Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår blir straks 2 år. Tenkte å slutte med grøten da, men lurer litt på hvordan måltidene fordeles gjennom dagen hos dere.

Her har vi:

08:00 og 11:00 brød i bgh

14:00 brød og frukt i bhg

noen dager er det varm mat og hun får med yoghurt i blant.

16:30-17:00 er det grøt hjemme

18:00 middag

Pga jobb rekker vi ikke spise før.

Hun er sulten rett etter bhg og elsker grøten. Litt usikker på hva jeg skal tilby i stedet. Blir jo veldig mange brødmåltider i løpet av dagen. Skjønner at hun ikke alltid synes det er så fristende.

Hvordan ser dagen ut hos dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen regel som seier at du må/bør slutte med grauten sjølv om jenta di fyller 2, det er fritt fram for å fortsette om ho er glad i graut! Du kan og eventuelt variere med havregraut i ulike variantar.

Slik har dei to siste dagane sett ut, matmessig, for jenta vår på 2 år og 4 mnd:

I går (ein middels dårleg dag i ein dårleg matperiode):

08.00 - ei lita handfull minifras, ca 1 dl havremelk (har melkeallergi, derfor havremelk)

11.30 - 5 sneier fårepølse, ein slurk melk

14.30 - ville ikkje ha middag

18.00 - 1/2 beger soyayoghurt

I dag (ein god dag i ein dårleg matperiode):

våkna seint

10.30 - eitt beger soyayoghurt, 1 dl havremelk

11.30 - 1 1/2 kneippskjeve med syltetøy, 3 sneier påleggsservelat, litt vatn

14.30 - ein saftis

16.30 - 1 grillpølse, eit par pastaskruar

19.00 - nesten 1 grillpølse

Vi sliter av og til (som du kanskje ser) veldig med å få mat i jenta. I dårlege periodar et ho så å seie ikkje brød i det heile tatt, men ho er glad i egg (kokt, speilegg, omelett), pannekaker (grovt mjøl, egg, havremelk, olje), og fullkornspasta. Desse tingene brukar vi ofte i staden for brød. Ho likar og (priodevis) havregraut, lagar den av havregryn, (havre)melk/vatn, har gjerne oppi linfrø og bitar av tørka aprikos (ho har hatt ein del problem med forstoppelse i det siste), og eit kaneldryss på toppen er populært. (Soya)yoghurt m/kornblandingar er ei fin erstatning for eitt av brødmåltida.

Skrevet

Vi har ei som stort sett spiser veldig godt, det har hun gjort hele veien.

Nå går hun jo i bhg fra 8-16 hver dag, men i snitt spiser hun slik:

08: 2 skiver brød

11: Middag i bhg (aner ikke hvor mye)

15: Frukt/brød i bhg

16-17: Middag hjemme med oss

19: Prøver en skive for å sikre meg at middagen holder natten gjennom

De to siste måltidene er av og til bare et måltid, da i 18-tiden. Alt etter om sambo skal spise sammen med oss eller ikke. Og siden jeg har ei frøken som liker å stå opp i 5-6-tiden så blir det gjerne en skive eller to før frokosten i bhg også. Men hun er ikke feit på noen måte. Bhg sier hun spiser helt normalt til sitt aktivitetsnivå. (Var 2 år i helga)

Så da har du litt oversikt over de som spiser lite og her ei som spiser mye. Tror alt er normalt jeg da..

Skrevet

Jenta mi på straks 2 år, spiser som regel grøt til frokost og kvleds ennå...Har hørt om barn som spiser grøt lenge...Tror det er greit med det så lenge de vil ha det!

Skrevet

Så lenge hun liker grøt, så syns jeg du kan gi det :-) Enig med deg at det blir nok brødmat iløpet av dagen..

Skrevet

Takk for svar:)

Skal prøve å variere med litt havregrøt osv.. Hun har tidligere ikke villet ha det, men kan jo tilby det igjen. Så blir det vel grøt en stund til:) Kan ikke skjønne at hun vil ha den hver eneste dag hehe

Skrevet

Har ingen planer om å slutte med grøt før snuppa ikke vil ha lengre!

Hos oss er det som regel:

6.30-7.30 en gang - frokost

9 grøt

12 lunsj

15 mellommåltid eller middag, eller brødmåltid

16-17-tiden middag (eventuelt)

18 grøt

Men ingen dager er like og det er litt opp og ned hvor mye hun vil ha når.

• 2 uker senere...
Skrevet

Mi er nå 2,5, er vel nesten 1 år siden hun sluttet med grøt, nå er jo middag tingen, eventuelt erstatte middag med grøt er jo en mulighet! De skal jo ikke spise hele dagen, nå kan de jo gi mer beskjed og når de er sultne, det er veldig bra :)

Vi spiser slik:

frokost ca. 8

lunsj 11

frukt, brød 14

middag ca 16

kvelds 18

småsnacks og mellommat kommer i tillegg...blir middag forkjøvet til sent på dag blir det lite kvelds, hun er fremdeles mett da!

Skrevet

Her sluttet vi med grøt da mini begynte å spise brødskiver. Så han var vel ca. 13-14mnd.

Nå er han 2,5år da men matdagen er ca sånn:

07:30 Frokost 2brødskiver og melk i bhg

11:00 Lunsj i bhg ca det samme som til frokost (noen dager har di varmmat)

14:00 knekkebrød og frukt i bhg

16:30 Middag hjemme

18:15 Kvelds 1-2brødskiver avhengig av hvor mye han har spist til middag.

De dagene det blir litt sein middag, bytter vi bare om på de to siste måltidene hans slik at middagen blir kvelds og visa versa :)

Skrevet

Her spiser snuppa som blir 2 år brød på dagen i barnehagen (varmmat på fredager) og vi spiser middag rundt 17-17.30. Hvis hun er veldig sulten før det så får hun en banan/yoghurt/knekkebrød. Her er det ikke noe grøt som mellommåltid da jeg syns det er for mettende og hun vil da spise mindre til middag. Syns det er viktig at hun spiser godt til middag som er variert og sunn.

Snuppa her elsker havregrøt, så jeg koker gjerne havregryn med litt eplebiter, men det blir da som et fullverdig måltid. Altså gjerne som lunch i helgene eller som kveldsmat hvis vi har spist middag tidlig/spist dårlig til middag.

4-åringen elsker også kokt havregrøt så det blir ofte til lunch som sagt i helgene. Men jeg syns det er viktig i denne alderen at de blir kjent med masse smaker og at de spiser godt til middag,. Jeg vil derfor ikke "ødelegge" apetitten hennes med grøt så tett til middagen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...