Lillemor&Gutta Skrevet 23. mars 2010 #1 Skrevet 23. mars 2010 Skulle gjerne hatt noen oppskrifter på frukt og grønnsaksmos. Hvis noen kan være en engel og dele sine favoritter med meg?
Lemonia Skrevet 23. mars 2010 #2 Skrevet 23. mars 2010 Vet ikke helt hva du mener med oppskrifter, det er jo bare å blande ulike grønnsaker og frukter? Jeg har aldri målt opp nøyaktige mengder av ingrediensene, bare kokt og most, f.eks. - gulrot og potet - gulrot og brokkoli - søtpotet og squash Tilsatte alltid litt rapsolje e.l. i mosen. Fruktmoser vi har laget er bl.a.: - tørkede aprikoser og pære - eple, pære og mango - banan og avocado - banan + ananas
abella Skrevet 23. mars 2010 #3 Skrevet 23. mars 2010 Vet ikke om du kjenner til denne? http://www.barnemat.com/
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 23. mars 2010 #4 Skrevet 23. mars 2010 (Tror dette er hentet fra barnemat.com) Potetmos grunn-oppskrift: (gir 1-2 porsjoner) 1 potet 1 ss vann eller morsmelk eventuelt 1 ts olje/smør Kok poteten. Press den gjennom en sikt med en skje, eller mos den med en gaffel. Spe med vann (bruk kokevannet fra poteten hvis du skrelte poteten før koking) eller morsmelk, til konsistensen er slik barnet liker den. Tilsett eventuelt olje eller smør. Det gir retten et høyere energi- innhold og mer smak. Potet- og brokkolimos/kålrotmos: (1-2 porsjoner) 1 potet (ca 60g) 40 g brokkoli eller kålrot ca 1 dl vann 1 ts olje (olivenolje eller solsikkeolje) Vask og skrell grønnsakene. Kok opp vann, og kok grønnsakene til de er møre. Mos grønnsakene og spe med kokevannet til konsistensen er passe. Tilsett olje. Rå gulrot med eple: (gir 1 porsjon) Vitamin A i gulroten blir best utnyttet om barnet får i seg noe fett samtidig. Det er fordi at vitamin A er et fettløselig vitamin, og vitaminet suges lettere opp i tarmen sammen med fett. ½ gulrot ½ eple 1 ts olivenolje Vask og skrell gulroten og eplet. Riv dem på den fineste raspen på rivjernet. Tilsett olje. Gi salaten et raskt oppkok hvis barnet ikke har fått tenner eller gommer til å tygge salaten. Avokado og banan: (gir 1-2 porsjoner) Denne snarretten metter godt og er fin å ha med seg på tur. I butikken gjelder det å velge en avokado som er fast, men likevel gir etter for et lett trykk på toppen og i bunnen. Du kan erstatte banan med finrevet pære, moset honningmelon eller og en melon. ½ avokado (moden) ¼ -1/2 banan Vask avocado godt, og del den på langs. Sett en stor kniv i steinen og vri den ut av kjøttet. Grav ut fruktkjøttet med skje, mos det med en gaffel. Mos bananbitene med avokadomosen. Spe eventuelt med 2 ss brystmelk eller morsmelkerstatning. Grønnsakspuré med eple eller pære: (2-3 porsjoner) Denne pureen er stappfull av jern og vitaminer. 1 bukett brokkoli 1 liten potet 1 bit squash 1/2 revet eple Skjær grønnsakene i biter. Kok dem i vann i ca. ti minutter, til de er møre. Mos til passe konsistens. Tilsett litt revet eple eller pære. Aprikosmos: (Rik på jern) Legg 250 g aprikoser i bløt i 2,5 dl vann i 8-10 timer, og kok så på svak varme under lokk i 20 minutter (i bløtvannet). Mos aprikosene med potetmoser, og press mosen gjennom en sil for å få bort seige hinner. Det blir ganske tykk mos, ca. 4,5 dl totalt (fyller ca. to isterningsbrett), og smaken blir nokså kraftig. Du kan spe den ut med mer vann, ev servere den som lunken suppe. Aprikosmos er ypperlig å blande med grøt eller spise ren som desser Middagsmos av rotgrønnsaker: (gir ca 6 porsjoner) De minste sjarmtrollene er ofte begeistret for rotgrønnsaker, på grunn av den naturlige søtsmaken. Grønnsakene er rike på betakaroten, fiber, folat og C-vitamin. Retten kan fryses. 2 gulrøtter 2 nypoteter 1/4 kålrot 1 liten nepe Skrell og hakk grønnsakene i mindre terninger. Ha grønnsakene i en kjele og dekk så vidt med kokende vann. La retten koke over middels varme i ca. 20 minutter, til de er møre. Mos grønnsakene til en jevn puré med omlag 1 dl av kokevannet. Om barnet liker litt fett, kan du tilsette noe olivenolje eller soyamargarin. Frukt- og bærmos: (gir 1 porsjon) Sensommerens delikate bær, som bringebær, bjørnebær og solbær, forebygger hjertesykdommer. Bærene hører også til de fruktene som inneholder mest fiber. I tillegg til smaksopplevelsen er de spennende å se på og kjenne på. Hell noen bær i en kopp, og barnet får trene opp fingergrepet. 75-100 g bær eller frukt f.eks. banan, fersken, solbær, blåbær, bjørnebær, bringebær, multer Velg en eller flere sorter. Skrell frukten og fjern kjerner før du moser. Serveres straks eller dypfrys mosen. Skrell og hakk grønnsakene i mindre terninger. Ha grønnsakene i en kjele og dekk så vidt med kokende vann. La retten koke over middels varme i ca. 20 minutter, til de er møre. Mos grønnsakene til en jevn puré med omlag 1 dl av kokevannet. Om barnet liker litt fett, kan du tilsette noe olivenolje eller soyamargarin. Tropisk frukt: (gir flere porsjoner) 1 stor banan, skrelt og hakket 1/2 liten ananas, skrelt og skjært i terninger 2 ss naturell yoghurt 6 isbiter Mos alt sammen i en mat prosessor og server. Dette er en deilig og frisk dessert som ikke er tilsatt sukker. Ananas kan erstattes med kiwi. Eplegrøt: (gir 1 porsjon) Eplet bør ikke være for surt. Ønsker barnet noe variasjon, kan du bytte eple ut med pære, plommer, eller annen frukt. Samme fremgangsmåte. 1 eple 1 ts maisenna ½ dl vann evt litt sukker Vask og skrell eplet, fjern kjernehuset og skjær eplet i terninger. Gi dem et raskt oppkok i en liten kjele. Tilsett maisenna oppløst i vann når eplet koker. Tilsett litt sukker hvis grøten smaker surt. Den kan også serveres med litt morsmelk/ morsmelkerstatning. Aprikos- og pæremos: (gir 2-3 porsjoner) Tørkede aprikoser inneholder mye A-vitamin og jern. Ønsker minsten en mer kremaktig mos, kan du blande 2 ss barnegrøt med 4 ss morsmelk og blande i mosen. 3 tørkede eller friske aprikoser 1 stor moden pære Skrell og skjær pæren i mindre terninger. La frukten småkoke i en kjele med litt vann til den er mør (ca 8-10 minutter). Mos frukten slik at konsistensen passer barnets gommer. Det som ikke havner i barnets mage i første omgang, kan fryses. Rotfruktpurè 250 g gulrøtter 200 g pastinakk/kålrot 2 poteter Skjær alt opp i mindre biter, legg dem i en kjele og hell vann over så det dekker all rotfrukten. La det koke ti lbitene kjennes myke ut, 10-15 minutter. Heøø av vannet og mor rotfrukten med en stavmikse, en gaffel eller press den gjennom en sil. La purèen avkjøles og frys den ned i en isterningsboks. De ferdigfrosne bitene bør legges over i en frysepose for videre oppbevaring i fryseren.
kirsty*2barnsmamma Skrevet 23. mars 2010 #5 Skrevet 23. mars 2010 Jeg lager absolutt all babymat selv. Jeg drev og leste masse på nett og lånte bøker på bibliotek... men så plutselig fant jeg en bunke med papirer og brosjyrer som jeg fikk fra helsesøter da hun var på hjemmebesøk etter fødselen. Der var det en tynn bok fra helsedirektoratet som heter "mat for spedbarn". Mener på at alle helsestasjoner har den. Har du fått den? den boken er genial og der står alt du trenger. De har grunnoppskrifter, og så bare varierer du selv hva slags frukt, grønnsaker evt kjøtt/fisk du vil bruke. Så har de samme oppskriften til stor porsjon som kan fryses. Den kan jeg anbefale! Husk å tilsette maten fett. Jeg bruker en god kvalitetsolje, fortiden kaldpresset oliven. Har den i all mat. Lykke til da :-)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 23. mars 2010 #6 Skrevet 23. mars 2010 Ble litt svett jeg nå av de over her, hehe... Flinke dere er, men det trenger ikke være så komplisert altså! Til HI den siste, ikke dere om er i god gang med å følge oppskrifter. Her gjør vi det helt enkelt. Jeg spiser eple, jeg tar frem en skje,skraper av eple på den siden jeg ikke spiser på og mater vesla (7 mnd). Samme med annen frukt. Middag: Basis av potet og gulrot som jeg bare knerter med gaffel, og så tar jeg i litt av det vi har. Litt brokkoli om vi har det, eller agurk, paprika om vi har salat. Bitte, bitte litt spaghetti eller makaroni om det er det vi har, litt fisk, litt kjøtt finrives med fingrene, ørlite saus. Babyer skal ikke ha mye salt, en 1/2 ts saus tror jeg neppe skader. Evt litt smør eller olje i. Poenget er egentlig bare at vi lager ikke noe spesielt til babyen, følger ingen oppskrifter, vi gir henne det samme som vi spiser tilpasset henne. Er jo vår mat hun skal spise til slutt uansett :-)
entil :) Skrevet 26. mars 2010 #8 Skrevet 26. mars 2010 Er du på Facebook så finnes det en gruppe som heter "Bare Barnemat"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå