Marius og Jonas! Skrevet 22. mars 2010 #1 Skrevet 22. mars 2010 Har to sønner som begge er flaskebarn, og jeg har hele tiden blitt fortalt at babyene ikke bør få mer enn 1 liter MME i døgnet. Er det noen som vet hvorfor det er slik? Jeg har lest overalt, men finner liksom ikke ut hva som er så magisk med 1 liter MME.
LINDA*** Skrevet 22. mars 2010 #3 Skrevet 22. mars 2010 og er det ikke sånn at de ikke bør få mere enn ca 10% av sin egen vekt i mme? Dvs veier babyen 6 kg, så er det ca 600 ml/dgn? (Eller så er det inntil 15%, og da er det vel litt mere ja.... ?)
Gjest Skrevet 22. mars 2010 #4 Skrevet 22. mars 2010 På sykehuset fikk vi beskjed om at di skal spise ca 15% av sin egen kroppsvekt. Men de SKAL ikke spise så mye om de ikke vil ha det. Men skal helst ikke spise mer enn det.
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 22. mars 2010 #5 Skrevet 22. mars 2010 Min sønn er 4 måneder og veier over 7 kg, vet ikke hvor mye over. Hvis vi går ut ifra at han da skal spise 10% av sin kroppsvekt, blir det mellom 700 og 800 ml. Det er for lite for han, han drikker nærmere literen ja.
blomstre Skrevet 25. mars 2010 #6 Skrevet 25. mars 2010 Hei Det er mengden protein som er det magiske ;-) Hvis inntaket av protein er større enn behovet, brytes overskuddet ned til nitrogenholdige forbindelser som må skilles ut i urinen. Denne evnen er ufullstendig utviklet i de første levemånedene, og proteininntaket bør derfor ikke overstige 10 energiprosent før seks måneders alder.... Regner med at noen sakskyndige har regnet om dette til å bli en tommelfingerregel på ca 1 liter MME. Det er ikke skadelig å overstige den magiske literen av og til, men dersom inntaket ser ut til å ligge stabilt over så bør man ta kontakt med hs for å diskutere tilltak. http://matportalen.no/artikler/2008/2/1202111501.43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå