Gjest Skrevet 22. mars 2010 #1 Skrevet 22. mars 2010 jeg sliter så veldig med å få i snuppa mat og føler at alt bare er kaos for tiden. Hun har vært veldig flink til å spise grøt og vi var oppe i 2 porsjoner pr. dag (laget av 140ml vann). Hun spiste tilogmed middagsmat et par dager! Så plutselig ville hun ikke har mer og hun nekter å spise middag, frukt, brød og skal bare ha melk... Det er jo som å gå to skritt frem og 10 tilbake!! Sånn her ser dagen vår ut nå etter at hun ikke vil ha mer grøt: ca kl 0630: ca 220ml mme ca kl 09: Grøt + vann. Spiser kvart porsjon av grøten. mme ca 150ml ca kl 12: ca 220ml mme ca kl 15: Grøt + vann. Spiser kvart porsjon. mme ca 150ml ca kl 18: ca 220 mme Jeg kan jo forstå at hun blir lei av grøt, men når hun ikke vil ha annen mat så er det veldig vanskelig syns jeg. Og så leser man om "alle andre" som er oppe i 4 måltider med fast føde når de er 7mnd og ungene hiver innpå med både middag og brødskiver. Jeg får jo nesten helt angst av at jeg gjør noe feil siden jenta mi ikke er like flink til å spise som alle andre unger. Er det andre som har problemer med overgang til fast føde? Og ikke minst noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Det er sikkert bare en fase hun går gjennom akkurat nå, men jeg ser for meg at hun som tolvåring enda kun spiser grøt og rynker på nesa over alt annet
Rampongi Skrevet 22. mars 2010 #2 Skrevet 22. mars 2010 Vi sliter vi også. Piraten på 6 mnd er nå oppe i 2 grøtmåltider per dag og av og til noen skjeer fruktmos eller risyoghurt. Resten mme. Vi har måttet bytte grøtmerke flere ganger, da hun den ene gangen fikk diare, andre ganger rett og slett nektet å spise, sist nå fikk hun magevondt hver kveld noen timer etter at grøten var spist.. Nå gir vi ris og pastagrøt fra småfolk iblandet litt sinlac (den sukkerholdige grøten fra nestle). Virker som om hun liker dette og spiser mer enn 3 skjeer iallefall. Tenker å begynne med å lage mosa pastaretter til henne, men vil vente til hun har fått denne nye grøten en ukes tid og er vant.. Jeg tror vi prøvde for mye på kort tid og at hun ble usikker og viser oss med å la være å spise når det kommer noe hun ikke er vant med/liker.. Prøv en sort middag over flere dager og ikke gi opp, men kanskje gi et par skjeer av samme glass/type mat till flere måltid over lengre tid. Så blir hun kanskje vant og begynner å like det. Har lest at småbarn bør smake på en rett 8-10 ganger før man kan avgjøre om de liker det eller ikke..
Lillemor&Gutta Skrevet 23. mars 2010 #3 Skrevet 23. mars 2010 Vi hadde og grøtproblemer. Det er kun Risgrøten mini tåler og med 2 porsjoner av denne om dagen ble han lei. Løsningen ble fruktmos. 3ts av en eller annen fruktmos og mini gaper som bare det når jeg kommer med skjea . Varierer ofte fruktmosen så blir det noe nytt hele tiden. Men alle barn har jo perioder. Min vil egentlig ikke ha noe særlig melk etter han fikk smaken på ordentlig mat men klarer heldigvis å lure inn litt. "middag" består av grønnsaksmpure fra nestle. Også en storfavoritt
Gjest Skrevet 23. mars 2010 #4 Skrevet 23. mars 2010 det er godt å høre at jeg ikke er den eneste som sliter i perioder Jeg har nok prøvd for mye over for kort tid. Igår så gikk jeg tilbake til den middagen hun er vant med og da spiste hun en halv porsjon!! Så jeg får bare innføre mat litt saktere enn det jeg har gjort og heller gi henne den samme middagen en uke på rad eller noe sånt noe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå