Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #1 Skrevet 21. mars 2010 Apropos homeopater: Norske homeopaters landsforbund viser til at homeopater har et etablert og økende samarbeid med helsevesenet ved at de henviser og får henvisninger fra leger. Noen steder har leger og homøopater etablert seg i kontorfellesskap og klinikker, og homøopater brukes for å hjelpe pasienter i sykehus. I tillegg har mange homøopater en helsefaglig bakgrunn. Ostepop: Nå må du snart gi deg med denne nedrakkingaen av homeopater og andre seriøse aktører innen allternativ medisin. Du samler jo alle i en og samme bås. Det går faktisk ikke an å lese dine enetaler og aversjoner mot deres innsikt lengre. Hvor er din nyansering? Du har jo fullstendig lukket ørene for homeopaters, akupunktørers og kiropraktorers viten - samlet alt inn under ordet kvakksalver. Det er nedlatende og arrogant! Vit at svært mange nordmenn blir godt og bredt hjulpet av (og derfor så klart lytter til) homeopater. Vi hverken kan eller vil bli med på din aversjon mot denne faggruppen. Det gjelder for øvrig også utøvere innen kiropraktikk, akupunktur og soneterapi. Flere leger har dessuten utdannet seg videre innen homeopati og bruker denne innsikten i sitt virke. Du gidder ikke engang lese hva disse har kommet fram til av kunnskap? Med din holdning ser jeg ikke bort fra at vaksinemotstanden faktisk øker. Verden er mer nyansert enn du tror. Og vaksineskadeomfanget også - utover risikoen de 20 minuttene på helsestasjonen :-) Men du har engasjementet i orden - det skal du ha!
ostepop123 Skrevet 21. mars 2010 #2 Skrevet 21. mars 2010 Jeg lurer veldig på hvorfor dere hele tiden starter nye innlegg istedet for å svare i eksisterende tråd? Men la gå. Jeg har aldri brukt ordet kvakksalver. Og for å gjenta meg selv til det kjedsommelige: Jeg er ikke prinsipiell motstander av alternativ medisin, men jeg er en forkjemper av dokumentasjon når noen hevder at noe har effekt. Det gjelder selvsagt både tradisjonell og alternativ medisin. Er det så vanskelig å forstå? Eller mener du man ikke trenger å dokumentere helsemessige påstander? Jeg har heller ikke lukket ørene for noe som helst, men jeg blir møtt med en øredøvende taushet fra dere hver gang jeg ber dere presentere seriøs forskning som viser at homeopati har effekt eller at vaksiner er farlige. Jeg har altså ikke lest bøkene mammax3 stadig refererer til, men om jeg så hadde ønsket det, hadde det ikke vært fysisk mulig å bestille dem og motta dem på så kort tid. Jeg har derfor bedt henne referere til meg fra dem, men det vil hun ikke. Da blir det vanskelig å avvise noe som helst. Jeg kunne selvsagt valgt å tro på det dere skriver kun fordi dere skriver det her, men det blir vel en litt tynn basis å basere helsa si på. Hvor du har det fra at jeg er motstander av kiropraktikk eller soneterapi, vet jeg ikke, jeg har ikke med et eneste ord nevnt disse yrkesgruppene. Men det er klart, jeg kan alltids undersøke hva som finnes av seriøs og uavhengig dokumentasjon, dersom du er interessert i det?
Gjest Skrevet 21. mars 2010 #3 Skrevet 21. mars 2010 Jeg kan fortelle deg at det ligger forsking og studier omkring det meste her i livet. Leter du etter seriøs forskning mot vaksiner, finner du det, leter du etter studier/forskning for vaksiner finner du det. Mye er publisert i Lancet. Jeg har jobbet i legemiddelindustrien i 6 år, er utdannet naturopat(naturmedisiner, øreakupunktør/soneterapi etc.... samt ernæringsterapeut. Har lest en masse faglitt./studier/forskingsrapporter. Har skrevet en stor oppgave om schizofreni og annen måte å kurere enn medisin. Det som har slått meg i bakken gang på gang er at du finner det du leter etter. Om du viste hvor mye kunnskap som ligger der ute, og hvor mange andre løsninger det er enn f.eks vaksiner. Jeg har lest studier vedr. legemiddeler jeg solgte, som tok feil! Som etter noen år på markedet måtte trekkes tilbake fordi produktet gav uventede reaksjoner på pasient. Livet er ikke svart hvitt. Det finnes ikke en helt 100 % studie som gir deg et helt klart svar! Det er slitsomt tidkrevende, kjedelig å lese studier. Ihvertfall når du forstår at de ikke gir den hele og fulle sannhet som du er ute etter. Jeg leste kort bokanbefalingene fra mammax3, husker ikke helt om hun hadde den fra Neustaedter; the vaccine guide, men den har jeg lest mest i. Det er et helvetes valg, men bruk engasjementet ditt klokt. Jeg har gjort mine valg, det var ikke lett, men jeg har ro i sjel nå. Det verste med å lete etter svar, slik du gjør nå, er alt sinne du kommer til å få når du finner info. Når jeg skrev min hovedoppgave var jeg så sint at jeg ristet, kjenner det fremdeles. Les en av bøkene du føler best for, og ta gjerne kontakt med meg på pm. Men du bør lese litt selv uansett, det gir deg bredde i kunnskapen, og det blir lettere å diskutere. Lykke til
ostepop123 Skrevet 21. mars 2010 #4 Skrevet 21. mars 2010 Jeg skal være den første til å være enig i at mye av den forskningen som finnes der ute spriker i alle retninger, og at man fint kan finne de svarene man ønsker om man leter. Jeg vet ikke hvorfor du nevner The Lancet spesielt, men ja, mange studier publiseres der og i tusenvis av andre tidsskifter. Det er slik medisinsk forskning publiseres. Men fordi det finnes dårlig forskning, - er det et argument for ikke å bruke forskning i det hele tatt? Hvordan skal man da fatte beslutninger? Hvordan skal man finne ut hvilket legemiddel som fungerer best? Jeg er så absolutt enig i at industrifinansierte studier skal man være ekstra skeptisk til, men det finnes både uavhengig forskning og ikke minst måter å evaluere studiene på; å vurdere om de er godt gjennomført, har rett design og eksempelvis tilstrekkelig antall pasienter for å i det hele tatt kunne si noe fornuftig om virkeligheten. Forskningsjuks kan man aldri gardere seg 100% mot, men et godt eksempel på dét er jo studien som viste at MMR-vaksinen førte til økt forekomst av autisme. Denne studien er nå avslørt som juks, og er trukket tilbake av tidsskriftet (Lancet) som opprinnelig publiserte den. Mer om dette her (http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8493753.stm). (Nå skal det også sies at jeg gang på gang har etterlyst studier som begrunner påstandene jeg stadig får servert her inne, og det er hittil ingen som har klart å gi meg det - hverken gode eller dårlige studier altså) Og hvor finnes denne kunnskapen du snakker om, som ligger der ute? Skal jeg tro alle behandlere på deres ord? Skal jeg kjøpe sølvvann av vaksinemotstanderne bare fordi de påstår at det har effekt? Og avvise de gode kontrollerte, randomiserte forsøkene som finner, igjen og igjen, at homeopati har nøyaktig like god effekt som placebo? De store kohortene som finner at vaksiner fortsatt redder liv med et minimum av alvorlige bivirkninger? Selvsagt leter jeg fortsatt etter svar; i motsetning til dere som på høyst uvisst grunnlag allerede har bestemt dere for at vaksiner er fælt og at meslinger gir en fordelaktig metamorfose for kroppen. Det er bare det at jeg ikke aksepterer påstand etter påstand fra folk som har lest en mengde blogger som dokumentasjon. Hvorfor skal jeg ta dere mer seriøst enn den forskningen som faktisk foreligger? Og takk for opplysningen; hva mener du med "når jeg finner info"? Jeg har igrunn lest min andel medisinske studier (selvom det er "kjedelig" - hallo! Det er virkelig ikke et argument for ikke å lese dem), er medforfatter på flere systematiske oversikter, og anser meg selv for å være rimelig godt oppdatert på den aktuelle litteraturen. Det eneste som gjør meg sinna er den totale ignoransen jeg møter her inne, hvordan folk i fullt alvor anser seg som informerte etter å ha lest seg opp på ensidig informasjon, og aldri har tatt i en vitenskapelig studie - men allikevel uttaler seg med den største skråsikkerhet.
Gjest Skrevet 22. mars 2010 #5 Skrevet 22. mars 2010 Skråsikkerhet, ja det er jeg enig med deg i, det er irriterende begge veier. Hverken privat eller proffesjonelt anbefaler jeg hverken det ene eller andre. Jeg har hatt fortvilte mødre som ønsker at jeg skal ta avgjørelsen, det er et helvetes valg, men et sted begynne kan være å lese bøker, hvor det blir ref. til studier, skrevet av leger f.eks. Jeg er ikke skråsikker, gudskjelov, tror ingen av oss kan være sikker på en dritt. En eller annen kar sa en gang: Søk sannheten hos de som ikke vet, sky de som vet, eller noe lignende. Og det føles som om du er litt der. Jeg er også der. Redd for de som har svaret, om det er en "kvakksalver" eller en velprofilert neuroprof. Mest sannsynlig er vi helt på viddene alle mann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå