bluemelodie Skrevet 22. mars 2010 #1 Del Skrevet 22. mars 2010 Hei Jeg har en nydelig gutt på 5 år som skal begynne på skolen til høsten. Han har ennå ikke fått diagnosen adhd, men alt går i retning av at han har det, arv, symptombilde osv. Han er en sosial og blid gutt,er kjærlig og empatisk, kan trøste og hjelpe andre barn eks hvis de er lei seg, el slår seg.Men han er nok overgjennomsnittet aktiv, kan bli motorisk urolig i barnehagen når det feks er mer enn 10 barn i samme rom. Han forstår ikke alltid lekekodene og kommer lett i konfilkt med de andre barna. Han er ikke opptatt av boraktiviteter så som tegning, forming osv. Men er mer opptatt av sportslige leker, fantasilek osv. Han fungerer best hvor det er faste rammer, struktur og hvor de vosne kan være i forkant og hjelpe ham. Og fungerer med kjærlige og romslige voksne som ikke edr for opptatt av å analysere ham og hans gjøren noe som lett skjer i barnehagen. Som mor er jeg bekymret for hans skolegang. Det værste for ham er at han allerede nå, opplever å bli sosialt stigmatisert i barnehagen, blir ikke bedt i fødselsdager, el hjem til andre barn. Det er forstålig at han oppfattes som uforutsigbar for de andre barna, som igjen forteller dette til sine foreldre. Ut av dette, har det blitt en ond sirkel. Barnehagepersonalet har hatt vansker med hvordan de skal møte foreldrene på dette. Og jeg som mor har opplevd å bli stirret med ondt blikk på som moren til det barnet. Vet dette kommer av uvitenhet og forutinntatthet hos enkelte foreldre. Og dette er noe mange foreldre som har et barn med andre behov møter. Men så til mitt dilemma. Hva bør jeg velge, steinerskolen el offentlig skole? Har vært å besøkt begge skolene, og har et nyansert bilde av begge. Den offentlige skolen er jeg sikker på at han vil få et godt tilrettelagt tilbud. Men det er 25 barn i klasserommet, det blir fort mye uro med så mange i klassen. En annen ting er om han vil klare å utvikle troen og selvtilliten på seg selv i d offentlige skolen. Er redd for at han forterte vil føle seg stmplet el falle utenfor sosialt der. Steinerskolen, mye bra der. Men med et barn som trenger tydlige grenser og struktur, og som jeg ikke kan forestille meg er noen kunstnertype, hvordan vil steinerskolen passe for ham? I steinerskolen i vår hjemby, er det 12 elever i klassen. Min erfaring fra en liten barnehage, er at det som er vanskelig blir mer synlig, Trenger råd fra andre i forhold til hva som kan være bra for mitt barn. Har rådført meg med mange, men fremdeles i tvil. Hilsen bekymret mor som ønsker en god fremtid for mitt barn Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141625371-skolestart-for-gutt-med-adhd-dilemma-iforhold-til-valg-av-kommunal-skole-el-steinerskole/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå