trolla <3 <3 Skrevet 22. mars 2010 #1 Skrevet 22. mars 2010 permisjonen min er over i mai, jeg har vistnok ikke krav på barnehageplass før i august. Det er helt fullt her i kommunen. Hva gjør jeg? Har ikke mulighet til å leve på kontantstøtten og barnetrygd i tre mnd, da vi har lån osv. Finnes ikke dagmamma eller familiebarnehager her heller... Har jeg krav på forlenget perm fra arb.giver? De forventer jo at jeg skal komme tilbake på jobb.
eva og guttene Skrevet 22. mars 2010 #2 Skrevet 22. mars 2010 Skulle ønske jeg hadde svaret på det, sliter med det samme selv. Vi har ikke krav på barnehageplass dette året da knøtten er født etter 1. september. Så har ett helt år hvor vi ikke vet hva vi skal gjøre.
mer enn bare mor Skrevet 22. mars 2010 #3 Skrevet 22. mars 2010 du har rett på ulønnet permisjon fra jobben, men blir jo uten lønn.
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 22. mars 2010 #4 Skrevet 22. mars 2010 Nei, det er ikke lett dette når man får barn på "ugunstig" tid. Du har krav på permisjon, men dessverre uten lønn. Du har ikke noe ferie til gode da? Jeg har samme problemet selv, men det visste jeg om tidlig og overførte ferie fra i fjor. Når permisjonen min går ut i oktober en gang, skal jeg ha 7 uker ferie og litt avspassering. Da blir det igjen bare noen dager i desember som jeg tar permisjon uten lønn, og starter jobb 1 januar. Håper da sønnen min får plass i barnehagen jeg selv jobber i. Har pappa'n tatt ut all permisjonen sin?
Guttemamma x 3 Skrevet 22. mars 2010 #5 Skrevet 22. mars 2010 For oss blir det 7 mnd. mellom permisjon og barnehagestart (hvis vi er heldige å får noe da...). Vet ikke helt hvordan vi skal fordele permisjon uten lønn. Sist fordelte vi 50/50 Et alternativ hvis det ikke finnes dagmammaer i nærheten er å starte som dagmamma selv. Det er sikkert flere som dere som mangler barnehageplass når permisjonen slutter, da får dere ihvertfall litt inntekt mens dere venter på plass.
Gjest Kira06 Skrevet 22. mars 2010 #6 Skrevet 22. mars 2010 Tydelig at det er store forskjeller etter hvilken kommune man bor i. Vår datter er født i september, og vi søkte plass fra desember. Men fikk plass allerede i august. Litt ugunstig det også, ettersom far enda ikke er ferdig med sin permisjon da og jeg skal ha ulønnet permisjon frem til januar. Men tar vi ikke plassen, mister vi den. Så da må vi betale fra august, selv om vi ikke skal bruke plassen.
mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 22. mars 2010 #7 Skrevet 22. mars 2010 Ja, er jo så tullete med dette styret. Min permisjon går jo ut i november, og får ikke barnehageplass før august. Nå er jeg "heldig" og er alene, så jeg får jo overgangsstønad, så klarer meg halvveis, men det blir noen trange mnd! Sa opp jobben like før jeg ble gravid, skulle egentlig begynne å studere i fjor høst, men det gikk jo ikke helt etter planen for å si det sånn. Hehe... så da tar vi det neste høst Synes det hørte ut som en bra ide å jobbe som dagmamma, spørs bare om noen trenger for så kort tid, men det går jo an å høre rundt da. alle monner drar jo!
mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 22. mars 2010 #8 Skrevet 22. mars 2010 Eller så må du jo rett og slett få deg en midlertidig kveld/helgejobb, frem til du får barnehageplass, og kan begynne i din vanlige jobb?
Lemonia Skrevet 22. mars 2010 #9 Skrevet 22. mars 2010 Du har nok ikke krav på noe bare fordi det ikke finnes dagmamma eller familiebarnehager. Det er på en måte deres ansvar å ha økonomi til å få barn. Hvis kontantstøtte og barnetrygd ikke er nok kan dere enten prøve å spare nå og fram til permisjonen er slutt, eller du kan finne en jobb som går på kveld, helger eller natt. Det er jo ikke sikkert du trenger å jobbe så veldig mye for at dere skal ha nok til å klare dere. Du kan jo også vurdere å være dagmamma selv?
snuppene 09 og 11 Skrevet 23. mars 2010 #10 Skrevet 23. mars 2010 som de andre her sier, du kan få permisjon uten lønn. men man skal jo klare og betale lån osv... slik har vi valgt å gjøre det: permisjonen gikk egentlig ut i slutten av februar.. jeg har jobbet 20 prosent fra oktober (tidskonto)= lenger permisjon. (men jeg kan jobbe helger da, og da er jo pappaen hjemme.. jeg tar fra permisjon går ut, og frem til barnehagestart i midten av august, permisjon ulønnet i 40 % av stillingen min, skal da jobbe 60 prosent på kveld (er heldig å kan jobbe kvelder, men du kan jo skaffe deg en kveldsjobb, og ta full permisjon fra din jobb om du ikke har mulighet for kveldsjobbing i din jobb) da skal pappaen være hjemme med ungen på kveldene. er en time mellom jeg reiser og pappaen kommer hjem, og da har en grei mormor, og ei nabodame sagt di skal ta disse timene. ( mormoren har litt flexitid), sammen med barnetrygd, og etterhvert kontantstøtte, skal vi nok klare oss. samt at kveldsjobbingen gir bedre betalt pr time. vi har også spart opp litt penger mens jeg har vært i permisjon, ved at jeg har vasket litt hos familie (og fått betalt for det) samt lagt av litt penger. men ikke lett det der. syntes forslaget om at du kan passe barn for andre som ikke får barnehageplass før august også er en god ide.. og det kan du jo starte med litt før permisjonen din går ut (om du gjør det svart da...) så blir det litt mer penger ut av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå