Gå til innhold

trenger sårt litt hjelp!! !!

Gjest

Anbefalte innlegg

jeg begynte i ny jobb februar, fant ut at jeg var gravid like etter, har gått hjemme på overgangstønad, men har hørt at det ikke tells. må jeg jobbe i 6 mnd eller gjelder det når man er sykemeldt og? sliter så utrolig med kvalme og har merka at bekkenet begynner å krangle. så er redd for at jeg ikke kommer til å klare å jobbe fult 6 mnd. og hvordan regner man ut grunlag for foreldre penger?

Fortsetter under...

Sånn jeg har forstått det så må du ha 100% stilling for at 6mnd regelen skal gjelde, har du lavere stillingsprosent må du jobbe deg opp. Men da jeg var gravid var jeg 50% sykemeldt mer eller mindre hele svangerskapet, og jeg hadde vært ansatt 4 mnd før jeg ble gravid. Hadde ikke full stilling før denne jobben. Og jeg fikk fullt foreldrepenger. Så lenge du er fast tilsatt i en stilling 100% så får du foreldrepenger, selv om du er sykemeldt.

Dersom du nå er i et arbeidsforhold som er ment å vare mer enn 6 mnd, så har du rett på sykepenger frem til du går ut i permisjon igjen.

Sykepenger likestilles med arbeid så du vil gjennom sykepengene opparbeide deg rett til foreldrepenger.

Det er inntekten du har nå som gir grunnlaget for sykepengene dine, og går du sykemeldt helt frem til du skal ut i permisjon blir dette også grunnlaget for foreldrepenger.

Det har ingenting å si hvor stor stillingsprosent du har. Du får sykepenger/foreldrepenger etter inntekten din, uansett om du har 20% eller 100% stilling. At man må jobbe seg opp for å få 100% er bare tull.

Men husk at du må ha over 50% stilling for at far skal få rett til fedrekvoten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...