Gå til innhold

Pergojenter.. et spørsmål!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere pergojenter som vet om det er holbarhet på pergotabletter? Jeg har 2 kurer liggende, men har kastet eskene. Er gravid nå og lurer på om det er vits å spare dem til reserve når vi skal prøve på nestemann eller om de går ut på dato fort.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter opp jeg... håper noen kan hjelpe!

Skrevet

Hei!

Jeg har aldri brukt pergo selv men tror ikke det er særlig lurt å spare på kurene. Sannsynligvis vil de gå ut på dato som alt annet. Og du er vel ikke villig til å ta den sjansen det er å spise medikamenter du ikke vet om er utgått eller ikke. Det koster deg sikkert noen kroner å hente nye kurer neste gang, men heller det enn helsa eller hva??

Skrevet

På esken min står det holdbarhetsdato på 4 1/2 år. håper det hjalp:)

Skrevet

Ja det er holdbarhetsdato på de som alle andre medikamenter, men de er ikke ubrukelige om de går ut på dato, men produsenten garanterer ikke full virkning etter utløpsdatoen.

Jeg hadde nok bare kasta de jeg for min del da. Når du skal ha nestemann må du vel likevel på pergo og når du er på pergo får du vel oppfølging med UL hos gyn for å sjekke EL og dermed er det vel enkelt for deg å få en ny resept når tiden er inne for å begynne på nestemann.

De koster vel 75,- pr eske eller noe sånt, så det er jo ikke allverdens.....

Skrevet

Gyn sa jeg kunne bruke enkel pergokur videre uten oppfølging fordi jeg ikke overreagerte på dobbel kur denne gangen. Har overhode ikke tenkt å gå rett på pergo på nestemann, men dersom vi opplever samme problemer som denne gangen kan det jo være greit å kunne ta en pergokur etter en stund. Jeg gikk til privat gyn og selv om kostnaden på pergo ikke er mer enn 50 kr pr. eske eller noe sånt, så koster det å måtte gå igjennom hele prosessen med utredning og sånt en gang til. Derfor sa gyn at jeg kunne ta vare på resepten til senere, men resepter er bare gyldige i 12 mndr. Derfor jeg tenkte å spare"de to kurene jeg har til overs og bruke dem hvis vi skulle få behov for det og hvis de fortsatt er holdbare når vi tenker på nr. 2.

Hvis det står 4 år på esken kan jeg jo hvertfall la de bli liggende i skuffen på badet og ta beslutningen om noen år ;)

Skrevet

ja behold dem du ;) bedre å ha til overs en å ikke ha:P

Skrevet

ååååh, da skjønner jeg. Da ville jeg ha tatt ut pillene rett før resepten går ut så har du de liggende. Men jeg må bare si at ting kan endre seg etter svangerskapet og du kan reagere annerledes på pergo neste gang enn hva du gjør nå.

Snakker av erfaring og dette er ikke for å skremme deg, men jeg ville i alle fall tatt en sjekk hos gyn etter 1. kur evt neste gang bare for å være sikker.

Skrevet

Ja, jeg kommer nok til å gjøre det. Liker å ha kontroll ;) Bestille en privat UL rett før eggløsning hvis jeg velger å bruke dem, men da slipper jeg unna 2 timer for blodprøver og for å hente resept hver til 700 kr.

Håper uansett å slippe pergo neste gang, men vil bare være forberedt. Var heldige denne gangen at det klaffer på første pergoforsøk så fikk ikke bruk for begge kurene.

Skrevet

Høres ut som en fornuftig plan:)

Kroppen er finurlig! Jeg hadde knapt EL før og MÅTTE ha pergo og det gikk på 2. runde dobbel dose med førstemann. nestemann brukte vi 8 mnd med pergo, enkel og dobbel og til slutt satt den men endte i xu. Fjernet eggledere og eggstokk som ikke var normalt utviklet og VIPS så hadde jeg EL HVER mnd etterpå og har klart å bli gravid 4 ganger siden april -09 (inkl xu)

Ganske fantastisk spør du meg:)

Du, hvilken termin har du nå? hadde ikke vi samme dag egentlig? Mine terminer varierer fra 4.-8. september så langt:)

Stor klem

Skrevet

Jeg hadde el av meg selv hver måned, men slet med sykluser på alt fra 30 til 50 dager... Da jeg tok pergo fikk jeg el på dag 15 (for første gang) og det klaffet. Så skulle ikke så mye til, men tydeligvis var det greit med litt hjelp. Derfor jeg tenkte at hvis vi prøver en stund på nestemann også og syklusene mine fortsatt er på jordet så vet jeg at pergo kan hjelpe oss.

Jeg har foreløpig termin 4. september. Skal på ordinær UL 7. april og merker på hele kroppen at det nærmer seg. Nervøs - JA! Håper lille tærten er frisk og velskapt :) Du skulle på UL dagen etter meg mener jeg å huske. Skal bli godt å forhåpentligvis kunne senke skuldrene etter det :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...