Gå til innhold

Pappaens fødselspermisjon,noen som vet?

Lykkelig med nr 2 & 3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Det skrives om at pappaen kan få 4 ukers permisjon ved fødsel,men at de to ekstra må søkes om utenom.

Min manns arbeidsgiver er ukjent med dette og er ikke villige til å gi disse to ekstra ukene.

Er det noen som vet hvor vi kan finne linker,skriv o.l om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.tvilling.no/index.php?page_id=4&article_id=32

var det disse ukene du mente? slik jeg ahr hørt det er det 5 el 7 uker (avhenging av 100 el 80% lønnet perminsjon). Disse ukene kan far velge å ta (eller mor, jeg har hørt de er valgfrie) og de kan tas sammen med at den andre tar permisjon.

Håper det var svar!

Skrevet

Hei!

Alle fedre har rett på permisjon i 2 uker etter fødselen (men ikke alle arb.givere gir den permisjonen med lønn). Da jeg var på fødselsforberedende kurs i Tvillingforeldreforeningen så fortalte de at de kunne skrive ut en søknad eller et skriv til arb.giver der man ber om 2 ekstra uker med perm. Altså at man får 2 uker perm per barn!!! Det kan jo være verdt et forsøk. Vet ikke hvor mange som får det. Vi søkte ikke en gang. Vi hadde de 2 ukene med perm rett etter fødsel og så tok pappa all tvillingperm (7 uker, for vi har perm med 80% lønn) så da tenkte vi at 9 uker perm er nok og pappa syntes det ble lenge å være borte fra en travel jobb. Føler det er veldig greit å ha mest mulig perm i starten når man skal innarbeide rutiner.

Lykke til!

Skrevet

Hvis du velger 100 % permisjon har du krav på 7 ekstra permisjonsuker.

5 uker hvis du velger 80 % perm. Jeg valgte å gi mine 7 uker til pappan. Det tror jeg egentlig er ganske vanlig. Det gjore at starten på permisjonen ble en fin tid for meg, hadde ikke klart meg alene i starten...

Skrevet

I offentlig sektor (statlige/ kommunale bedrifter) har pappaen rett til to ukers (10 arbeidsdager) lønnet velferdspermisjon i forbindelse med fødsel, i privat sektor er det opp til arbeidsgiver. Det er ingen spesielle rettigheter for tvillingfedre, men man kan få skriv fra TFF som anbefaler ekstra velferdspermisjon.

Min mann er daglig leder i privat sektor, og han kan ikke ta ut lønnet velferdspermisjon - jeg tror ikke det er så vanlig at denne er betalt i privat sektor.

De ekstra ukene man får som tvillingforeldre (5 uker ekstra ved 100%, 7 uker ved 80%) kan fordeles mellom mor/ far etter eget ønske. Disse ukene kan foreldrene ta ut på samme tid, og far kan også benytte disse ukene i forbindelse med fødsel.

Pappakvoten (10 uker uansett om dere har valgt 80% eller 100%) kan ikke benyttes i de 3 ukene før og de 6 ukene etter fødsel som er forbeholdt mor, så her må far altså enten benytte betalt/ ubetalt velferdspermisjon (opp til arbeidsgiver), tvillingkvoten eller ferie.

"Dine Penger" hadde forresten en veldig god artikkel/ oversikt over foreldrepenger - mener den sto å trykk rundt juletider, her kunne man blant annet se hva som lønnet seg i forhold til lønnstrinn kontra 80% / 100% dekning. Kanskje det er mulig å finne tilbake til denne artikkelen på nettet...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...