Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eljas?

Snodig navn som jeg datt over i avisen i sted...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss, den vrien har jeg aldri hørt før.. Ville vel bare uttalt det Elias bare med J..

Skrevet

el-jas med j-lyd istedenfor en klar i-lyd med trykk på.

Samme som Matja uttales mat-ja, istedenfor Matea som uttales slik vi sier Matias.

Litt fornorsking av uttalen, tenker jeg.

Eljas

Matjas

Matja

:)

Skrevet

Enig med Dag Ny

Skrevet

Elllljas, altså uten i.

Corny navn.

Skrevet

Eljas. Altså med J fremfor i.

Jeg syns Elias er finere, men Eljas funker jo det også.

Kjenner en Ilias.

Skrevet

For meg er dette måten mange dialekter uttaler Elias, men trodde de alikevel skrev Elias. (og uttaler Eljas). Det samme med Mathea (Matja), Mathias(Matjas) Maria (Marja) Virker som om de har tatt det skritet videre og skrives som det uttales. Eller de prøver bare å være litt annerledes.

Skrevet

Hæ?

Sies Mathea som Matja noen steder? Det er jo ikke sånn Mathea uttales? Det er jo helt feil?

Skrevet

Jeg uttaler iallfall Mathea, Mathias og Maria med tydelige vokaler i midten.

Skrevet

Når Prøysen skriver om julestjerna : "Du ser a over taket der a jordmor Matja bor", så tenker jeg at hu Matja nok var innskrevet i bøkene som Mathea :)

Skrevet

Forstår fortsatt ikke hvordan Mathea kan bli til Matja:-S.

Skrevet

Hva i all verden slags dialekt er dette da? Aldri hørt om noen som uttaler disse navnene på den måten, si j istedenfor i, det blir jo HELT andre navn!?

Skrevet

Joi jeg skjønner hvordan Mathea kan bli en slags Matja..

F.eks blant (eldre) trøndere kan Mathea uttales med et veldig trykk på første stavelse: Matt-ea, så det kan høres ut som Matja.

På samme måte ble Marie ble uttalt Marje..

Skrevet

Ja, dette er sant, mange eldre overalt må liksom si navn på en måte som gjør at det pene i dem forsvinner. Onkelen til moren min uttalte alltid Maria som MARR-ia, Mathea som MATT-ea, Johannes som JO-hannes, Elias som ELL-ias osv. Og SOFF-ie, :D

Skrevet

Jeg kjenner Maria... Og navnet hennes uttales mar jaaa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...