Gå til innhold

Pappaens fødselspermisjon,noen som vet?

Lykkelig med nr 2 & 3

Anbefalte innlegg

Hei!

Det skrives om at pappaen kan få 4 ukers permisjon ved fødsel,men at de to ekstra må søkes om utenom.

Min manns arbeidsgiver er ukjent med dette og er ikke villige til å gi disse to ekstra ukene.

Er det noen som vet hvor vi kan finne linker,skriv o.l om dette?

Fortsetter under...

http://www.tvilling.no/index.php?page_id=4&article_id=32

var det disse ukene du mente? slik jeg ahr hørt det er det 5 el 7 uker (avhenging av 100 el 80% lønnet perminsjon). Disse ukene kan far velge å ta (eller mor, jeg har hørt de er valgfrie) og de kan tas sammen med at den andre tar permisjon.

Håper det var svar!

Hei!

Alle fedre har rett på permisjon i 2 uker etter fødselen (men ikke alle arb.givere gir den permisjonen med lønn). Da jeg var på fødselsforberedende kurs i Tvillingforeldreforeningen så fortalte de at de kunne skrive ut en søknad eller et skriv til arb.giver der man ber om 2 ekstra uker med perm. Altså at man får 2 uker perm per barn!!! Det kan jo være verdt et forsøk. Vet ikke hvor mange som får det. Vi søkte ikke en gang. Vi hadde de 2 ukene med perm rett etter fødsel og så tok pappa all tvillingperm (7 uker, for vi har perm med 80% lønn) så da tenkte vi at 9 uker perm er nok og pappa syntes det ble lenge å være borte fra en travel jobb. Føler det er veldig greit å ha mest mulig perm i starten når man skal innarbeide rutiner.

Lykke til!

Hvis du velger 100 % permisjon har du krav på 7 ekstra permisjonsuker.

5 uker hvis du velger 80 % perm. Jeg valgte å gi mine 7 uker til pappan. Det tror jeg egentlig er ganske vanlig. Det gjore at starten på permisjonen ble en fin tid for meg, hadde ikke klart meg alene i starten...

I offentlig sektor (statlige/ kommunale bedrifter) har pappaen rett til to ukers (10 arbeidsdager) lønnet velferdspermisjon i forbindelse med fødsel, i privat sektor er det opp til arbeidsgiver. Det er ingen spesielle rettigheter for tvillingfedre, men man kan få skriv fra TFF som anbefaler ekstra velferdspermisjon.

Min mann er daglig leder i privat sektor, og han kan ikke ta ut lønnet velferdspermisjon - jeg tror ikke det er så vanlig at denne er betalt i privat sektor.

De ekstra ukene man får som tvillingforeldre (5 uker ekstra ved 100%, 7 uker ved 80%) kan fordeles mellom mor/ far etter eget ønske. Disse ukene kan foreldrene ta ut på samme tid, og far kan også benytte disse ukene i forbindelse med fødsel.

Pappakvoten (10 uker uansett om dere har valgt 80% eller 100%) kan ikke benyttes i de 3 ukene før og de 6 ukene etter fødsel som er forbeholdt mor, så her må far altså enten benytte betalt/ ubetalt velferdspermisjon (opp til arbeidsgiver), tvillingkvoten eller ferie.

"Dine Penger" hadde forresten en veldig god artikkel/ oversikt over foreldrepenger - mener den sto å trykk rundt juletider, her kunne man blant annet se hva som lønnet seg i forhold til lønnstrinn kontra 80% / 100% dekning. Kanskje det er mulig å finne tilbake til denne artikkelen på nettet...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...