❤Silly Dilly ❤ Skrevet 22. mars 2010 #1 Skrevet 22. mars 2010 Gutten min nekter å spise brød,og han skjønner ikke hva han skal gjøre med brødbitene! Når han får de i munnen brekker han seg, og nekter å svelge.. Han spiser ikke den 8 mnd maten på glass heller pga de store bitene med grønnsaker som han nesten setter fast i halsen.. Andre som har opplevd dette, eller han forslag om åssen man kan vende de tilbrød?
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 22. mars 2010 #2 Skrevet 22. mars 2010 Jeg pleier å fukte brødet med litt vann (kan jo evt bruke litt melk i stedet) jeg slik at det blir lettere for han å mose det i munnen og svelge uten at det blir for tørt.
PrøvLykken Skrevet 22. mars 2010 #3 Skrevet 22. mars 2010 Med eldste dynka jeg små brødbiter i melk. Med nr to begynte jeg å "smugle" smuler i fruktmos, og så ble det mer og mer brød etterhvert:-) Hun spiser også mer når hun får en skalk/skorpe hun kan gnage på.
❤Silly Dilly ❤ Skrevet 23. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 23. mars 2010 Ok, takk for gode tips, da skal jeg prøve å dynke de i melk
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 23. mars 2010 #5 Skrevet 23. mars 2010 Dere er i alle fall ikke alene med å stri med dette! Vår minste blir 10 mnd i påsken. For en uke siden introduserte jeg faste brødmåltider til frokost og lunsj. Da hadde han fått smake litt brød i 2-3 mnd uten å helt vise den store interessen. Det kan altså ta lang tid å få de små til å like "voksenmat".. Han bruker 1/2 time på 3/4-skive uten skorpe. Jeg må ha mye smør og syltetøy på evt dyppe i litt melk som noen nevner. Han gaper bare til to-tre første biter, så må jeg lirke opp munnviken hans med en finger og dytte brødbiten inni. Gir han litt vanlig kald melk til skiva siden han tåler det. Utfordringen vår er at han nødig vil gape opp, og at det tar lang tid (etter min smak) for han å gumle det i seg, men det går på et vis. Angående middag var vår sønn også helt stuck på 6 mnd glassene lenge, enda jeg har prøvd vanlig middag etc i 4 mnd. Så for en drøy uke siden fant jeg på å prøve småfolk 8 mnd glass (kjøttkake), da innholdet er veldig finmost - smelter lett i munnen (jeg prøvesmaker alltid). Blandet først 50/50 med 6 mnd glass og 8 mnd glass, deretter fikk han rent 8 mnd glass (middag altså). I går spiste han for første gang hele potetbiter med saus på fra vårt middagsbord, så plutselig løsner ting og tang. Poenget er å være tålmodig, og ta pauser slik barnet får slippe, for så å prøve på ny igjen. For vår del har det tatt måneder å få lille til å akseptere brødbiter og potetbiter, og han vil sannsynligvis beholde grøt, melkeflaske og glassmiddag en god stund enda før han er "voksen" i matveien. Av de 4 ungene mine har alle hatt ulikt tempo med modning for voksen mat, fra veldig rask, til normal, til veldig treg utvikling på nestyngste barn. Lykke til, håper det går seg til, men det kan ta tid altså!
Studine mevik Skrevet 23. mars 2010 #6 Skrevet 23. mars 2010 Hva med å skjære av skorpa og la han holde den og smake på den. Vi lot vår lille pode ligge på magen i lekegrinda med noen brødbiter som han kunne prøve å finne ut av selv og det gikk veldig bra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå