Mamma til en Prins<3Juli-spire Skrevet 21. mars 2010 #1 Skrevet 21. mars 2010 Jeg har en liten herlig prins på 5 1/2 mndr. Han liker ikke noe særlig å ligge på magen for tiden, og jeg er litt bekymra rett og slett. Føler ikke han er så flink som han burde være. Spørsmålet mitt er, hvor flinke er deres til å ligge på magen? ( klarer de holde hode legne oppe, hvor lenge orker de å ligge osv.. ) Hvor ofte og hvor lenge ligger de på magen hver dag?
Gjest eelis+kian Skrevet 21. mars 2010 #2 Skrevet 21. mars 2010 Min gutt har nettopp lært å rulle fra rygg til mage, så han ligger ikke på rygg i det hele tatt lenger, det er jo bare dødskjedelig! :-) Hvor lang tid det tar før han kjeder seg eller blir sliten varierer. Han har alltid vært sterk i nakken, så han blir lei før han blir sliten, hehe. Det tar alt fra 2 min til 15 min. Jeg ville ikke vært bekymret hvis jeg var deg, det går i rykk og napp. Så lenge du magetrener i det hele tatt, kommer det seg nok etter hvert! :-)
Sistah*G07*J09* Skrevet 21. mars 2010 #3 Skrevet 21. mars 2010 snuppa her i huset er 4mnd å ruller over til magen med det samme jeg legger henne ned på gulvet. Kan da ligge 5-10min på magen før hun begynner å sutre, da må jeg som regel gå å snu henne over til ryggen, men andre ganger så klarer hun det selv. Andre ganger så hviler hun hodet på armene litt, å så tar hun det opp igjen å kan ligge lengre Det er veldig forskjell på unger, så jo mindre gutten din ikke gir utrykk for at han har vondt så ville ihvertfall jeg tatt det helt med ro. Storebror her snudde seg ikke fra rygg til mage før han var 6mnd gammel, å begynte ikke å gå før han var nærmere 21mnd!! Men nå er han en helt normal 2,5åring
elma82 Skrevet 21. mars 2010 #4 Skrevet 21. mars 2010 Min er 5 mnd og syntes det å ligge på magen var ganske så pyton helt til for noen uker siden, da han begynte å rulle fra mage til rygg (omvendt får han ikke til ennå). Da fikk han plutselig mer tålmodighet på magen. Og da han ei lita stund senere oppdaget at det gikk an å ta etter leker og "leke" med dem selv om han lå på magen ble det enda kjekkere. Det kommer selvsagt an på form og humør, men han kan ligge på magen og styre for seg selv opp til 10-15 min av gangen tror jeg (har aldri sett på klokka da..). Virker ikke som om han blir sliten av å holde hodet, blir vel som forrige her lei før han blir sliten. Kjøpte ei slik puslespillmatte på Nille i går til han, og han har ligget der en del denne helga, med noen leker spredt rundt. Virker som om han liker å ha litt plass rundt seg og noe å se på (fine farger på matta), og han ligger og kaver med armer og bein og flytter seg faktisk litt rundt. Men før var det ikke noe greit. Det som funket best tidligere for at han skulle ligge litt på magen i det hele tatt, var å legge han på magen på stellebordet etter bleieskift, med hodet utover slik at jeg kunne ha hodet mitt i høyde med hans. Jeg sang, tullet og underholdt han, og da kunne han ligge ei stund.
Tigerpote Skrevet 21. mars 2010 #5 Skrevet 21. mars 2010 Vesla her HATER å ligge på magen, og snur seg på 1-2 sek over til ryggen igjen! Så jeg må holde henne fast for at hun skal få mageliggetrening. Hun er råsterk, så vi "sloss" hver eneste dag. Jeg legger henne over på magen mange ganger om dagen, det er bedre enn en lang, fæl økt. En gang i blant kan hun ligge opp til 5 min uten å begynne å kjempe, hvis jeg distraherer henne og tuller med henne, og hun føler for det. Jeg bekymrer meg ikke, fordi jeg bærer henne mye og hun sitter på fanget mitt mye. Hun er dessuten veldig sterk fordet, og kan holde brystet og hodet oppe i mange minutter. Hun blir 5 mnd i slutten av mnd. Kan din baby løfte hodet og brystet og holde det da? har h*n knyttede hender fremdeles? Om du mistenker at noe er feil, gå til hs og/eller lege. Husk at ingen babyer er like! Det er ikke en ting som er normalt, men flere!
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 21. mars 2010 #6 Skrevet 21. mars 2010 Mini her likte IKKE å ligge på magen. Trente jo noen ganger hver dag, men ikke så mange minuttene hver gang. Da han var nøyaktig 5 mnd lærte han å rulle selv fra rygg til mage, men det var først ca 3 uker etter da han lærte å rulle tilbake fra mage til rygg at han faktisk syns det var ok å ligge på magen. For da hadde han kontroll selv og kunne rulle tilbake når han ble sliten
skyttel71 Skrevet 21. mars 2010 #7 Skrevet 21. mars 2010 Min er straks 6 mnd og hater å ligge på magen! Varer bare noen minutter og så er han lei. Vi prøver å øve noen ganger for dag likevel. Ingen antydning til snuing heller. Er ikke spesielt stressa av den grunn. Holder hodet fint ellers. Går seg vel til etter hvert
septbaby09 Skrevet 21. mars 2010 #8 Skrevet 21. mars 2010 5.5 mnd her, og blitt bedre siste ukene. Før hatet han det veldig. Vi gikk til fysio og manuellterapaut pga nakken hans. Han hadde en låsning, som ble løst opp, så fikk vi litt veiledning på håndtering av han pga dette. Ang bæring, og hjelpe han til å hvile på albuene når han er på magen. Han har nemlig hoppet litt over det, og ligger med armene strake fremover å leker, men a blir han jo også fort sliten, Som som sagt, på 1.5 mnd har han gått fra mageleie i max 10 sekunder hehe, til å kunne ligge flere minutter. Han ruller ingen veier ennå, kun noen ganger fra mage til rygg, men det er mest tyngdekraft, han er nesten over fra rygg til mage, men trenger litt lurerier over hehe... lokke han med leke etc, er visst en forutsetning for å kunne rulle fra rygg til mage at begge hendene blir med over på siden, feks få dem til å gripe etter en leke etc
Moden fersking Skrevet 22. mars 2010 #9 Skrevet 22. mars 2010 Min lillegutt hatet å ligge på magen, det har vært min dårlige samvittighet. Jeg ble litt lettet da en fysioterapeut sa det viktigste var å finne balansen i ryggleie. Men så sa en annen fysioterapeut noe annet en god stund senere... Vel, uansett, min lillegutt, som har fått lite magetrening (kanskje en gang om dagen ett minutt eller to), og som stort sett lå flat som en skilpadde, begynte plutselig å snu seg fra rygg til mage da han var 4,5 måned, og nå kan han ligge ganske lenge (ca. 15 min.) før han går lei med med hodet godt opp fra gulvet. Forskjellen er vel at nå bestemmer han selv... Jeg går ut fra at du lar han ligge på magen på brystet ditt og ellers får han til å løfte på hodet? Så lenge styrken er der, men interessen ikke er der, ville jeg ikke bekymre meg hvis jeg var deg!
Propellll ♥ Skrevet 22. mars 2010 #10 Skrevet 22. mars 2010 Gutten min på 5 mnd er veldig glad i å ligge på magen. Ligger mange ganger for dagen. Vet ikke hvor lenge, men tror han kan holde på en halvtime. Han er veldig sterk, og løfter hodet høyt og kikker seg rundt. Strekker seg etter leker som han ligger å gnager på Når han blir sliten legger han hodet ned og hviler litt før han reiser seg igjen. Tror ikke du skal være så veldig bekymret, de utvikler seg jo så forskjellig. Ta det evt opp på helsestasjonen. Og øv litt hver dag, mange men korte økter der han må ligge på magen. Legg deg ned på gulvet sammen med han så han ser deg, og legg han på magen under stell f eks.
MammanTilEmma❤ Skrevet 22. mars 2010 #11 Skrevet 22. mars 2010 nå er jenta mi snart 7 mnd da, men hun har vel bestandig likt å ligge på magen, ville helst sove på magen når hun var mindre, men som va uaktuelt;) så når hun ble 3 mnd begynte hun å rulle fra rygg til mage, å da lå hun somregel bare på magen å lekte, men hun ble lei av å ligge der før hun ble sliten da... hun er ikke så tålmodig! men kan ligge fra 1-20 min ca.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 22. mars 2010 #12 Skrevet 22. mars 2010 Min eldste var ikke så glad i det, men han begynte å snu seg selv når han var 4,5 mnd, så da ble det jo mer og mer mageligging på ham også, men foretrakk å legge på ryggen til han var nærmere 6 mnd tror jeg det var.. De tre andre barna våres likte seg veldig godt på magen når de var 5 mnd gamle, men det er jo fordi de var veldig sterke og mobile på den alderen. Altså de ålte seg rundt over alt på gulvet og kunne dermed være på gulvet lenge (timesvis) hver dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå