Gå til innhold

Hjelp - hard mage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini har spist grøt i ca 4 uker og det har stort sett gått bra. Han får ca en halv porsjon maisgrøt blandet med mme (tilsatt ca 1/4 ts malt) og 3-4 store ts med sviskemos.

De siste ukene har bæsjen endret seg og noen ganger har det gått 2 dager mellom hver bæsj. Det har ikke virket som det har plaget han noe særlig. Men nå har han ikke bæsjet siden fredag, det har vært flere ganger i dag at jeg har hørt at han har presset og nå under maten før han la seg kom det ut litt hard bæsj. Det var ikke mye, så kan umulig bare være det han hadde på "lager", stort sett leverer han ganske fulle bleier

Noen tips til hva jeg skal gjøre for å hjelpe han i morgen hvis ikke noe skjer i løpet av natten?

Skrevet

Øk mengden sviskemos eller malt=) 1/4 ts malt er jo så og si ingenting, så bare øk på slik at bæsjen får igjen sin normale konsistens! Om du ikke ønsker å øke maltmengden kan du jo heller bare gi mer sviske. Man ser jo fort om man har gitt for mye;) Ellers er jo nok vann/ væske anbefalt for å holde magen igang!

Gjest Kira06
Skrevet

Vi har slitt med det samme hos frøkna vår etter at vi startet med fast føde. Er jo ikke så rart at disse små magene går litt i vranglås stakkars-

Forrige uke hadde det gått 3 døgn siden forrige gang hun bærsjet, og hun var utrolig sutrete og hadde masse luft i magen. Hun satt også å presset masse. Gav endel sviskemos, uten at det hadde særlig effekt. Men vi har en bok som heter Babymassasje, og der er det forskjellige kapitler om massasje og soneterapi for diverse plager. Jeg satt en time med henne den kvelden, og masserte alle punktene jeg skulle, og samme kveld kom den "monster-bleia". Så kanskje verdt å teste ut?

Men ellers er det nok dessverre normalt med hard mage når de er i gang med fast føde.

Skrevet

en kriseløsning er å bruke et febertermometer, og stikke inn i endetarmen. dette stimulerer tarmen slik at avføringen kommer ut.

men dette må ikke gjøres ofte, men mer som en nødløsning når magen har stoppet ;) hjelper for å få ut lufta oxo ;)

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Hvis det ikke skjer noe i natt prøver jeg med mer sviskemos og evt "ta tempen". Han får bare et måltid med fast føde (drikker litt vann til dette), resten er mm så tror han får i seg nok væske.

For noen dager siden leste jeg en tråd her inne om noen punkter vi kunne massere på og jeg har prøvd det, men ikke så lenge om gangen. Men får håpe det går seg til i morgen... regner med at det blir en bleie lekasje neste gang i hvert fall...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...