Gå til innhold

Puppenekt? DEN kom overraskende, gitt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Storebror var helt antiflaske, skulle BARE ha pupp, og det ble faktisk nesten litt klaustrofobisk til tider, jeg var jo rimelig bundet...og han ammet jeg til han var tretten mnd.

Regnet liksom bare med at når vi først fikk til ammingen, jeg og lillesøster, så skulle hun være like glad i puppen...men neihei!!! Nå er hun 4 mnd og NEKTER å ta imot puppen lenger. Etter hvert som det gikk noen uker hvor hun herjet mye med puppene mine (dytte-dra-bite-røske osv), fikk jeg problemer med dermatitt på brystvortene (trodde det var sopp men det var ikke det gitt!) - og det har vært mye frem og tilbake med kortisonsalver med påfølgende flaskemating og masse styr. Nå er jeg bra igjen, da, og hadde håpet hun skulle synes det var OK med puppen, men niks! Hver gang jeg legger henne til skjer én av to ting:

1. hun blir rasende, og bare skriker og bærer seg og kaster på hodet

2. hun biter hardt og drar til, og så ler hun når jeg klynker.

Utspekulerte unge. ;-)

Hun ammer fremdeles om natten, da...og jeg pumper et par ggr for dagen, bare så jeg ikke skal miste melken helt, men jeg lurer av og til på om det er verdt det...får bare ut MAKS 50 ml fra begge puppene på én pumping. Som regel ikke mer enn tjue ml :(

Jeg vingler frem og tilbake mellom "Dette må jeg klare" (mtp pumping osv, holde melken i gang i tilfelle hun ombestemmer seg), til "At jeg gidder!" -- hva synes dere? Jeg hadde jo håpet å amme til hun var minst seks mnd da, men jeg merker jo at melken forsvinner, og jeg innrømmer at jeg vet ikke hvor lenge jeg holder ut med pumping, sukk...tror dere en amming eller to for natten kan holde melken i gang nok til at der faktisk ER melk der om natten??? Har noen opplevd laaaangvarig puppenekt, for så å få barnet tilbake til brystet?

Beklager et langt og sikkert rotete innlegg...håper på noen svar :)

Skrevet

...jeg fikk kanskje ikke sagt det tydelig, men jeg fikk dermatitt pga at hun rotet sånn ved puppen - det er ikke pga dermatitten at hun ikke ville ha pupp lenger, det begynte noen uker før!

alt man går gjennom for de søte små, hva? :)

Gjest Kira06
Skrevet

Har dessverre ingen råd eller tips å komme med, men måtte le litt av at det er flere som mener de har en utspekulert unge i ung alder:)

Lykke til:)

Skrevet

Har heller ingen gode råd å komme med, men er litt i samme situasjon... Har en jente fra før som jeg ammet i 1,5 år, jeg måtte til slutt smøre tran på puppene for å få henne til å ikke ville ha (hun hatet tran, hehe)..

Denne gangen har det ikke gått like bra, lite melk, og en gutt som er glad i puppen, men har ikke tålmodighet da det ikke kommer noe særlig melk :-( Han både haler og drar meg i puppene, og gliser lurt når jeg sier au! Han er 5 mnd, og jammen begynner jeg å lure på om han skjønner at han gjør noe som er vondt... For han kan finne på å ta tak i ansiktet på oss også, armene og halsen, og klype skikkelig hardt, og ler seg i hjel når vi gir uttrykk for at det gjør vondt..

Men ang amming; så lenge man ammer litt, så vil det hele tiden produseres melk, så om nattammingen funker, så vil jeg anta at melken din opprettholdes slik at hun blir fornøyd om natten..

Her er det nå bare pupp en gang før han skal legge seg, etter en flaske mme, for å roe ned og kose litt.. Men han synes tydeligvis det er morsommere å leke med dem, enn å spise av dem...

Skrevet

Hei.

selv om du syntes det er lite melk, så får kansje jenta di ut mer enn det du gjør ved pumping. Når jeg pumpet fikk jeg alltid ut 100 ml per pupp.. men så en dag... 10 ml.. men ungen kunne spise og kose seg.. så min løsning ble å få resept på nesespray med hormoner som hjalp utdrivningsrefleksen. og da kom melka.. har ikke så mye som før, men mer enn 10 ml :-) og unger pleier jo være mer effektive enn pumpa.

så var det det med puppenekten da.. ikke lett. mi jente var også litt til og fra med puppen, men hun var nok en mnd større (husker ikke helt..) da ble hun veldig lite intressert i puppen.. og hadde ikke tid til å spise på dagen.. men kvelden (før hun la seg, natta og morgen (kl 06) da var det greit.. gav henne ikke noe annet, så hun tok igjen på natta.. på dagen endte det som regel som du sier med vræl og skrik.. eller med biting... mi jente gliste også voldsomt.. og pappaen hadde sin fulle hyre med å prøve å se streng ut når ungen så hen på ham for å få støtte i hvor morsomt det var når mammaen hylte nei ;-) tror de skjønner mye disse små.

da hun begynte med fast føde fra 6 mnd ble amminga fort kun på morgenen, og noen ganger på kvelden. har pumpet på kvelden om hun ikke vil ha.. for å opprettholde melka.. og når hun har vært syk.. da har plutselig puppen vært god å ha, for da er det det eneste hun har villet ha.

så ang råd. jeg vet jo ikke hva du har prøvd.. men hva med å bruke nesespray før amminga, slik at melken kommer med en gang ungen får puppen i munnen.. her har det gjort at hun ikke har bitt så mye.. blir opptatt med å spise. melka kommer jo med en gang fra flaska.. så kansje ungen har blitt litt "bortskjemt" ang hvor fort melka kommer... ?

ta spray, og vent til du kjenner melka kommer, legg henne så til.

en anna ting som gjorde at jeg av og til fikk henne til å spise på dagtid, var å legge seg på soverommet, og la det være mørkt og stille.. da var det litt kjedelig for henne, og det hendte hun syntes det gikk ann å spise da.

nå er jenta mi blitt 10 mnd, og puppen er kuttet ut på dagen.. men da vi hadde besøk av en liten baby som fikk pupp av mammaen sin. da skulle jenta mi oxo ha, satt på fanget mitt og begynte å dra i klærene, lente seg framover og ga klart utrykk for hva hun ville... samtidig som hun kikket bort på den lille babyen som lå å smattet fornøyd, måtte le litt da ja.

lykke til!

Skrevet

tenkte på en ting til.. ser du skriver at hun bet, røsket og dyttet i puppen.. og at det var det som var årsaken til problemene.. kansje det tar litt tid før kroppen din frigjører hormonet Oxytocin som gjør at melka kommer, da pleier ungene dra og bite (blir jo litt irritert når ikke melka kommer.Ddet er vanligvis høyt innhold av dette hormonet de første mnd etter fødsel.. men det blir mindre etterhvert som ungen vokser.. adrenalin motvirker dette hormonet.. så om du blir stresset.. og det gjør man jo når ungen nekter puppen. så er det vanskeligere for melka å komme ut, og da tar det jo enda lenger tid nå som du stresser med dette. om natta er man jo mer avslappet.. og dette hormonet har man et høyere inhold av om natta. så jeg syntes du skulle få deg en resept på nesespray jeg, slik som jeg skrev i innlegget mitt over..

Skrevet

tusen takk alle sammen, for både råd og sympati :)

jeg har faktisk forsøkt slik nesespray, men selv om melken formelig renner ut i munnen på henne så vil hun IKKE ha den ekle puppen, gitt!!!

så nå får jeg bare se hvor lenge jeg gidder å pumpe...og hvor lenge melken holder på natten. :)

jeg har nettopp kjøpt dobbel elektrisk pumpe ifm dermatitten, så mannen får vel ondt i lommeboken hvis jeg gir meg med én gang, hehe. heldigvis bor vi i Asia så den kostet 650 kr, og ikke 3000 som hjemme :o

Skrevet

Høres helt ut som MIN unge det der...han har styrt på samme måte i snart 2 mnd nå (blir straks 6 mnd).

Dette har ført til at vi har kuttet ut ammingene på dagtid (ikke frivillig selvfølgelig), og "sitter igjen med" kun amming i 06-tiden når han våkner for dagen. Da kan han kose og amme i en halvtime, så noe må han jo få ut. Har derfor pumpet en gang på ettermiddag/kveld for å opprrettholde litt melk... klarer å pumpe rundt 60-80 ml. (gir det på flaske).

Var også veldig i tvil om jeg skulle orke å fortsette med pumping, men tenker at en pumperunde om dagen går greit for etpar-tre mnd:)

Skrevet

Huff mens jeg på én måte er glad jeg ikke er alene så vil jeg ikke ønske dette på noen! Jaja...

Jeg er veldig glad for at jeg ikke blir såret og lei meg av dette her - for min del er amming praktisk, det er ikke forbundet med noe status eller noe spesielt koselig egentlig, jeg blir ikke LEI meg fordi det nå blir vanskelig...og det er jo en velsignelse oppi det hele! Jeg synes det er helt OK å amme, men klarer meg fint uten, det er bare at det er så uendelig sunt for småpiken at jeg helst vil fortsette... :) Pluss all oppvasken jeg sparer, hehehe.

Vel -- konklusjonen må vel bli at jeg får bare styre på så lenge melken er der, hehehe! :)

Skrevet

Her er svaret jeg fikk fra en ammehjelper:

"Du har en kjent problemstilling, og det er vanlig å opprettholde de måltidene som faktisk fungerer, nemlig på natterstid. Det å tvinge barnet til når hun reagerer med den atferden, er ikke hensiktsmessig hverken for deg eller henne.

Puppe-nekt er som regel forbigående, men det kan vedvare. Det blir opp til deg å finne ut av hvor mye du orker:) og ja, det går fint an å beholde melkenm når du ammer et par ganger om natten! de vil justere seg etter de måltidene du gir.

Når det gjelder mat ellers så anbefaler WHO at du gir grøt om barnet trenger ekstra i tillegg til morsmelk etter 4 mnd. Så hun kan fint få annen mat og vann i tillegg, og morsmelk på natten:)

lykke til!!!"

veldig kjekt å få så kjapt svar, og å høre at jeg ikke må stresse med pumping for å ha nok melk til nattemåltudet...sannsynligvis i hvert fall...vil nok kanskje pumpe en gang for dagen "for moro skyld", men vil da ikke stresse med å forsøke å få det til flere ggr., hvilket blir mindre arbeid for meg mtp vasking og sterilisering osv...

så nå er det visst bare å stresse ned ;-)

Skrevet

Hei!

om jenta di nekter å ta puppen og roter og strever så fælt når hun "må" ta den,så hadde jeg bare kutta rett ut.når det i tillegge blir mindre og mindre melk så blir jo dette et stress i tillegg,og pumping over lenger tid er også strevsomt,man må jo ha pumpa i nærheten hele tiden!

jeg hadde villet kutta ut på dagtid,og er hun fornøyd med pupp på natta så hold på med det så lenge det er melk.

dette med å må amme barna til de er 6 mnd kan fort bli en klam tvangstrøye fordi man blir fortalt igjen og igjen at dette er det beste...men IKKE om det går utover både mor,pupp og datter!

nei vær stolt over at du har holdt ut i 4 mnd og begynne med flaske for fullt,da tror jeg at skuldrene dine senker seg flere hakk og etter noen uker er dere begge kjempeglade for denne avgjørelsen:)

lykke til!

Skrevet

takk igjen alle sammen for gode råd og gode ord :)

i dag tok hun plutselig puppen tre ganger!!! hæææ? :) mannen tok nattevåket i natt, så da fikk hun flaske, for jeg er litt småforkjølet og var veheheldig sliten... men når hun våknet på morgenen la vi oss i dobbeltsengen og da tok hun imot. så igjen etter morgen-luren, og igjen etter ettermiddagsluren! var helt forundret jeg. men jeg ble jo glad såklart.

så i dag har jeg tatt meg pumpe-fri, hihi...

takk skal du også ha, ett til, for støtten. jeg følger rådet ditt nå, det var jo til forveksling likt ammehjelperen sitt...klok dame du!...jeg ammer det jeg kan så lenge det holder, uten stress. jeg er som sagt ikke noe følelsesmessig engasjert i ammingen, det er det praktiske som lokker meg! men det er jo mange fordeler med flaske også - et glass vin eller til og med TO, uten å se på klokken eller pumpe seg; jeg kan spise løk og ertestuing igjen, osv osv... :) og ikke minst som i natt, at mannen kan få kjørt seg litt, woohoo!!! det er nesten det beste av alt, hehehe!

ha en flott helg alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...