Gå til innhold

Når har dere startet å lese bøker til barna som fortsetter neste kveld? Sånn type et kapittel hver kveld-bøker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har såvidt startet litt til eldste her på 4.5, men litt usikker på hva slags bøker hun er klar for og om det er vanlig å holde seg til kortere bøker som man leser ferdig ei stund til.

Hva gjør dere til barn i samme alder? Har ei på 3 også, så er litt bekymra for at jeg "holder igjen" hun eldste litt siden jeg ofte leser til begge to samtidig.

Skrevet

Eldste vår er 4 1/2 år og no leser vi Lillebror og Knerten. For ca 1/2 år sidan leste vi Sandulven av Åsa Lind ( http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=dulven&p=1&r=3&cid=142265 ), og det gjekk heilt fint å lese eitt kapittel kvar kveld, det er meir avsluttande kapittel i Sandulven enn i Knerten, men Sandulven er for litt eldre barn, så eg burde nok ha venta litt med den. Sjølv om han fulgte godt med, trur eg ikkje han skjønte alt.

Var nettopp innom ein bokhandel og spurte om boktips til 4-5-åringar og fekk til svar at dei som passa best aldersmessig nok var klassikarane av Thorbjørn Egner, Anne Cath. Vestly og Astrid Lindgren (sjølv om eg nok ventar ei stund med Ronja Røverdatter). Neste "trinn" blir vel Roald Dahl, har veeeldig lyst å lese litt av han no, men er redd det blir for skummelt.

Pulverheksa er forresten kjempesøt og morsom både for voksne og barn, og er avsluttande historier i akkurat passe lese-på-senga-lengde.

Skrevet

Vi begynte da eldste var 2 1/2, med enklere saker som Karius&Baktus, Kardemomme By og andre med endel bilder og sang i. Nå er hun 4, o vi leser Guro av Anne.Kath Vestly :)

Skrevet

(vi leser selvsagt andre ting også, hun får bestemme selv...av og til blir det Pulverheksa eller en Thomas-bok liksom...det MÅ ikke alltid være sånne med kapitler i)

Skrevet

Tusen takk for gode tips!! Da skal jeg ut og kjøpe et par bøker til henne, og prøve og innføre litt tidligere lesing og lalling til hun på 3:)

Vi har begynt på teskjekjærringa nå, og ser at hun på 4,5 følger med men er nok værre med hun andre. Gleder meg til å lese litt "ordentlige" bøker til henne.

Skrevet

Vi leser bøker med kapitler i. Emil, Ole aleksander, Kardemomme, hakkebakke, Ole Brumm og andre koselige og lettfattelige bøker. Den første sånne boka vi prøvde oss på var Hakkebakkeskogen og hun var helt bergtatt av den. Da var hun nesten 2,5 år.

Vi leser ofte mindre bøker også, hun får stort sett velge selv. Hun er nok over gjennomsnittet bokinteressert.

Skrevet

Ja, det er kjempegøy med ordentlege bøker med ordentleg historie!

Må igjen anbefale Sandulven, eg ser på www.haugenbok.no at det er tre bøker i serien, og at den er anbefalt frå 5 til 10 år. Kjem heilt klart til å ønske gutten min dei til 5-årsdagen. Skikkeleg flott bok (i alle fall den første, er berre den eg har lest), eg måtte lese ferdig boka for meg sjølv etter guten hadde sovna :D Den tar opp og forklarer mange vanskelege ting/tema på ein fin måte synest eg.

Ole Brumm, original, er sikkert bra for ein 4 1/2-åring, og gjerne og for lillesøster.

Skrevet

Jeg ble storesøster som 3åring.

Før den tid hadde mamma lenge lest bøker om både Aurora og Pippi til meg :)

Husker jeg elsket det!! Har bilde av at mamma leser til meg med stooor mage mens jeg ligger med øret inntil og vifter med bena. Skikkelig kos :)

Når hun startet vet jeg ikke, men jeg var yngre enn 3år.

Dagens yngste her i hus er 2år nå. Hun kan Kardemommeby og Hakkebakkeskogen på rams. Men de bøkene leser vi jo "i et" til henne.

Så jeg tror at du så absolutt kan prøve å lese større bøker for begge to alt nå. Så lenge d ehar ro i rumpa. Er jo ikke værre enn at dere kan snakke litt om hva dere leste sist før du starter å lese neste gang igjen.

Barn husker utrolig godt, og tålmodighet må "læres" ;)

Kos dere med lesingen :)

Jeg, eller vi, synes det er helt herlig!!

Gleder meg til å lese om Aurora jeg også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...