hippopotamus! Skrevet 20. mars 2010 #2 Skrevet 20. mars 2010 Gå på butikken og kjøp møllerens boller (melblanding) og to pakker gjær. Eneste som funker for meg
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 20. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 20. mars 2010 Er det noen knep for å få dem ekstra luftige? Skal man for eksempel kna deigen lenge?
melkekua™ Skrevet 20. mars 2010 #5 Skrevet 20. mars 2010 Signerer den med 2 pk gjær (her går det i søt tørrgjær til bollebaking), men jeg bruker egen opppskrift. Hvis du er intr kan jeg leite den fram fra min bakebok.
Februarfisk Skrevet 20. mars 2010 #6 Skrevet 20. mars 2010 Her er min oppskrift. Disse pleier å bli veldige gode : ) 50 g gjær 100 g margarin 5 dl melk 1 dl sukker 1 ts salt ca 2 ss kardemomme mel Smelt smør og bland i melk. Bland med gjær når væsken er ca 37 grader (du ikke kjenner den når du drypper den på innsiden av underarmen). Ha i sukker og salt når gjæren er løst opp. Ha deretter i litt mel sammen med kardemommen. Ha deretter i litt og litt mel til deigen er passe klissete. Strø mel på toppen og hev til dobbel størrelse. Kna i litt mel før du baker ut, men i ikke for mye. Hele cluet med luftige boller er to ting: deigen må ikke være for kompakt (altså ikke mye mel) og den må ha mange deigtråder. De får du ved å røre i sirkeler når du blander i melet. Stek midt i ovnen på 225 Lykke til!
Nagilimia Skrevet 20. mars 2010 #7 Skrevet 20. mars 2010 I de posene i butikken, tilsetter jeg bittelitt ekstra vann 1/2 dl kansje, og elter i maskin i 10 minutter. Da blir de knall gode. Jeg bruker bare en pose gjær.
UnePune äntligen hemma! Skrevet 20. mars 2010 #8 Skrevet 20. mars 2010 God tid! Elter deigen 10 minutter i kenwooden og både før- og etterhever leeenge - alltid endel lengre enn man egentlig skal. Funker bra det =)
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 20. mars 2010 #9 Skrevet 20. mars 2010 Mine boller har hornsalt og gjær, de blir alltid luftige, men de må heve lenge.
LykkelitenAprilSpire Skrevet 20. mars 2010 #10 Skrevet 20. mars 2010 jeg pleier å ha både gjær og litt natron i deigen=) da blir de kjempe gode og luftige...hever også lenge, både før og etter utbaking.
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 20. mars 2010 Forfatter #11 Skrevet 20. mars 2010 Tusen takk for gode tips, de skal prøves ut i morgen!
~sjiraff~ Skrevet 20. mars 2010 #12 Skrevet 20. mars 2010 www.detsoteliv.no - søk etter oppskriften verdens beste boller. Jeg bruket litt ekstra melis og masse ekstra kardemomme. De blir supergode! Jeg hever bollene i ovnen på ca 30-40 grader til de er svææære, de blir godt over dobbel størrelse etter under en time.
~sjiraff~ Skrevet 20. mars 2010 #13 Skrevet 20. mars 2010 Og best av alt er at du ikke trenger å heve deigen før du baker ut, allikevel blir de kjempeluftige.
Daisy-doo Skrevet 20. mars 2010 #14 Skrevet 20. mars 2010 Ikke ha for mye mel, da blir de tette. Ha i så mye mel at deigen fortsatt er litt "klebrig" og du tror at du har hatt i for lite mel. Elt deretter den "klebrige-for-lite-mel-deigen" så mye (best med maskin) at den slipper bakebollen. Deigen skal bli veldig smidig og ikke behøve mel til utbaking. Forhev i ca 30 min og etterhev gjerne en time. Slik får ihvertfall jeg luftige boller!
♥tre små hjerter♥ Skrevet 21. mars 2010 #15 Skrevet 21. mars 2010 signerer daisy-doo her, "feilen" mange gjør med gjørdeig generelt, er å bruke for mye mel....deigen skal ikke være helt fast i fiksen, den skal være litt løs....bruk evt litt fett på hendene...smør, eller olje...når du skal trille u..men, skal ikke være nødvendig....deigen setter seg litt når den forhever også...slik at den blir lettere å forme.... Lykke til, kanskje jeg skal bake boller idag også...det er jo så godt:)
♥tre små hjerter♥ Skrevet 21. mars 2010 #16 Skrevet 21. mars 2010 oi, her var det mange skriveleifer;) jaja, skylder på en ekstrem tidlig start på dagen:)
Piken på landet Skrevet 21. mars 2010 #17 Skrevet 21. mars 2010 Må bare signere sjiraffen her! Jeg fikk tips om disse bollene her inne, og det er VIRKELIG verdens beste boller. Har aldri brukt "tradisjonell" bolleoppskrift etter at jeg prøvde disse. Ingen over, ingen ved siden. Jeg bruker også å ha oppi litt mer melis og kardemomme enn det som står. Og så er det så mye greiere å trille ut bollene med en gang.
Aliena Skrevet 21. mars 2010 #18 Skrevet 21. mars 2010 Baker også alltid bollene fra det søte liv, med ekstra melis og kardemomme. Deigen er løs og endel smør i, trenger ikke å bake ut med mel. Blir kjempegode, luftige boller.
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 21. mars 2010 Forfatter #19 Skrevet 21. mars 2010 Da ble det det søte liv - bollene! Men med rosiner.... Men det tok jo ganske lang tid å avkjøle væsken, pleier dere å sette den i kjøleskapet? Også prøvde jeg å pensle noen med egg etter heving, men da datt de sammen, så det var nok ikke så lurt... Har de i stekovnen nå, så får vi se....! De ser i hvertfall luftige ut!! Også gikk det greit å bake dem ut selv om deigen var litt småklissete. Jeg rullet dem i hendene før jeg trillet de ut på benken. Brukte flere av tipsene ovenfor også, jeg skjønner at jeg har brukt for mye mel før!! Også hadde jeg litt hornsalt i.
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 21. mars 2010 Forfatter #20 Skrevet 21. mars 2010 Nei, de ble luftige, men ikke gode. Tror jeg skal prøve samme fremgangsmåte, men med min gamle oppskrift. For de var gode, men ikke så luftige.... Muligens fordi jeg bare hadde litt mer melis enn oppskriften tilsa.
lillepixie Skrevet 21. mars 2010 #21 Skrevet 21. mars 2010 Har ikke så mye med om bollene blir luftige eller ikke men jeg syns smaken på boller blir myyye bedre hvis jeg bruker h-melk og meierismør.
*Rutletutt* Skrevet 21. mars 2010 #22 Skrevet 21. mars 2010 Jeg pleier å heve og etterheve inni ovnen. Setter ovnen på 50 grader og skrus den av når jeg setter deigen/bollene inni. De blir kjempestore og luftige, uten å bli tørre. Får alltid masse skryt for bollene mine:-) Oppskriften jeg bruker er 5 dl melk som varmes opp sammen med 150g smeltet smør. Bland inn 1 pk tørrgjær, 1-2 store ts kardemomme, 1/2 ts salt og 1,5 dl sukker i melkeblandingen. Ha i 1-2 egg som du visper lett sammen før de has i bakebollen. Jeg elter deigen godt i Kenwood-maskinen min og har i nok mel til at deigen ikke blir for klissete og bløt, men uten at den blir for tørr. Ha plast over bakebollen mens deigen hever i ca 45 min. Etterhev i ca 30 min.
Kari K. med to søte små Skrevet 21. mars 2010 #23 Skrevet 21. mars 2010 Merethe: smelt smøret, ha deretter oppi melken. å vips, så blir vesken ganske nøyaktig 37 grader:)
Kari K. med to søte små Skrevet 21. mars 2010 #24 Skrevet 21. mars 2010 Gjør det forresten lettere viss melken har stått litt i romtemperatur, viss ikke kan det hende at smøret perler seg i melken. Det er fordi at melken er for kald.
Liten på jord, stor i ord Skrevet 21. mars 2010 #25 Skrevet 21. mars 2010 Kjøkkenmaskin! Da blir de luftige HVER gang )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå