X10ne Skrevet 21. mars 2010 #1 Skrevet 21. mars 2010 Er det noen av dere der ute som fullammer og som har erfaring med det å innføre en ekstra flaske MME på kveldstid? Jenta mi er 3,5 mnd nå og er sulten hele tiden. Tidlig på dagen går det nokså greit, men etter hvert som timene går blir hun stadig mer urolig. Hun kaster seg over puppen uansett hvor kort tid det er siden hun sist fikk mat. Hun river og sliter i puppen, gråter og er veldig frustrert. Jeg vet det er vanlig at babyene blir urolige utover dagen og at melkeproduksjonen er mindre da, men jeg synes dette er veldig leit at det skal være sånn som dette :-( Hun har også nærmest sluttet å sove på dagtid og er generelt veldig urolig (sover rundt halvannen time til sammen per dag). Jeg mistenker at dette er fordi hun aldri er helt mett. Det rare er at hun sover godt om natten. Når hun først har sovnet sånn rundt halv åtte sover hun som regel helt til halv åtte om morgenen, bare med ett måltid rundt kl 4-5. Dette betyr vel at hun spiser nok på dagtid? Eller kan det tenkes at hun har et så godt sovehjerte at hun ikke våkner selv om hun er sulten? Dette har hun i så fall etter meg…:-) Vektkurven hennes har flatet litt ut og helsesøster rådet meg til å pumpe i løpet av dagen og gi henne det jeg pumper om kvelden når jeg har mindre melk. Men når skal jeg pumpe når hun henger i puppen hele tiden?! Jeg gir henne det lille jeg får pumpet, men hun blir nesten bare mer frustrert av det fordi puppen hun får etterpå ikke leverer like bra som flaska… Jeg er veldig fristet til å innføre en flaske med MME på kveldstid, men jeg er redd dette kan redusere melkemengden min ytterligere. Er litt rådvill. Noen gode råd der ute?
Nøtt Skrevet 21. mars 2010 #2 Skrevet 21. mars 2010 Hvis du mistenker at du har lite melk, så er jo uansett det viktigste at babyen blir mett. Jeg tror kanskje jeg ville ha gitt henne en skvett MME etter hver amming for å være sikker på at hun ble god og mett, og heller pumpet litt innimellom for å opprettholde melkeproduksjonen.
respektatauten Skrevet 22. mars 2010 #3 Skrevet 22. mars 2010 åneiånei, hermå du virkelig tenke over hva du vil videre! jenta mi var slik, og vi begynte med en flaske etter puppen på kvelden, alt var topp og ingen problem. hun la seg i 9tiden og ville ikke ha mat før 3-4.. (angrer virkelig på at jeg ikke pumpet meg i 11tiden/før jeg la meg!) hun begynte å bli urolig på dagen og skulle ha pupp hele tiden, jeg ga henne flaske med mme etter hver amming for å være sikker.. skulle ikke gjort dette, for flaska ble mer attraktiv enn puppen.. og hun visste at flaska kom når hun var ferdig med puppen, noe som gjorde hver ammerunde kortere og kortere.. til slutt blånekta hun puppen og satte himmel og jord i bevegelse for å gå rett på flaska.. av min erfaring ville jeg gitt henne mme i tillegg før hun legger seg, og så pumpet ca 3 timer etter at hun sovnet for å ha til dagen etter.. da får hun ivertfall den beste melka på flaske, og at du opprettholder melkeproduksjonen! ellers vet jeg nå at jeg skulle pumpa og frosset ned myyye mer enn det jeg gjorde! utrolig godt å ha morsmelk når den lille blir syk! det gir en boost på immunforsvaret:)
Moden fersking Skrevet 22. mars 2010 #4 Skrevet 22. mars 2010 Jeg ga lillegutt en flaske mme (160 ml) på kvelden over en periode fordi han ikke gikk opp like mye som hs ville. Men jeg passet på å gi rett etter at jeg hadde gitt pupp for ikke å ødelegge melkeproduksjonen. Han har aldri hatt problem med å gape, så det gikk fint. Jeg så imidlertid ikke den store vektoppgangen av det, men han ble nok litt roligere på kvelden. Gutten min var som din jente, tenker jeg - ganske masete på kveldstid. (Men vi er ikke alene etter alle innleggene her å dømme...) Det som gjorde STØRST nytte, var å gi mer om natta. Skikkelig hat, I know. Men ved å aldri la det gå mer enn 5 timer mellom hvert måltid (etter råd fra hs), så la han godt på seg, og jeg tror nok det var en boost til melkeproduksjonen. Jeg holdt på slik i noen uker, og har sluttet igjen (fordi både han og jeg var helt i koma, dette var ikke etter råd fra hs). Men han har sluttet å mase, og vekta går greit opp. Nå er han 4,5 måned. Så jeg ville prøvd å gi mme rett etter pupp når masingen begynner, og så pupp igjen i 24-tiden. Lykke til, fortell gjerne hvordan det går!
Guttemamma x 3 Skrevet 22. mars 2010 #5 Skrevet 22. mars 2010 Hva om du vekker jenta di og ammer en ekstra runde før du legger deg selv? Da har du sannsynligvis en god del melk hvis hun har sovet siden halv-åtte, ev. kan du pumpe en runde før du legger deg og gi på flaske neste kveld.
Guttemamma til tusen :) Skrevet 22. mars 2010 #6 Skrevet 22. mars 2010 henger meg på "WhoKnowsMe".. gir du ei flaske mme på kvelden, så tar det nok ikke lang tid før dere er helt over på flaske. Gjorde det med første mann, og det tok 1,5mnd før det var tomt hos meg. Jeg hadde virkelig lysst til å amme, men fikk det til slutt ikke til etter at flaska var introdusert. Nå må du selvfølgeig se selv hvor verdifull amminga er for deg, men vil ihvertfall skrive hva som funker denne ganga for meg Når han begynner som du beskriver så koker jeg opp havresuppe på morgenen som jeg kan ta en kopp av 3-4 ganger iløpet av dagen. Jeg drikker MASSE vann og annen drikke. Jeg belager meg på at gjennom hele dagen (og gjerne dagen etter) kommer til å foregå i godstolen. Kjøper inn noe godt, blad/god bok, og finner noe greit å se på tv`en. Innviterer gjerne venner opp på kaffe, og forebereder dem på at det er "ammedag" Så lar jeg gullet ligge inntil meg så mye han vil mens han er våken. Det føles som han ligger og suger på tomme bryst, men HS har sagt at et bryst aldri blir tomt, så regner med han får et par fete verdifulle dråper der han ligger og river frustrert i puppen Det tar somregel en dag, så er produksjonen på topp igjen! Det jeg også merker veldig godt på produksjonen er hvis han sover fra 19.00-04.00 uten mat.. da er det knapt melk igjen. Så det jeg gjør er å legge han til når jeg legger meg i 23.00 tiden. Han våkner ikke av det, men drikker seg mett i søvne så våkner han igjen i 4 tiden, så igjen 8... helt perfekt:) Men som sagt, så må du se hvor viktig dette er for deg! Jeg husker bare på hvordan jeg angret for at jeg ikke gjorde en ekstra innsats sist. Var et styr når sommeren kom og vi var på stranda og måtte ha med termos og flasker eller at jeg måtte opp på natta for å blande klart! Du må ihvertfall ha lykke til med det valget du tar
togoegutter Skrevet 22. mars 2010 #7 Skrevet 22. mars 2010 For oss var en flaske MME på kvelden en veldig god løsning. Han ble roligere, sov bedre, og spiste seg god og mett ved brystet på dagtid i stedet for de urolige korte øktene hvor han ville til brystet igjen kort tid etter. Han fikk på kvelden da begge bryst før flaske. I tillegg har jeg funnet ut at jeg må fortsette nattammingen for at produksjonen skal holde seg oppe. Det er ikke i alle tilfeller at en flaske fører til at ammingen gis opp. I mitt tilfelle førte det til mye mindre stress, og dermed også økning i melkemengde. Havregrøt funker også hos meg veldig godt for å øke melken.
X10ne Skrevet 23. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 23. mars 2010 Tusen takk for mange konstruktive svar, jenter! Jeg har et sterkt ønske om å fullamme lengst mulig, så jeg skal prøve ut tipsene deres før jeg innfører noe MME. Jeg har vært et par dager hjemme hos foreldrene mine nå. Pumpet og ammet konstant i et par dager, og det ser ut som om det har hjulpet litt. Jeg har mer melk nå og ammestundene er litt roligere. Dessuten har hun begynt å ta noen gode lurer på dagtid, og det må jo være et godt tegn! De siste par dagene har hun sovet i opp til en time i strekk på dagen. Lenge siden det skjedde sist :-) Jeg pumper også før jeg legger meg, men får ut veldig lite melk da. Tror kanskje det er et bedre forslag å amme henne, så det skal jeg teste ut! Er redd for å ødelegge den gode nattesøvnen hennes, men hun er jo flink til å sovne etter mat om natten, så det skal nok gå bra. Hvis det ikke går bedre er det jo tross alt ikke så lenge til vi kan begynne med litt fast føde. Det kan jo gå ut over melkeproduksjonen det også, men da slipper jeg i hvert fall å forvirre henne med for mye flaske. Jeg er optimist :-)
Abracadabra Skrevet 23. mars 2010 #9 Skrevet 23. mars 2010 så bra X10ne!!! jeg vet ikke om du så mitt innlegg om puppenekt her inne - men det hele begynte med nøyaktid det du beskriver - en stresset, sulten unge som til slutt fikk en flaske mme på kvelden. nå kan jeg angre...!!! så hvis du får det til nå så er du superflink, og kjempeheldig, og jeg er misunnelig! hehe. lykke lykke til...håper dere klarer det!
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 23. mars 2010 #10 Skrevet 23. mars 2010 Vi gav MME en periode på kveldstid og det hjalp. Hun sovnet mye fortere og sov lengre på natten. Etter en stund kuttet vi det ut, og det gikk fint. Det gikk ikke nevneverdig ut over melkeproduksjonen. Men for å si det sånn, jeg slet meg ut med ammingen. Jeg var så besatt på å fullamme, og kjemperedd for å gi MME i frykt for at melkeproduksjonen skulle gå ned. Jeg synes den første tiden var tung nettopp pga av dette, så neste gang jeg får barn, så kommer jeg ikke til å nøle med å gi flaske. Og når ungen er 3.5 måneder så tror jeg melkeproduksjonen er mer stabil. Det er verst i begynnelsen, da har de mange økedøgn for å få opp melkeproduksjonen der den skal være
Moden fersking Skrevet 23. mars 2010 #11 Skrevet 23. mars 2010 Jeg henger meg på vestlandsfanden her. Det viktigste for din melkeproduksjon er å ikke stresse deg selv og babyen. Min lillegutt har ikke blitt forvirret av flaska, så det er nok ganske så individuelt. Jeg tenker det kan være kjekt å ha en baby som kan ta flaske også, hvis du har lyst til å gjøre noe annet en kveld...
X10ne Skrevet 25. mars 2010 Forfatter #12 Skrevet 25. mars 2010 Jeg er ikke redd for at jenta mi skal bli sugeforvirret. Hun skifter lett mellom bryst, flaske og smokk nå. Men hun blir så ”sinna” på puppen etter at hun har fått flaske, og det er nok fordi flaska leverer mer uten særlig innsats fra henne. Abracadabra: Ja, jeg så innlegget ditt. Det ser ut som du har opplevd akkurat det jeg frykter… Det var nyttig for meg å lese innlegget ditt og svarene du har fått. Jeg føler som sagt at det går bedre nå og jeg skal prøve det jeg kan før jeg tyr til MME. Samtidig vet jeg jo at MME er helt fullverdig næring, så jeg skal ikke slite meg helt ut heller. Kjenner at de siste par ukene har slitt veldig på meg. Men optimist er jeg fremdeles :-)
Lacey*har fått erta Skrevet 25. mars 2010 #13 Skrevet 25. mars 2010 Min sønn er 4 mnd nå og jeg har begynt å gi litt MME på kvelden før han legger seg. Han får også litt tynn maisgrøt på kvelden som er laget av MM (ca 2 spiseskjeer tilsammen). Melkeproduksjonen min er helt ok, men melken min er helt utrolig tynn. Den funker egnetlig best som tørsteslukker tror jeg Når jeg pumper ut så er den nesten helt gjennomsiktig, både på kvelden og dagen. Jeg har måtte innfinne meg med at det er bedre med en mett unge på MME enn en som er sulten og urolig på MM. Tro meg, dette har vært et nederlag for meg siden jeg så for meg fullamming noen mnd til. Men siden vektkurven hans også har flatet ut så har HS og jeg funnet ut sammen at dette opplegget er det beste for sønnen min. Kanskje får jeg et flaskebarn nå, eller kanskje kan det holde med litt grøt og MME på kvelden og at han er fornøyd med puppen på dagen.
X10ne Skrevet 2. april 2010 Forfatter #14 Skrevet 2. april 2010 En liten oppdatering fra meg... Det går mye bedre nå! Jeg tok som sagt et par skikkelige pumpe/amme-dager. I tillegg begynte jeg å amme henne før jeg la meg. Som regel klarer hun seg med et måltid i løpet av natten etter det, av og til to. Det har fått opp produksjonen min nok til at ammingen på dagtid er mye mer trivelig :-) Hun har begynt å sove mer på dagen og virker generelt mye mer fornøyd. I tillegg har hun gått opp nesten 900 gram på tre uker :-) Hurra! Takk igjen for gode råd!
Guttemamma til tusen :) Skrevet 2. april 2010 #15 Skrevet 2. april 2010 Så gøy å høre hvordan det gikk 900g på 3 uker er jo vanvittig bra!! Da har du ihvertfall nok melk Her er vi også inne i en økeperiode, og vil ikke gi opp! så da får han heller spise annenhver time i et par dager, så håper jeg på samme resultatet som deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå