Nurket1 - prøver 2010 Skrevet 22. mars 2010 #1 Del Skrevet 22. mars 2010 legen min mener jeg skal slutte på klexane og prednisol nå...fortsette litt til med cyclogest... ...men jeg tørr ikke slutte....etter så mye drit jeg har opplevd får jeg stålangst for å slutte med de medisinen som tydelig har gjort meg gravid og beholde fosteret så langt... Hva skal jeg gjøre??? Får helt hetta jeg...vet jeg vil bli kjempestressa særlig å slutte med blodfortynnende... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141620367-medisinfortvila/
skautrollet m/surprise Skrevet 22. mars 2010 #2 Del Skrevet 22. mars 2010 Jeg hadde snakket mer med legen min jeg... Forklart hvor redd det gjør deg å stoppe med medisinene. Det stresset er ikke positivt for deg og den lille! Er jo ikke veldig farlig å ta de medisinene uansett. Jeg kommer til å gjøre det samme siden jeg har mistet de andre gangene jeg har vær gravid. Gyn sa sist at jeg skulle ta Crinone til 8 uker, jeg bare rista på hodet og sa 12. Da bare glisa han:-))) Nei, snakk med legen en gang til du! Du kan jo si at tett oppfølging og best mulig trygghetsfølelse er den beste behandlingen for oss som sliter. Hvis medisiner gir deg trygghet så er det det du skal ha! Det går nok bra skal du se! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141620367-medisinfortvila/#findComment-141620940
Astra71 - tvillingmor Skrevet 22. mars 2010 #3 Del Skrevet 22. mars 2010 Jeg tenker faktisk litt motsatt, at det er viktig å lytte til legens anbefalinger. De kjenner jo disse medisinene best og vet hvilke virkninger (og bivirkninger) de har. Det er helt forståelig at du føler en visst angst ved å skulle slutte å ta disse medisinene - det er utrolig lett som ivf-prøver å gi medisinene størsteparten av æren når det endelig lykkes. Man føler seg overbevist om at det var akkurat den-og-den medisinen som var utslagsgivende, og blir kjemperedd bare ved tanken på å skulle slutte med dem. Jeg følte det på akkurat samme måte med Progestan og Klexane. Legen min sa at jeg bare skulle gå på Progestan ei uke eller to etter test, og da skulle jeg i tillegg trappe ned gradvis. Jeg ringte til Haugesund to ganger for å høre om ikke jeg kunne få gå på den litt lenger. Jeg ble så stresset av å lese om alle her inne som skulle gå på progesteronstøtte mye lenger enn meg. Men legen holdt på sitt, og sa at dette var helt unødvendig fordi kroppen ved ferskforsøk produserer dette hormonet selv. Til slutt måtte jeg bare stole på at han visste hva han snakket om, selv om det var skummelt. Og det gikk jo veldig bra :-) Når det gjaldt Klexanen, så fikk jeg faktisk oppleve en svært uheldig bivirkning av denne (ihvertfall er det store sjanser for at det var medisinen som forårsaket det, siden blodfortynnende medisiner gir økt risiko for blødning). Jeg har nevnt det noen ganger før, men bare en liten repetisjon: I 8. uke fikk jeg en stor blodansamling i livmoren, som resulterte i en styrtblødning som varte i over en måned. Det var et mareritt for meg som var nok engstelig fra før, legene var bl.a. redde for at dette kunne resultere i at jeg mistet tvillingene. Jeg ble derfor beordret til å slutte med Klexane umiddelbart, selv om jeg skulle gått på den en måned til. Til og med da syntes jeg faktisk det var litt skummelt å slutte, for jeg var jo overbevist om at også Klexane hadde medvirket til at jeg endelig ble gravid, og følte det som jeg var avhengig av den for at fosteret skulle få tilført nok blod. Da jeg sto igjen uten medisiner følte jeg meg derfor nokså fortapt, til tross for den dramatiske bivirkningen medisinen hadde hatt. Det var som å balansere uten sikkerhetsnett, på en måte. Men det har gått helt utmerket, og det at blødningen gradvis stoppet opp tok jeg også som et tegn på at det var riktig for meg å slutte med Klexane. Jeg har derfor så smått begynt å innse at jeg nok har vært litt irrasjonell til tider, og at jeg bare må stole på at legen min gjør riktige vurderinger. Så får jeg heller forsøke å gjøre noe med alle bekymringene mine i stedet :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141620367-medisinfortvila/#findComment-141621898
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 22. mars 2010 #4 Del Skrevet 22. mars 2010 Hvor langt er du på vei? Hvis du ønsker å fortsette fram til uke 10 (som er det vanligste) så er det vel ikke noe problem å gjøre det. Men en eller annen gang må du jo slutte, så psykisk sett bør du nok begynne å forberede deg på det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141620367-medisinfortvila/#findComment-141623326
Mazza** Skrevet 22. mars 2010 #5 Del Skrevet 22. mars 2010 Tenkte mye på det selv da jeg fikk beskjed om å slutte med progestanen på testdagen etter fersk forsøk...litt skummelt...går fortsatt på prednisolon og albyl E da...skal vel slutte med det etter den første ultralyden også....som jeg forøvrig gruer meg heeelt syyykt til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141620367-medisinfortvila/#findComment-141624743
Nurket1 - prøver 2010 Skrevet 23. mars 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 23. mars 2010 Hei damer og takk for gode innstill... Jeg snakka med gyn og han mente jeg kunne gå litt til på klexane og cyclogest....så da gjør jeg det... Jeg har misstet flere ganger...men da jeg fikk barnet mitt gikk jeg på Crinine til uke 11 og følte veldig ro rundt det. hadde da misstet en gang før... Jeg forstår godt hva du mener Astra og....men tror jeg ville blitt superstressa akkurat nå i uke 8 siden jeg hadde ma denne uken...vil bare komme meg forbi denne uken....den er visst veldig avgjørende og da mange har ma uten å vite det...og så oppdager de det ikke før uke 10 - 12... Så går litt til på med... Slutter med prednisol... Takk så lenge! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141620367-medisinfortvila/#findComment-141626072
fholen Skrevet 24. mars 2010 #7 Del Skrevet 24. mars 2010 Hei Nurket1, Dette blir dessverre ikke noe svar på det du spør om, men jeg håper du eller andre på denne siden kan gi noen innspill ifht bruk av medisiner. Det hadde jeg satt utrolig stor pris på. Jeg har ikke vært så mye på BIM de siste årene etter at jeg fødte en skjønn liten gutt i 2006. Ble da gravid på egen hånd og hadde overhodet ingen problemer ila graviditeten eller ved fødselen. Men, nå har vi forsøkt å få nr 2 mer eller mindre siden sommeren 2008, og fortsatt ikke lykkes med det. Ila det siste året har jeg 2SA og 1MA bak meg, og begynner nå å bli rimelig frustrert. Vi skal til utredning for habituell abort i april måned, og da ønsker jeg å diskutere dette med bruk av Prednisolon, Klexane osv for om mulig å unngå flere aborter. Spørsmålene mine er; har du nå blitt gravid med ass. befruktning - og isåfall - er dere i det off. eller private? Nevn gjerne navn på sykehus/klinikk. Har det vært uproblematisk/ingen diskusjoner ifht medisinbruken? Jeg har forstått det slik av andre innlegg at denne typen behandling er omstridt - ihvertfall i Norge. Er det korrekt? Kjekt å vite dette før vi skal utredes videre, slik at jeg vet hva vi har å forholde oss til. Vil for ordens skyld nevne at jeg har fått mye allergi (forstyrrelser i immunforsvaret)etter 1. fødsel, og tenker at dette kan være en mulig årsak til at vi nå opplever problemer. Håper du kan gi oss noen nyttige innspill! Pft Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141620367-medisinfortvila/#findComment-141635836
Nurket1 - prøver 2010 Skrevet 25. mars 2010 Forfatter #8 Del Skrevet 25. mars 2010 Hei Fholen... Hyggelig å kunne hjelpe. Jeg er overbevist om at det er disse ekstramedisinen som har hjulpet meg. jeg er 40+ og har endometriose og misstet flere ganger...det er argumentene for å gi meg disse medisinen. Prednisol virker bet demp dvs det hindrer at eggene blir frastøtt på linje med farlige celler...kroppen blir litt "nummen" og godtar dem lettere... Klexane skal gi bedre blodgjennomstrømming...da i livmora og gi bedre levevirkår... Cyclogest er det samme som Crinone...men ikke alle klinikker bruker den da den er sterkere... Har brukt privat og offentlig klinikk i Norge og Danmark, men har nå vært hos Hausken som jeg anbefaler på det varmeste...de prøver ut litt alternative opplegg og forandrer alltid, i allefall på meg, om du ikke får suksess...også gode tall for oss litt gamle...Synes de narde klinikkene kjørt standard opplegg uten særlige endringer. Var veldig fornøyd med Riksen forøvrig. Lurer du på mer bare ta kontakt! :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141620367-medisinfortvila/#findComment-141636200
Astra71 - tvillingmor Skrevet 26. mars 2010 #9 Del Skrevet 26. mars 2010 Hei fholen! Jeg har vært på det offentlig sykehuset i Haugesund og på privatklinikk i Danmark. I Haugesund var det uproblematisk å få Klexane, ihvertfall for meg. Jeg er faktisk usikker på om det var bestemte medisinske årsaker til at jeg fikk denne medisinen, jeg spurte bare om vi kunne forsøke det siden jeg visste om mange andre som gikk på denne for å bedre blodgjennomstrømningen i livmoren, og legen hadde ingen betenkeligheter med det (jeg hadde litt dårligere gjennomstrømning på den ene siden, men jeg var nok innenfor 'normalen'). Når det gjelder Prednisolon, derimot, så fikk jeg ikke dette. Legen sa at dette er et kortisonpreparat som ikke skal benyttes uten at det finnes medisinske grunner til det. Preparatet brukes som behandling ved bestemte tilstander, og burde etter hans mening ikke brukes i forbindelse med eksperimentering i ivf-sammenheng på ellers friske kvinner. Jeg fikk derfor beskjed om at dersom jeg absolutt ville forsøke dette, så måtte jeg gå til en annen lege og få skrevet ut en resept. Han ville ikke ta ansvaret for hva som kunne skje hvis jeg gjorde det, sa han..så da lot jeg et være. Men dersom det skulle vise seg at du har en diagnose som tilsier at du burde behandles med Prednisolon, så vil du sikkert kunne få dette også på offentlig sykehus, skulle man tro. Kanskje noen andre har erfaring med dette? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141620367-medisinfortvila/#findComment-141642030
fholen Skrevet 28. mars 2010 #10 Del Skrevet 28. mars 2010 Hei igjen Nurket1, Tusen takk for nyttige innspill - greit å vite dette med de forskjellige behandlingsmetodene på de forskjellige klinikkene. Vi tilhører Riksen for ass. befruktning foreløpig, men er spente på hva de sier ifht eventuell medisinbruk i forbindelse med forsøk. Du skriver jo selv at du var fornøyd med Riksen. Alternativt ønsker vi å forsøke det private avhengig av hvilke innspill vi får fra de forskjellige klinikkene. Fint at jeg kan ta kontakt senere dersom det dukker opp flere spørsmål (noe jeg ganske sikkert regner med at det gjør.....) Lykke til videre Nurket1, jeg har tro på at det er din tur denne gangen!! Krysser fingrene for deg:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141620367-medisinfortvila/#findComment-141650673
fholen Skrevet 28. mars 2010 #11 Del Skrevet 28. mars 2010 Hei Astra71! Tusen takk for fine innspill fra deg også. Jeg tenker bl.a. at kortison (Prednisolon) kan være en mulig "løsning" for meg, pga immunforsvaret mitt som jeg har fått vite både gjennom øre-nese-hals spesialist og akupunktør at ikke fungerer slik det skal. Vi er spente på hva legene som arbeider med ass. befruktning både i det offentlige og det private tenker rundt dette. Slik jeg har forstått det kan det være vanskelig å påvise slike "problemer" med immunforsvaret gjennom bl.a. blodprøver. Så vi venter i spenning på hva legene vil si. Masse lykke til til deg også!!! Og igjen - takk for innspill:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141620367-medisinfortvila/#findComment-141650734
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå