Gå til innhold

Hvordan legger dere deres små for kvelden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvordan er resten av natten? Hva med dagtid?

Her må lille ammes i søvn :( Hun tar verken smokk eller flaske. Er litt over 5mnd nå.

Har begynnt å vokne veldig ofte bar for å få ligge ved puppen for å sutte. Da sover hun videre, og gjerne fra kl 19 om kvelden til alt mellom 05-07 om morgenen. Men jeg derimot, er utslitt av å plukke henne opp, legge henne til smugle henne tilbake i egen seng, før hun vokner igjen for samme greia gang på gang....Prøver jeg noe annet enn puppen våkner hun ordentlig, å da må vi underholde henne i to timer, før jeg ammer hun i søvn igjen....zzzz....Noen gode råd for ei frynsete mor som ikke klarer å høre barnet gråte uten å reagere...?

Om dagen kan hun trilles eller ammes i søvn..

Skrevet

http://www.xn--barnogsvn-r8a.com/?page_id=62

denne metoden prøvde jeg når lille var 3,5mnd. brukte rett under en time første dagen, og nå er det bare å legge henne ned så sovner hun etterhvert. må inn et par ganger å dytte inn sutten da.

Skrevet

Joda, samsover jo someregel nesten hele natten, men prøver å legge henne i egen seng etter amming, da hun våkner enda oftere om hun ligger inntil meg. Da ender jeg med at hun ligger å sutter HELE natten...Hun roer seg ikke med at jeg bare ligger inntil henne, hun må ha puppen i munn for å sovne. Har prøvd at pappan har lagt seg med henne, men det hjelper heller ikke.

Skrevet

Hehehe, her er det ingen kjære mor. Vi begynner kveldsstellet klokka 18.00, da er det enten bad eller bare vaskeklut og vann. På med ny bleie og nattdrakt. Så drikker han en flaske melk også koser vi litt før det er rett i seng klokka 19.00. Da går vi inn på rommet, ned med rullegardinene, han legges ned i sengen, sutten i munnen og kluten over ansiktet, så sovner han ganske kjapt. Det hender han sutrer litt, men som regel så sovner han innen 2 min. Da sover han til mellom 07.00 og 08.00 neste morgen med 1 nattmåltid. Og er det natt, ja så er det natt. Her blir han verken underholdt eller bysset i søvn. Da må han gjerne skrike litt eller klage. Om dagen sover han i vognen i gangen, hvis vi ikke er på trilletur da. Og vi har det samme ritualet her. Han er forresten 4 mnd.

Skrevet

Her er lillemor 4 1/2 mnd gammel

ca kl 17 får hun pupp

Så nærmere kl 18 får hun en 1/2 porsjon med grøt, og litt mme på flaske etterpå....flaska er mest for å trene på den siden hun hadde skikkelig flaskenekt en periode.

Så er det opp på badet ca kl 18:30, ligge litt uten bleie på magen og skravle. Så koser vi litt og synger en fast sang når bleia og pysjen kommer på. Dette for å markere at det er nattastellet og ikke et hvilket som helst anna stell :-)

Så sier vi natta til Storesøster og pappa. Rusler inn på rommet og legger henne ned i sengen....gjør et lite nummer av at åååå såååå deilig å legge seg :-) Synger en vuggesang og sier en regle til henne før jeg nusser henne godnatt på pannen og går ut.

Sovner som regel med en gang, hender vi må inn et par ganger å dytte smokken men roer seg når hun får den.

Har hatt samme leggerutiner siden hun var ca 8 uker, utenom grøtmåltidet og flaska. Har også tidlig startet med å lære henne å sovne selv.

Trenger aldri å trille eller vugge henne i søvn på dagtid. Men nå er vi så heldige at hun tar smokk da, og det hjelper jo masse!

Dere kan forsøke å introdusere en koseklut eller liknende som hun har med seg hver gang hun skal sove. Det kan kanskje hjelpe?

lykke til

Skrevet

her i huset har vi slik kveldsrutine:

18:45 - opp på badet for kveldstell - skift av bleie og på med pysjamas + litt vasking og smøring. (begynner 18:30 visst hun skal bade)

19:00 - Får ene puppen i stua med litt dempet belysning

Når hun er ferdig spist og rapet med den, går vi opp på soverommet legger oss i sengen å hun får andre puppen der. Har nesten ikke på lys på soverommet (laveste på dimmingen), etter raping får hun smokken og jeg holder henne litt fast i armkroken min mens jeg synger 1-2nattasanger. Vugger henne litt da også.

Legger henne ned i sengen rett før hun sovner, å pakker dyna godt rundt henne.

Må som regel inn 2-3ganger for å gi henne smokken, hun sovner stortsett rundt kl.19:30.

Sover da til kl.03-04 får mat og rapes. Vugger henne litt til, gir henne smokken å legger henne ned i vugga før hun sovner helt. Så må jeg kanskje gi henne smokken 2 ganger før hun sovner helt igjen. Sover da stortsett til kl.08 noen ganger 9 :D

Skrevet

Det hørtes slitsomt ut!

Anbefaler boka "The No-Cry Sleep Solution" av Elizabbeth Pantley. Hun har en metode for å venne av babyer med å sovne med pupp, smokk eller flaske i munnen. Tar tid, men - som tittelen sier - skal skje uten gråt. Prøver så smått å venne min lille gutt (snart 5 mnd) av med å sovne med smokk i munnen på den måten. Han har blitt veldig avhengig av den for å kunne sove den siste mnd, og har sovet bare dårligere og dårligere..tror smokken har noe av skylda. Synes vi har litt framgang på smokkeavvenninga, men har ikke prøvd så hardt så lenge da..

Her legges han ca 19 etter et relativt fast kveldsstell: sprelle naken på badegolvet, på med pysj og nattpose, inn på soverommet, pupp i senga vår, ligge litt i vår seng med koseklut og smokk, koser og synger litt. Legges så i senga si, synger litt til for han og stryker litt på han, før jeg trekker meg tilbake. I dag, for første gang, kunne jeg bare gå ut og han sovnet av seg selv. Han spyttet ut smokken, dro kosekluten over hodet og sovnet! Vanligvis gråter og kaver han litt (eller mye..), og en av oss må være der og gi smokk og trøst til han roer seg. Hvis han blir hysterisk tar vi han opp, trøster og legger han ned igjen. Er det samme når han skal sove på dagen.

Om natta så våkner han for tida hver 3. time eller oftere (sover ofte et litt lengre strekk fra han legger seg til 22-23). Ofte kan han roes bare med smokk og koseklut, så sovner han igjen. Har sluttet å gi han mat hver gang han våkner, har bestemt at han kan få mat når han våkner ca 22.30 (så kan jeg legge meg etterpå), og så bør han greie seg uten mat til minst 03. De siste nettene har han våknet ca 01-02, sovnet igjen med smokk, og sovet til 04. Fått mat da. Etter mating på natta er det bare å legge han tilbake i senga, så kaver han litt og sovner, som oftest uten smokk. Etter denne matinga i 4-tida sover han bare 1-2 t til, men kan sovne igjen med smokk eller å få komme oppi vår seng. I helga har han sovet tett inntil faren til 9 på morgenen! (ikke vanlig altså..)

Men sjekk ut boka til Pantley! Tror den vil falle i smak siden du ikke vil la babyen gråte. Hun som skrev boka hadde også en baby som våknet hver time hele natta og trengte pupp for å få sove, og hun fikk endret det. Kjøper du den på Capris.no har du den i postkassen i løpet av noen få dager, det fik i alle fall jeg. Den er på engelsk, men lettlest og ikke minst oppmuntrende!

Lykke til!

Skrevet

Poden her er 6 mnd neste uke og kveldslegginga er den letteste av alle leggingene. Sliter mer med sutring ellers på dagen..

Han får begge puppene før han får en liten porsjon grøt. Så er det stell og pysj (gjerne bad). Etterpå går vi inn på soverommet og legger ham i senga. Synger en nattasang mens han får smokken, og så går vi ut med døra litt på gløtt. De fleste kvelder sovner han uten at vi må inn igjen og gi ham smokken på nytt. Da sover han til 5-6-7, alt ettersom. Da får han pupp og så legger vi ham igjen. De siste dagene har han sovet til 6 eller halv sju og da vil han opp etterpå!

Luksus? Jada, vet det. Men vi har vært veldig strenge på leggerutiner helt siden han var 6 uker..

Skrevet

Vesla på 6 mnd får et bad rundt 7, så er det på med pysj og flaske etter det. Smokk og bamse er blitt en nødvendighet den siste mnd.

Så sover hu til rundt 7-7.30 neste dag.

Hu får kveldsgrøt rundt halv 6-6.

Har hatt disse rutinene (bortsett fra grøt) de siste 2 mnd. Blei mye lettere når hu endelig begynte å like smokk rundt 4 mnds alder!

Skrevet

Uff ser jeg er mye heldigere en mangew her! Elida er 3 mnd og to uker. Vi legger henne slik. Får først mat og kos inne i stua. (legges ikke før hun er trøtt, funnet ut at da sover hun dårlig om natta) så bades/vaskes hun tar på pysj og legges i en seng med varmeflaske i. Rommet er kaldt, med vindu oppe. Hun legges oppi med kosefille og smokk. (hun liker ikke smokk når hun er mett så den legges bare i hjørnet av senga. Så synger jeg en fast sang som bare synges på natta. (eller pappan om han legger.) så et kyss på panna og sier natta. Da sovner hun uten problen i løpet a kort tid. Hun ligger i sengen og koser med filla si. Har ikke grått ved legging. (Leggingen skjer en gang mellom halv åtte og halv ti litt ettersom hun er trøtt eller ikke) Så våkner hun gjerneen gang ved tolv tiden, da får hun smok før hun blir skikkelig våken og sovner med en gang.

Mat sker mellom tre og fem og da er hun veldig sulten.. Spiser seg god og mett og sovner med flasken. Våkner neste gang mellom halv åtte og halv ti. Da er det morgen.. Vi er kjempe fornøyde og Elida like så. Har hatt mye skrik men hun var ellergisk for egg som sin far og i det mme hun fikk var det eggepulver så når vi byttet til ett alkergifritt pulver skriker hun bare ved normale tider. Deilig med blid god unge. Hun sovner alene på dagtid også. enten i kurven i stua, vogn eller på leketeppet.. (søvnen kommer fort) Hun liker jo msse kos så når pappan kommer hjem er det NYDELIG og sove på hans fang! Da er det ei super blid jente.

Så her har vi ikke leggeprobl verken på dag eller natt. Og hun sover nok 4-5 timer på dagtid lett fordelt utover. (noen ganger mer om vi er hele dag i vognDa sover hun masse, noen ganger mindre om vi er steder mye skjer)

Er evig takknemlig for at hun sovner alene. Noe hun har gjort fra hun var nyfødt. Sovner best slik.

Skrevet

Klokka 6 så går vi som regel på badet og skifter bleie, smører hele kroppen og tar på nattas (bader ikke da han har mye eksem). Flytter oss til stuen og ammer og gir en liten porsjon grøt. Tar så runden og sier godnatt (og får nattakoser i fleng) til far, storebror og pusene. Så er det rett i sengen (på eget rom) der han legges ned og pakkes godt inn i teppe og dyne får ett nuss på nesen og mor sier natta. Slukker lyset og går ut (noen ganger vil han ha smokken noen ganger ikke)

Han sovner som regel i løpet av noen minutter.

Skrevet

Åh, det høres enkelt ut:) Ser ut til at de fleste har det ganske greit siden ungene deres tar smokk.

Akkurat det å legge snuppa er ikke så ille, selv om hun ammes i søvn og jeg er avhengig av å være hjemme hver kveld. Det er det at etter hun er lagt er jeg den eneste hun vil se når hun våkner igjennom natten. Eller ikke meg en gang, kun puppen! Prøvde igår å trøste henne istedet for å gi pupp da hun våknet en time etter legging, både jeg og pappan prøvde i hele to timer. Hun gråt og gråt, og ble helt utslitt og hiksta og hosta, og var helt rød i øynene....Vi bestemte oss for at dette funker ikke for oss! Viklarer ikke se at lillejenta vår har det vondt...så da er vi like langt. Tror jeg får bli hjemme hver dag og natt til hun er 25 år....

Skrevet

Gutten vår er 3 mnd, og han legger seg kl 19 hver kveld, det har han gjort siden han var 6-7 uker gammel :) Men han får flaske da, de blir vel ikke like "avhengig" av den for kosens skyld, som de kan bli med puppen tror jeg... Vi starter kveldsstellet kl 18.30, da er det stell og på med pysjen, så får han en flaske i mørket inne på soverommet, før jeg synger en liten sang, og legger ham. Trenger ikke bysse ham eller noe slikt, han sovner av seg selv uten sutring. Jeg og pappan legger ham annenhver dag, slik at han skal være vant til å bli lagt av begge to. Da sover han til kl 02 ca, og får et måltid, så kl 05 igjen, og da sover han til 7-8. Rutinen er i hvert fall veldig viktig her tror jeg :) Men på dagtid er det litt verre, får ham ikke til å sove noe annet sted enn ute i vogna, og da må han trilles/vugges i søvn... :/

Skrevet

Da jeg sitter og leser det du har skrevet nedover her, er det som om jeg skulle skrevet det selv!! Jeg har to barn til, og de har det ikke vært noe problem å legge, men de brukte begge smokk... Jeg har nok ikke noen gode råd... Men om det er en fattig trøst, så er du ikke alene...!

Skrevet

Hei:)

Jenta vår er 5.5 måneder og hun sovner sånn halvveis av seg selv i senga si, på betingelse av at jeg ligger/sitter ved siden av. Noen ganger starter jeg med å synge Lille petter edderkopp, en sang hun liker veldig godt. Så synger jeg og synger jeg til jeg selv blir lei. Løser litt sudoku, leser litt. Sørger for å ha noe å gjøre på, ellers kan jeg fort bli utålmodig :P

Først trodde jeg at det var viktig at jeg tok/strøk på henne, kikket på henne til hun sovnet, men det var først når jeg ikke gav henne oppmerksomhet at hun sovnet kjappest. Altså, hun visste at jeg var der, men jeg latet som jeg ikke så henne. De siste gangene har jeg faktisk gjemt hodet mitt bak puta, da sovnet hun relativt kjapt.

Enkelte kvelder er hun helt krakilsk og bare gråter. Hun liker ikke smokk, så når hun har grått en stund (noen gang virker det som de gråter for å bli utslitt og trøtt nok til å sovne), så får hun bruke fingern min som smokk, og da sovner hun på et blunk. Jeg syns det er bedre, enn å løfte henne opp.

Vi gir grøt klokken 18. Steller henne kl 18:30 og legger henne klokken 19. Hvis alt er som normalt, har hun sovnet til 19:30. Hun våkner og vil stå opp rundt 06:00, men jeg prøver å drøye den til 07:00. Gir grøt kl 08.

Har kanskje 3-4 dupper iløpet av en dag, á 45 minutt-1 time. Noen ganger mer, noen ganger mindre. Hun sover best tidlig på dagen, og er mer urolig på ettermiddagen.

Før vi vente henne på senga , måtte vi vugge henne i søvn i vogna, eller hun måtte ammes i søvn. men vi ble lei, og bestemte oss for bare å prøve senga igjen (etter at det ikke var en suksess i starten). Det gikk overraskende greit. (De første nettene bysset vi henne i fanget og la henne over i senga).Noen ganger funker det ikke, men da er det som regel noe annet som plager henne, eller at hun er overtrøtt.

På dagtid eller når vi er på besøk ligger hun i vognbagen. Vi sluttet med vognbagen en periode, men begynte å bruke den igjen når tennene var på tur, da det var eneste måten å roe henne ned på.

Idag kjøpte moren min reiseseng til henne som vi prøvde første gang idag, det gikk over all forventning. Jeg lå ved siden av og surfet på nettet, vups så hadde hun sovnet.

Hun spiser et par-tre ganger iløpet av natten. Har nettopp begynt å gi flaske de to første måltidene på natten. Sånn i 4-5 tia er jeg så trøtt at da bare slenger jeg puppen fram, så blir det stilt!! :P

Får se hvordan det blir fremover nå da.

Når det kommer til gråting, så er jeg ikke spesielt tålmodig, er veldig kjapp til å ta henne opp hvis ikke noe annet funker.

Jeg har blitt mer vant til å overhøre vanlig gråt som kommer av at hun er misfornøyd med å bli lagt ned. Men så fort det blir mer desperat gråting, så tar jeg henne opp med en gang.

Skrevet

Vi slet med leggingen, men fikk et supert tips fra hs: La henne skrike seg i søvn! Sitt der mens hun gråter, ha en trygg hånd på magen, gi henne minst mulig oppmerksomhet. Evt syng EN sang, ikke lange eventyr, 100 sanger osv. Et barn som er lagt, skal aldri taes opp igjen, med mindre det er sultent eller har bæsj i bleien, er sykt osv. Vær konsekvent og positivt innstilt. Her tok det bare et par kvelder før vi innarbeidet en rutine. Nå sovner hun alt i fra i løpet av et par min til 30 min, hun pleier å våkne noen ganger før hun slår seg helt til ro, men når hun først har sovnet skikkelig, sover hun hele natten igjennom, der hun har max et kjapt nattmåltid. Anbefaler denne metoden ! Lykke til!

Skrevet

Mini oss.. jeg tror jeg har det som deg.. Jenta er 7 md nå.

Det går greit å ammes til søvn. Men ofte våkner hun når jeg reiser meg. Kanskje sover hun i en time før hun våkner. Men våkener gjør hun somregel! Og da må jeg ligge i senga å være smokk i timesvis på kveldstid.... Hender jeg blir jævlig sliten....

Men har ikke noen gode råd.. Var noen gode lenker her så jeg, så får lese litt mer om søvn, pg prøve ut noen av gradvis modellene ;)

Lykke tiil du også :)

Skrevet

Godt å høre det er flere, selv om jeg ikke unner noen det. Har gått bedre i det siste, da jeg skrev innlegget hadde jeg hatt en grusom helg med våking hver time, men fant ut at det var fordi vi var på besøk på et fremmed sted for hun. Når vi kom hjem igjen ble det som før:

Hun ammes i søvn om kvelden etter kveldsstell. Dette tar som regel ca 15min+ -. Helt greit. Hun legges mellom 18.30-19.30 hver dag, alt ettersom når hun hadde siste luren på dagen.

Som regel våner hun ikke igjen for mat før mellom 01-02 om natten, noen ganger rundt 23-tiden når vi legger oss.

Hun får oftest to amminger om natten, men de varer ikke lenge, så legger henne fort over i egen seng igjen. Ting ser litt lysere ut nå enn det gjorde da jeg var overtrøtt da jeg skrev innlegget.

Jeg har ikke funnet ut noen løsning på problemet da, så totalt avhengig er hun av at jeg er hjemme om kvelden. Vi prøvde å nekte henne pupp en gang hun våknet, det ente med to timer med trøsting av en desperat hylende jente før jeg knakk og slang ut puppen for godt tror jeg( takler ikke/ og kommer aldri til å takle gråte metoden!! )

Vi ble enige om å heller starte med å forbedre problemet på dagtid, med å øve og øve på smokk og flaske og mindre pupp gjennom dagen, for så å håpe at hun blir mindre avhengig, slik at vi kanskje kan tilby noe annet enn puppen om natten også. Håper det vil funke med tiden( regner laaaaaaaaaaang tid....) men men....

Skrevet

Åj, jeg forstår at jeg er av de heldige..

Her har alltid tjukken visst forskjell på dag og natt. Han har aldri vært noe problem å legge på kvelden, men vi har heller ikke stresset masse rundt det. Fram til han var 3 mnd ble han lagt for kvelden klokken halv 10 (ja er klar over at mange synes det er horribelt, men det har funket for oss) Vi hadde da fast regime med stell på kvelden og nattasang på stellebordet. Så fikk han pupp før han ble lagt i senga og sovnet etter 2-3min. Han våknet klokken 3 for mat også igjen klokken 6 og så klokken 9-10.

Da han kom over 3 mnd regulerte han selv leggetiden til å bli tidligere på kvelden, ettersom han begynte å vise tegn til å være trett.

Så nå begynner kveldsstellet klokken halv 7, med sang og skift, vasking/bad og mat +kos. Så er det som regel i seng til halv 8-8 og han sovner raskt. Sover til klokken 6, får litt pupp og så er det soving til 8 og vi står opp og starter dagen.

Vi har aldri hatt problemer med at vi må bysse eller roe han i søvn, og har aldri hatt en våkennatt pga skriking. (bare pga feber etter 3mnds vaksine og jeg var hysterisk)

Jeg innser at vi har vært heldige med dovendyret vårt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...