Gå til innhold

arbeidsavklaringspenger og krav til foreldrepenger ol.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

er det noen som kan svare meg på om jeg har rett på foreldrepenger når jeg har termin 28 juli i år?

har vært på yrkesrettet attføring og etter 1.mars ble det et nytt navn kalt for arbeidsavklaringspenger. har lest meg grønn på nav, men er fortsatt usikker.... har jo vært under attføring siden august ifjor. og fra aap fra 1.mars. er det opptjent nok til permisjon?

les her: (nav)

oreldrepenger skal sikre inntekt for foreldre i forbindelse med fødsel. Loven er endret fra 1. juli 2009. Det gir rett til forskjellig lengde på stønadsperiodene, avhengig av om fødselen var før 1. juli eller etter 30. juni 2009.

Hvem kan få foreldrepenger?

Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

* sykepenger

* foreldrepenger ved fødsel og adopsjon

* svangerskapspenger

* omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet

* pleie- og opplæringspenger

* dagpenger under arbeidsløshet

* arbeidsavklaringspenger (AAP)

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

* lønn fra arbeidsgiver under utdanning

* ventelønn

* avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste

Hva kan du få?

Du får ikke stønad for den delen av inntekten som overstiger seks ganger grunnbeløpet i folketrygden.

Er du arbeidstaker, beregnes foreldrepengene som hovedregel etter inntekten du har når du går ut i permisjon. NAV vil likevel gjøre en konkret vurdering i hver enkelt sak.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Attføringspenger var vel ikke med i grunnlaget for foreldrepenger, og du rekker jo ikke å få AAP i 6 mnd, så hadde ikke blitt overraska om NAV sier nei..... Men du vil vel fremdeles ha krav på AAP da?

Skrevet

Du vil nok desverre ikke rekke å tjene deg opp rettighet til foreldrepenger. Du vil heller ikke ha rett på AAP hvis du tar permisjon. For å få AAP må du være i arbeidsrettet aktivitet (skole, kurs, arbeidstrening, behandling). Du vil få engangsstønad på ca 35.000,-.

Skrevet

Men sa du ikke at attføring bare hadde byttet navn til aap? I tilfelle har du jo i praksis mottatt aap lenge nok :-)

Skrevet

Stemmer ikke at attføring bare har skiftet navn. AAP er en helt ny ytelse som erstatter attføring, rehabiliteringspenger og tidsbegrenset uførepansjon. Opptjeningstiden til foreldrepenger startet fra 1. mars da AAP trådte i kraft.

Skrevet

Jeg skal på NAV etterpå, så tenkte jeg skulle høre da.. For syns det er litt merkelig om folk som har vært i attføring før 1 Mars ikke skal ha rett til opptjening av disse pengene. Som i mitt tilfelle da, jeg får penger om babyen kommer etter 1 September, men om h*n kommer før termin og 1 September så får jeg engangs støtte. Høres jo litt rart ut...

Skrevet

Nå har jeg hørt med NAV og syns vel i grunn de er ganske trangsynte... Alle som får barn eller går ut i permisjon før 1 September har ikke rett til foreldre penger. Altså som i mitt tilfelle da; jeg har termin 13 September, og får jeg babyen 31 August så får jeg engangs støtte. Kjente det kokte inni meg, men det er vel hormonene i tillegg:p Håper noen blei klokere... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...