Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg ble så skuffet i går fordi far til barnet i magen ikke ville være med på fødselen fordi han ikke ønsket å være der når barnet kommer ut... men skjønner ikke hvorfor han ikke kan være med på alle de andre fasene, også bare forsvinne på siste delen.. noen som har hatt noe lignende?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141615840-far-p%C3%A5-f%C3%B8dselen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt at du blir skuffa, og det er jo vanskelig å tvinge noen. Har han vært med på noen svangerskapskontroller? Kanskje han ville hatt litt mer lyst om han fikk stille noen spørsmål til fagfolk og dermed følte seg litt tryggere på situasjonen. Om han føler seg tilstrekkelig inkludert under svangerskapet kan det hende han har lyst til å være der likevel. Er det lenge igjen til fødselen?

Hei Bunnie:)

Pappa`n her også gruer seg veldig,enda han er godt voksen.Vi har en avtale om at han kan gå ut om han synes det blir tøft,vi som føder får den hjelpen vi trenger uansett:)

Han skal være med til jordmor der vi skal se en film om hva som skjer,ikke direkte fra ei som føder men litt rundt,kanskje det gjør han tryggere:)

Lykke til!

• 5 uker senere...

Det er faktisk en artikkel om akkurat dette temaet i siste nr. av Gravid. Det kommer ikke noe godt ut av at du tvinger ham, i allefall! Du får prøve å bearbeide ham, evt. vurdere om du vil ha med noen andre i stedet. Han blir ingen dårligere far av å ikke ha vært tilstede akkurat i fødselsøyeblikket - mannen min ble faktisk sendt på gangen ved vår første fødsel...

Har dere snakket mye om fødselen???

Far her skal være med på fødselen, men har kommet frem til at han ikke vil se det som skjer der nede, at han ikke vil klippe navlestrengen og ikke vil se morkaken. Og at dette er viktig for oss å formidle til jordmor i forkant av fødselen. Vi har snakket mye om fødselen, men tok litt tid før jeg fikk vite hva han egentlig tenkte og ønsket. Kanskje er faren til barnet ditt redd for hva han kan komme til å se eller høre??? Eller kanskje er tanken på å se deg med så sterke smerter avskrekkende??? Synes uansett dere burde snakke mer om dette sammen, slik at han får ytret sine ønsker og behov, og du kan få svar på dine spørsmål, hvorfor han ikke vil være med. Men er enig i at man ikke kan eller bør presse fedrene dersom de ikke har lyst, selv om det er trist tanke for mor. Du har ikke en nær venninne eller familiemedlem som kunne vært til større nytte enn faren i så tilfelle??? Kanskje det er like greit hvis far ikke takler rollen som støttende partner i en sånn situasjon???

Annonse

BF var fast bestemt på at han absolutt ikke skulle være med på fødselen. han gruet seg, og ville ikke se meg ha det vondt..

Men når fødselen var i gang, var han ved min side hele tide, og en super støtte. han måtte også se når vår datter kom ut :) han klippet ikke navlestrengen, noe jeg igrunn ble litt lei meg for. moren hans klippet den i stede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...