Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 20. mars 2010 #1 Skrevet 20. mars 2010 Ca en uke etter jeg ble gravid (og enda noen uker før jeg fant det ut), ble jeg sannsynligvis matforgiftet. Vi var i utlandet, og enten spiste jeg noe dårlig mat, eller så fikk jeg i meg noe lokalt vann, jeg er usikker på hva som gjorde utslaget, for begge ting skjedde. Jeg ble kjempesyk! Oppkast og diarê i ca to døgn, og så videre "smådiarê" i nesten to uker (beklager detaljer). Jeg hadde feber, ble dehydrert (sluttet helt å tisse), fikk noe B-vitaminsprøyter og ketoprofen (?) samt masse tabletter med kvalmestillende og lokaltvirkende antibiotika for magen. Spiste ikke noe på ca fem dager. Legen på hotellet spurte om jeg var gravid, noe jeg selvfølgelig svarte nei til (hah)....Jeg er så redd for at fosteret har tatt skade!! Det snakkes så mye om parasitter og bakterier i mat som kan skade fosteret, vi skal til og med ligge unna blåmuggelost...jeg får helt vondt i magen (og ikke bokstavelig talt denne gangen hehe)! Jeg er 15 uker på vei, skal til JM på mandag, kommer til å forlange tidlig UL, selv om det neppe synes noe nå, men likevel... Jeg vet at mange er syke tidlig i svangerskapet, men jeg klarer likevel ikke å roe meg, kan noen med erfaring trå til?
NitaMora Skrevet 20. mars 2010 #2 Skrevet 20. mars 2010 Hvis bebisen hadde tatt skade av det ville den nok mest sannsyneligvis blitt borte før du hadde funnet ut at du var gravid... Jeg vet jeg inntok alkohol og fymat før jeg viste at jeg var gravid, mange som gjør det shø. Er ikke så mye man kan gjøre med det i ettertid. Men skjønner godt at du blir bekymret, det er skommelt å være gravid
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 20. mars 2010 #3 Skrevet 20. mars 2010 Så tidlig deler ikke du og spiren noen ting så dette har helt sikkert gått bra. Skjønner at du blir bekymret, men det er først etter flere uker spiren blir koblet til deg ved hjelp av morkaken.
lin76 Skrevet 21. mars 2010 #4 Skrevet 21. mars 2010 Er nok lurt med ein tidleg UL, så slepp du gå og lura. Men som ho over skriv, så pleier kroppen å ordna opp sjølv viss fosteret er skada. Det same som skjedde deg, skjedde meg for nokre år sidan. Var i utlandet, fekk skikkeleg fæl magesjau med diare og full pakke - og då spontanaborterte eg rett og slett av heile greia, antageleg fordi fosteret var skada. Med andre ord: VIss du ikkje har blødd hittil, er det mest sannsynleg fint der inni. Det er mange typar antibiotika og andre medisinar som ikkje er anbefalt for gravide, men som ikkje dermed er farlige å ta. Dei er fraråda fordi dei ikkje er testa på gravide, sidan det er nesten umogleg å få gravide til å stilla opp i slike testar. Trur det går fint, eg, men snakk med jordmora om det du tenker på! Klem og lukke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå