Gå til innhold

Trenger krise-mat-hjelp til matnektende 6 mnd baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

HVA SKAL JEG FÔRE GUTTEN MIN MED!!!

Jeg blir sprø. Han gaper ikke, vrenger seg bort, brekker seg, skjærer grimaser osv osv av absolutt alt jeg tilbyr han.

Det eneste unntaket er baby safe feeder med frukt som han kan holde selv. Et nett er goflet ned på 2 minutter.. Ser han en brødskive vil han gjerne kaste seg over den og stappe den i munnen, men det går jo ikke..

Jeg har prøvd alle glass fra alle merker, alle grøter, laget hjemmelaget grøt, hjemmelagde moser, prøvd å sette han foran tvn, prøvd å oppholde han med leker osv osv

Enste jeg ikke har prøvd er tvangsforing!!! Han vil heller ikke ha noe mer enn 3 måltider om pupp om dagen, og det er KUN rett før han skal sovne han spiser. Men om natten, åååå som vi spiser. og ÅÅÅ som mor er sliten av denne matnekten! Har holdt på i 2 måneder nå, men har aldri fått i han mer enn en skje av noen ting. Skal jeg fortsette når han brekker seg og skjærer grimaser? Eller skal jeg bare gi opp

Skrevet

Jeg har ikke noe godt svar til deg.... men en periode nå har ikke mi jente villet ha grøt, kun frukt. Prøver å ikke stresse så mye med det, for i mange land anbefales fullamming i et helt år. Grunnen til at man anbefaler grøt ved 6 md i norge er visst for at de skal få i seg jern, og venne seg på kornproduker mens de får morsmelk. Så trøsten er at han sulter nok ikke :)

Vi prøver mat når hun og vi er opplagt! Og vi prøver å ikke stresse (for de merker jo gjerne det ;)

Skrevet

Akkurat slik var vesla også når hun var 6 mnd. Drakk litt mm, spiste noen få skjeer med grøt mens vi underholdt henne, så spyttet hun ut og brakk seg av resten, men slukte melk om natten. Dette holdt på i ca 3 uker og til slutt gruet jeg meg før hvert eneste måltid. Bekymret var jeg også siden hun hadde flatet ut 2 percientiler (eller hva det nå heter) på vekten, men spise skulle hun ikke. Så, en helt vanlig dag laget jeg til formiddagsgrøten og stålsatte meg for å orke å gi den til henne. Hun gapte til en skje. Jeg ble glad. Så gapte hun til nok en skje, jeg ble overrasket, så gapte hun til en tredje skje og jeg fikk sjokk. Så spiste hun søren meg opp hele porsjonen og jeg måtte ringe mannen for å fortelle det, hehe... Etter det spiste hun. Grøt, skive, middag... Fulle porsjoner. Nå ammer jeg henne kun 1-2 ganger på natten. Jeg aner ikke hva som skjedde, for første tann kom ikke før flere uker etter dette, men nå spiser hun i hvertfall. Håper det samme skjer hos dere også :-)

Skrevet

Å, så nå at det har vart i 2 mnd. Vet du, da tror jeg at jeg hadde begynt å kutte ned på måltidene om natten. Kanskje du kan prøve å skrape frukt som han er glad i og gi på skje for å venne ham til skjeen? Så gradvis legge litt grøt oppå skjeen sammen med frukten? Eller middag.

Skrevet

Jøsses du har jammen meg prøvd alt !!!

3 åringen og babyen min hadde matnekt sammen en lang periode, men en dag var vi hos broren min og hadde lagd en barnelasagne til barna og 3 åringen min spiste faktisk opp porsjonen sin uten problem (han spiser glatt en voksen porsjon - har alltid gjort det). Vi moste en liten porsjon til babyen og lot han få smake. Og han koste seg. Men det var jo melk i den så da fikk han bare en liten porsjon - men skrek masse til natta :o( men etter det så spiste dem vanlig igjen begge to hahaahahaha.....

Men jeg merket at etterhvert så ble babyen veldig obs på oss spise så...hva med å lage mat til ham som du klarer å spise. Slik at du spiser noe og ser at han følger med på deg og så la han smake. Mat smaker alltid best når man får smake av andre hehehehehe.....

Jeg merket ihvertfall at han spiser veldig godt når jeg lager middagen selv. Da har jeg også lagd god kyllingkraft og det smaker og lukter kjempegodt. Da spiser han godt og jeg får god samvittighet de gangene jeg får gitt ham god hjemmelaget mat. Det smaker bedre enn glassene.

Lykke til !!!

Skrevet

Hvorfor kan han ikke få brødskive? Noen barn liker jo bare ikke å bli matet, men vil helst spise selv... Vi begynte å la sønnen vår spise selv så snart han fikk det til, og det funket kjempefint. Ble mye søl da, men ikke værre enn at vi tålte det! ;)

Skrevet

Var dette til meg ???

Babyen spiser skiver han og liker det. Men det er mellommåltid. Jeg kom med forslag til middag.

Skrevet

Kjære HI! Jeg forstår veldig godt frustrasjonen din. Min datter var likedan, dette varte frem til hun var 10 mnd, så hun spise omtrent bare pupp frem til det.

Hvordan er formen hans, er han blid og glad eller virker han sutrete? Går han ned i vekt? Alt dette er faktorer du må se på før du trenger å stresse. Han er bare 6 mnd og mange babyer begynner først med smaksprøver på denne tiden. Det kan ta laaang tid å venne babyen til fast føde. Matnekt kommer og går. min yngste(7mnd) hadde det en 3 ukers tid for ikke lenge siden. Det er vanvittig frustrerende og man føler at hele dangen går med på å prøve å få i ungen mat. Regner med at han ikke tar flaske for da kunne du prøvd velling? I sydligere land slik som i f eks i Italia gir de mye av maten på flaske i starten, grønnsaksmos,fruktmos, melk med knust kjeks osv. Husk å bruke en tut med stor nok tut, evt klipp ett større hull. Prøv dette!

Det er ikke noe galt i å prøve litt brødskive heller. Legg små biter i mm/mme for å myke de opp og ha på prim, leveropostei, frukt. Kanskje han like det!

Du er ikke alene selv om det kan føles sånn når alle ander babyer gaper etter skjeen:)

Lykke til! Fortell hvordan det går da?

Skrevet

ett lite tips, vet ikke om du har prøvd dette glasset: pære og banan med yoghurt fra nestle(6mnd). Eneste glasset datteren min likte frem til hun var 10 mnd.

Skrevet

Regner med at du har prøvd forskjellige skjeer også?

Skrevet

Du kjenner ditt barn best og må selvfølgelig gjøre det som er best både for barnet ditt, men også deg selv.

Mine tips er først å kutte ned eller helt ut mat på natta. Det blir nok noen dager med mye bråk på natta, så du får vurdere hvor mye du tåler av det.

Hvis han tar flaske kan du jo prøve å bare gi vann om natta eller gi mat på flaske ila dagen.

Hva med å gi f.eks kokt gulrot i biter som han kan spise selv eller brødbiter. Når vi begynte med brød så fikk han først smake på en skalk og det ble godt mottatt, så fikk han en skål med brødbiter som han fikk forsyne seg selv med og spiste stadig opp de bitene han fikk.

Har du prøvd å lage middag med ris istedenfor potet? Det var det eneste som funket en periode for oss.

Kanskje du kan putte grønnsaker i baby safe feeder og se hvordan det går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...