Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 22. mars 2010 #1 Skrevet 22. mars 2010 Det begynte for ca 2-3 mnd siden. Hun er nå 1,5 år. Om natten våkner hun og gråter litt. Jeg går inn og gråtingen eskalerer, hun begynner å hyle febrilskt. Først prøver jeg å trøste henne i senga, men det ender opp med at hun blir kjempe sint og kaster seg inn i siden på senga slik at hun slår hodet sitt kjempe hardt. Og da må jeg jo ta henne opp siden hun har vondt. Jeg er usikker på hvorfor hun vil opp, for hun bare åler seg i armene mine og virker som om hun vil ned på gulvet. Viss jeg slipper henne ned på gulvet, slenger hun seg ned og slår hodet sitt igjen. Og der ligger hun og vrir seg, kaster flasken vegg i mellom om jeg prøver å gi henne den. Etter en stund løper hun ut av rommet, men gir seg ikke med skrikingen. Løper enten inn på kjøkkenet, stuen, eller soverommet vårt. Slik kan hun holde på i flere timer. Vi har tidligere prøvd paracet, mat, sang, trøst, lyset på, lyset av osv.. Tv er det eneste som fungerer. Og det er ikke akkurat særlig aktuelt klokka 2-3 om natten. Men nå aner jeg ikke mer hva som er gale. Det er ikke hver natt, og nå i kveld begynte hun en time etter hun var lagt. Måtte legge henne i min seng, og nå nettopp kom hun lattermildt inn i stuen. Noen som har noen råd??
IAdor Skrevet 22. mars 2010 #2 Skrevet 22. mars 2010 Nå er jeg langt i fra noen lege, men det der høres ut som om at en diagnose burde vært satt på barnet. Har du tatt hun til legen?? Evnt en utredning. Jeg er ikke helt sikker nå, men mener å ha hørt om enkelt barn som blir helt sånn hyper til legging og bare driver litt til "vanvid" inntil de bare helt sovner av utmattelse. Jeg hadde tatt hun til legen og forklart situasjonen, krevd full utredning. Det er noen barn som mangler noe i kroppen for å kunne "fungere" som helt normalt. Det kan mer enn så hende at det kommer best frem da legging skjer.
Neijasså... Skrevet 22. mars 2010 #3 Skrevet 22. mars 2010 Google "natteskrekk". Virker noe av det kjent?
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 22. mars 2010 Natteskrekk skal jo ikke foregår i mange timer vel?
Gjest Skrevet 22. mars 2010 #5 Skrevet 22. mars 2010 Høres ut som anfallene gutten min har. Han blir helt krakilsk etter søvn (tidligere mest på kveldstid, nå i det siste mest etter dagsovingen). Han skriker, løper rundt, vil ditt og datt, men blånekter når man prøver, kaster ting rundt seg og på det verste kjenner han oss ikke igjen og virker vettskremt. Disse anfallene kan vare opp mot en time. Etterhvert har vi funnet ut at han roer seg fortere om han får holde på uforstyrret. Da kommer han til slutt ut av dem, og blir seg selv igjen. Prøver man å trøste, ta på ham eller avlede, begynner det på en måte på nytt, og han blir veldig agressiv. Som nevnt ovenfor kan dette være nattskrekk, og ikke noe farlig. I gutten min sitt tilfelle er det epilepsi. Jeg vet ikke om nattskrekk kan vare i mange timer, men google det og les litt om det. Hvis du er bekymret ville jeg nok snakket med en lege om det og evt. fått en time til EEG.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 22. mars 2010 Det høres akkurat likt ut som gutten din, Most Fruitful Yuki. Men trodde epilepsi anfall var mer av typen ukontrollerte spasmer osv.. Eller tar jeg helt feil?
Gjest Skrevet 22. mars 2010 #7 Skrevet 22. mars 2010 Ja, det er utrolig skummelt når det står på. Gutten min er også sånn som slenger seg bakover. Står i bro og kaster med hodet slik at han ofte dunker hodet i skap eller gulv. Jeg klarer ikke holde ham fast, og må legge ham ned for at han ikke skal slå seg. En ting du kan prøve er å vifte med hånden foran fjeset hennes når hun har disse anfallene og se om hun reagerer. Jeg har prøvd dette etter tips fra en annen epilepsimamma her, og gutten min ser ikke ut til å reagere når jeg gjør det. Han virker på en måte i en slags transe, og "henger seg opp". Det finnes mange typer epilepsi har jeg funnet ut. Jeg trodde også at epilepsianfall bare var ukontrollerte spasmer, så ble litt overrasket når jeg fortalte om disse anfallene til barnespesialisten og han henviste oss til EEG. Tok først standard EEG som var negativ, og så søvndeprivert EEG som vi fikk svaret på på torsdag. Den viste tegn til søvnepilepsi, så han skal begynne på medisiner nå. Har lest mye om epilepsi etterhvert, og mange av beskrivelsene passer veldig godt på gutten min.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 22. mars 2010 Jenta mi kaster seg bakover i bro så hun slår hodet, klarer heller ikke holde henne fast.. Har prøvd å snakke til henne, klappe, synge, få øyenkontakt, men hun reagerer ikke før hun evt ser tv eller noe sånt.. Akkurat som om hun da snapper ut av det..
Gjest Skrevet 22. mars 2010 #9 Skrevet 22. mars 2010 Høres veldig likt ut. Jeg har av og til klart å få ham ut av det ved å ta ham med inn på badet i veldig sterkt lys, sette på vaskemaskinen eller ta ham med ut i kald luft.. Og da ser du liksom at øynene forandrer seg, man får øyekontakt og han roer seg umiddelbart, responderer på tiltale og slutter å skrike. Dessverre hjelper det ikke på min gutt så mye lengre, så nå i det siste har jeg bare måtte la ham være til han gir seg. Bare passer på at han ikke slår seg. Prøver jeg å gjøre noe annet blir det bare verre. Han kommer alltid og skal sitte på fanget etterpå, og virker veldig sliten. Jeg hadde nok tatt en tur til legen, hvis jeg var deg. Jeg krysser fingrene for at medisinene hjelper her i huset. Nå gruer jeg meg til dagduppene hver dag, for de anfallene er helt grusomme å se på. :S
Ranveig R Skrevet 22. mars 2010 #10 Skrevet 22. mars 2010 Jenta vår hadde ein del liknande "anfall" tidlegare, både på dag og natt. Om natta våkna vi av at ho skreik, og jenta var ganske hysterisk i senga si. Løfta vi ho opp, vrei ho seg ned, slengte seg på golvet, eller prøvde febrilsk å klatre opp igjen til oss (vi løfta ho opp, ho vrei seg ned igjen, slengte seg i golvet, osv, osv). Om dagen kunne ho begynne med sutring, og etter kvart ta heilt av. Ho dumpa ned på kne, og slengte seg bakover med full kraft. Hysterisk skriking, kunne vare i både ein time og halvannan, og deretter enten sovna ho (om dagen), eller låg ho og halvsov uroleg dei neste par timane (natt). Dette begynte då ho var drøyt året så vidt eg huskar. Her var det truleg smerter som utløyste anfallene, og vi oppdaga etter kvart at ho har melkeallergi. Anfalla har blitt betydeleg mildare, meir kortvarige og sjeldnare etter innført diett. Det har blitt tatt standard eeg av ho pga dette og eit par andre "anfallssuspekte episoder", men det var fint. Det blei vurdert søvndeprivert eeg, men det er avlyst pga god bedring dei siste månadene. Eg ville uansett tatt kontakt med lege, og fått ei grundig undersøking av jenta.
Gjest Skrevet 22. mars 2010 #11 Skrevet 22. mars 2010 Kanskje bare en tilfeldighet, men gutten min har også melkeintoleranse. Han får flere anfall ved smerter, sykdom og feber.
Ranveig R Skrevet 22. mars 2010 #12 Skrevet 22. mars 2010 Most Fruitful: Har du tilfeldigvis link til side® som beskriver ulike typar epilepsi? Har leita litt og funne litt, men får liksom ikkje heilt oversikten egøsnker. Håpar guten din får det bedre no når han begynner på medisin. Føler med både deg og han!
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #13 Skrevet 22. mars 2010 Hvordan finner jeg ut om det er melkeintoleranse da? Det går jo ikke ann å finne ut på blodprøver vel? Shit, jeg blir redd nå... Tenk om stakkars lille jenta mi er skikkelig syk!
Ranveig R Skrevet 22. mars 2010 #14 Skrevet 22. mars 2010 Nattskrekk er for øvrig diagnosen dei har sett på jenta vår no, sjølv om vi (i alle fall til å begynne med) har pleid å ha kontakt med ho, og sjølv om anfalla som regel varar mykje lenger enn dei 5-10 minutta nattskrek "skal" vare. Nevrologen sa omtrent rett ut at nattskrekk var "vi-finn-ikkje-noko-gale-men-veit-ikkje-heilt-kva-det-er-heller"-diagnosen.
Ranveig R Skrevet 22. mars 2010 #15 Skrevet 22. mars 2010 Ved melkeallergi/intoleranse har barnet som regel andre symptom enn smerteanfall. Her var det: * elendig vektauke (190g totalt frå 10 til 17 mnd) * laus, gul, slimete avføring/diaré * generelt sutrete og slapt barn (som før ho begynte med fast føde ALLTID var i strålande humør) Det er tatt blodprøvar av ho både ved 18, 21, 24 og 26 mnd, alle var negative, så diagnosen er stilt på sjukehistorie + god effekt av diett.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #16 Skrevet 22. mars 2010 Ingen av de symptomene du lister opp her, har min datter, så da er det nok ikke melkeallergi/intoleranse da.. Må nok bare ta en tur til legen med henne i morgen..
Gjest Skrevet 22. mars 2010 #17 Skrevet 22. mars 2010 Ranveig R: Jeg synes det er utrolig vanskelig å finne informasjon om dette selv. Kanskje fordi symptomene og anfallene kan variere så mye fra person til person. Jeg har googlet litt med forskjellige søkeord. Epilepsi + søvn, epilepsi + barn osv., og funnet litt her og der. Her er et par forslag, men fant også en brosjyre om epilepsi og skolebarn som gir ganske god informasjon. Den ligger her: http://www.gsk.no/pdf/brosjyrer/epilepsi_hos_skolebarn.pdf http://www.gsk.no/epilepsi/epilepsi-symptomer.html http://www.palliativmed.org/id/93679.0 Ofte er det jo slik, sånn jeg har forstått det hvertfall, at en person kan få flere typer anfall også. DarkNight: Gutten min hadde veldig klare symptomer på melkeintoleranse. Kastet kraftig opp fra fødselen av, og fikk forstoppelse som liten baby. Hadde mye smerter, var veldig urolig og sov nesten ikke. Var inn og ut av sykehus og ble ikke bedre før vi sluttet helt med melk. Han er fremdeles veldig intolerant, og var nettopp innlagt for forstoppelse i to uker. Allergi kan vises på blodprøve, men intoleranse vises ikke, så den eneste måten å finne det ut på er ofte å slutte med melk. Jeg vil tro du har merket noen andre symptomer på det da, hvis hun skulle reagere på melk.
noggie Skrevet 23. mars 2010 #19 Skrevet 23. mars 2010 du kan jo prøve www.nef.no. Hjemmesiden til norsk epilepsiforbund. De sender også forskjellige brosjyrer hvis man vil. Har eget blad noen ganger i året, arrangerer forskjellige treff o.l. Mamma synes det var veldig kjekt da jeg fikk det( men var da 12) selvom vi kan en del da både mamma og mormor har hatt det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå