Gå til innhold

Nevropsykologisk senter,hva kan jeg forvente meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til utredning for blant annet bipolar og adhd,så lurer på hva jeg kan forvente meg.Ossen foregår en slik utredning?hvor lang tid?osv.

Blir kjempe glad for svar!

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har faktisk nevropsykologisk praksis nå, så kan fortelle deg litt. Det vil først bli gjennomført en anamnese, altså din sykehistorie, beskrivelse av dine problemer og hvordan de har utviklet seg. Så vil du sansynligvis bli testet på ulike områder for å kartlegge f.eks. oppmerksomhet, hukommelse, språk, motorisk funksjon, læring, og kognitiv kapasitet. Det er også mulig at de tester din psykososiale funksjon, personlighet og psykiske symptomer. Det forskjellige testene vil så bli tolket for å belyse dine promlematiske områder, samt dine sterke sider og ressurser. Den nevropsykologiske utredelsen danner grunnlaget for planleggingen av tiltak, evt. behandling.

Skrevet

Tusen takk for svar Stellamamma!Føles litt skummelt å skulle igjennom dette,så å få noen svar hjelper litt på:)

Har ventet så lenge på en slik utredning også så skal bli godt å få kommet i gang.Og etterhvert få noen svar..

Vet du hvor lang tid en slik utredning vil ta?altså hvor lang tid det tar å få noen diagnose?

Skrevet

I teorien behøver det ikke å ta så lang tid. Nå når vi har praksis kommer vi frem til en foreløbig diagnose i løpet av to uker. Men anntar at det tar lenger tid når det ikke er studenter som "gjør jobben". Det fleste synes det er veldig godt å endelig få tatt en slik utredning, og at det er en spennende opplevelse. Også godt å få satt ord på de vanskene en har, og lære seg kompenserende strategier for å takle hverdagen på en bedre måte. Lykke til!! :)

Skrevet

Byttet akkurat om til mitt gamle nick, så Parry hotter og Stellamamma ar altså den samme;-D

Skrevet

Det skal bli en stor lettelse å få en diagnose,selv om jeg i mange år har unngått å få "merkelapp"på meg.

Men etter å ha sliti så å si hele mitt liv er tiden inne for å få noen svar.Så håper jeg at jeg kan slå meg til ro og endelig få den hjelpen jeg trenger.

Takk igjen for gode svar og riktig god helg til deg:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...