Gjest Skrevet 22. mars 2010 #2 Skrevet 22. mars 2010 Blander posens innhold med melk og koker i 25 minutter... Jeg synes den halvferdige alltid blir best jeg:) Ikke bare når det er jeg selv som lager, men uansett egentlig..
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #3 Skrevet 22. mars 2010 Skjærer poteter i tynne skiver, legger det i en ildfast form. Blander fløte, creme fraiche, pepper, salt og muskat. Heller det over potetene. Rasper opp noen fedd hvitløk og sprer over potetene, slenger det i ovnen på 220 i ca 20 min, har over revet ost og lar det stå i 5-10 min til.. Tada!!
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #4 Skrevet 22. mars 2010 bruker 8-10 mellomstore poteter til ca 4 porsjoner. Skreller potetene og deler de i tynne skiver, ca 0,5 cm tykke. Legger de takstensvis i en ildfastform, mellom hver lag poteter legger jeg noen ringer med løk, (tynt skåret), salter og peprer. Når jeg har fylt formen fylleer jeg på med fløte, ca 5 dl(alt etter str på formen), kan erstatte litt av fløten med melk, men da kan det bli noe tyntflytende. Steker i stekeovnen på 180 gr i ca 45 minutter, strør ost på toppen og lar steke 10-15 minutter til.
Hopptetussa90 Skrevet 22. mars 2010 #5 Skrevet 22. mars 2010 Smaker også nydelig dersom du tilsetter litt Provence-krydder.
Himmel og hav Skrevet 22. mars 2010 #6 Skrevet 22. mars 2010 Jeg kjøper litt melne poteter, for jeg liker det når det "grøter" seg litt. Skreller og skjærer i tynne skiver ( med ostehøvel eller kjøkkenmaskin), legger et lag i en ildfast form, har på salt, peper og hvitløk. Gjentar dette til formen er full eller det er tomt for poteter. Tøm på halvparten kremfløte og halvparten melk. Strø Jarlsbergost på toppen. 200 grader, ca en time.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #7 Skrevet 22. mars 2010 Tusen takk for mange gode oppskrifter og tips Skal prøve flere
Gjest Skrevet 22. mars 2010 #8 Skrevet 22. mars 2010 Pefekt resultat får du dersom du skjærer poteter i skiver og koker dem 5 min i helmelk. Slå av mesteparten av melken og legg i ildfast form.Ha finhakket hvitløk og godt med krydder på.Ha over litt fløte (til ca 1/3 del av formen er fylt av væske.Ha over ost og la steike til ferdig.
Mammaen til Isak Skrevet 22. mars 2010 #9 Skrevet 22. mars 2010 Skreller og skjærer poteter i tynne skiver. Løk i tynne ringer,hvitløk som jeg knuser med kniven og hakker opp. Legger alt lagvis, med salt,pepper og muskat.En boks fløte og resten h-melk til det så vidt dekker potetene. På 175grader varmluft i ca en time. Tar ut å strør på ost på slutten. Kan også kokes 5-10 min i kjele med melk/fløte først, da tar prosessen i ovnen kortere tid
Lemonia Skrevet 22. mars 2010 #10 Skrevet 22. mars 2010 Det beste resultatet får man utvilsomt om potetene får koke i fløten først enn å bare slenge alt i ovnen med en gang. I tillegg synes jeg kremfløte er det eneste som duger til fløtepoteter. Melk e.l. blir ikke det samme. Selv steker jeg løk og hvitløk (gir god smak) mykt, men ikke brunt, i smør. Har i poteter i tynne skiver, salt, pepper og kremfløte og koker opp. Lar småkoke under lokk ca 12-15 minutter. Heller alt i en ildfast form, drysser på revet ost og steker i ovn ved 200 grader i ca 30 minutter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå