Gå til innhold

Noen gravide her som tar Omeprazol/Losec??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har legen deres sagt at det er ok å ta?

Hører så forskjellig, så vet ikke helt.

Er så lei av halsbrann/sure oppstøt, det svir innvendig, er vondt å svelge mat, sover dårlig, har det hele døgnet. Legen min sa at jeg ikke burde ta det og at det ikke er noe annet jeg kan ta, har prøvd alt reseptfritt på apoteket og alle slags kjerringråd, men ingenting fungerer, men sjekket felleskatalogen og der står det at:

Et begrenset antall epidemiologiske studier indikerer ikke skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Dyrestudier indikerer ikke reproduksjonstoksiske effekter. Negative resultater fra dyrestudier betyr nødvendigvis ikke fravær av skadelige effekter på humane foster. Bør bare brukes hvis fordelen oppveier en mulig risiko.

Så vet ikke helt jeg. Hvordan skal jeg klare å overleve med dette hele svangerskapet når jeg ikke har kommet til 2.trimester enda engang :(

Skrevet

Jeg har refluks og går fast på tilsvarende medisiner. Lanzoprasol. Jeg spurte overlegen på ullevål da jeg var til undersøkelse hva jeg skulle gjøre ved neste grav. Han sa at man rett og slett bare må veie pos og neg sider og ta en avgjørelse.

Som han sa : har ikke mor det bra, så har ikke babyen det bra.

Jeg begynte på med. etter siste fødsel, og har ikke vært gravid siden - men planen min når jeg blir det er å prøve uten så lenge jeg klarer, og så begynne på dem når det blir for ille.

Skrevet

HI her. Før jeg ble gravid har jeg bare tatt ved behov, kanskje 1-2 i uken. Men nå har plagene blitt helt ekstreme. Er det ''greit'' å ta kanskje 1 i uken nå? Bruker å ha virkning i noen dager da før det kommer tilbake.

Skrevet

hei

jeg har magekatarr og gikk på omeprazol 40 mg i 6 mndr innen jeg ble gravid..

eneste som hjalp meg og jeg slapp magevondt, sure oppstöt og halsbrann..

når jeg fant ut at jeg var gravid spurte jeg legen og han sa at jeg ikke kan ta omeprazol..jeg skulle ta gaviscon og lignende reseptfritt på apoteket..

gaviscon tar bort halsbrann og syre som kommer opp men jeg brekker meg når jeg skal ta den :((( og dessuten virker den kort tid..

skikkelig surt! jeg vet ikke heller hvordan jeg skal holde ut i 6 mndr til..kanskje man ikke får ta den om man ammer heller??

jeg ringte en farmasöyt på legemiddelverket og spurte om graviditet og omeprazol og hun sa at det har blitt gjort studier og at det ble aldri påvist noe galt ved bruk i graviditeten MEN at de likevel ikke anbefaler det..

hva gjör man i en slik situasjon? legen min vil ikke at jeg skal ta det, selv om jeg sa til han at jeg kan gå ned til 20 mg per dag og trenger ikke å ta det hver dag heller..kanskje annnenhver dag..? vet ikke..nesten så jeg vil prate med en annen lege..

ikke bare har jeg sure oppstöt og halsbrann men jeg får skikkelig vondt i magen, må väre veeeldig forsiktig med HVA jeg spiser..

det er iallefall ikke bra for babyen at jeg har det vondt og stresser med dette..

Skrevet

Jeg begynte først på 20mg, men måtte gå over til 10mg for jeg ble så dårlig av den første og fikk bivirkninger, så merket ikke noe av det når jeg brukte 10mg. Er visst ikke alle som tåler de like godt. Tror jeg skal forhøre meg med litt flere leger, er nesten tortur med denne magesyren :( Har prøvd gaviscon, men den funker kanskje max en halv time. KAn vell ikke akkurat gå å drikke av flaska hver halvtime heller. Sukk :( HI

Skrevet

Legen min skrev ut resept til meg på Omeprazol da jeg var gravid. Jeg hadde prøvd alle mulige reseptfrie midler, alle mulige kjerringråd,akupunktur og en annen terapaut som jeg ikke husker hva var. Men ingenting hjalp på den forferdelige halsbrannen.

Eneste løsningen var Omeprazol. Legen forhørte seg med flere fødselsleger, men ingen kunne si noe helt sikkert om jeg burde ta de. Det var kanskje risikabelt å bruke tablettene, men jeg var rett og slett desperat. Tok en tabl. hver dag de siste 1 1/2 mnd av svangerskapet.

Fikk en frisk og flott gutt :-)

Skrevet

Hvor mange mg tok du da?

Skrevet

Det husker jeg desverre ikke. Begynner å bli en stund siden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...