snuppelura-jente10 Skrevet 20. mars 2010 #1 Skrevet 20. mars 2010 Har så veldig lyst på salami, kan man spise det?? Finner ingen klare svar, og om ikke, hva er farlig med det? Og hva tror dere om å ta solarium?
Rosa J10 Skrevet 20. mars 2010 #2 Skrevet 20. mars 2010 Salami er spekemat, noe man blir anbefalt å holde seg unna under graviditet. Er nå i uke 34 og savner det noe sinnsykt..Det er det første jeg skal spise etter fødsel!!
HildeMaria Skrevet 20. mars 2010 #3 Skrevet 20. mars 2010 Legen min sa jeg kunne spise salami. Har en venninne som spiste det hele svangerskapet og det gikk helt fint. Så spis i vei.
isabelan Skrevet 20. mars 2010 #4 Skrevet 20. mars 2010 huff, jeg blir dårlig av bare å se det ordet skrevet..
Guttemamma75 Skrevet 20. mars 2010 #5 Skrevet 20. mars 2010 Forhold dere til det som står på www.matportalen.no - under kostholdsråd til gravide - der får dere oppdatert informasjon fra de som kan det.. Dessverre er det slik at ikke alle leger og jordmødre er oppdatert på dette og man får ikke alltid korrekt informasjon... Det ER en liten risiko ved å spise salami da dette er rått kjøtt, og selv ved frysing KAN det finnes listeria i salamien.. (listeria dør kun ved varmebehandling) Risikoen er veldig, veldig liten, men den er der. Les på matportalen så får dere selv ta stilling til det hele...
Catias Skrevet 20. mars 2010 #6 Skrevet 20. mars 2010 vi er jo vant til bakteriene som er i maten her i norge...er dette noe du pleier å spise tror ikke jeg det gjør noe. Spiser salami nå og gjorde det under forrige svangerskap...men spiser selvfølgelig ikke mengder av det. Ville heller ikke ha spist det i utlandet, for der er det bakterier vi ikke er vant til. Og når jeg snakker om bakterier så mener jeg de som finnes naturlig i mat...
Nikki 75 Skrevet 20. mars 2010 #7 Skrevet 20. mars 2010 Signerer lille M her. Forholder meg til det som står på matportalen.no, som er myndighetens anbefalinger. Der står det at man ikke skal spise salami (spekemat) hvis man vil være helt sikker, men at faren er liten.
vi3blir4 Skrevet 20. mars 2010 #8 Skrevet 20. mars 2010 Dette med spekemat under graviditet har ikke noe med at vi er vandt til bakteriene i maten her i norge, det er jo ikke farlig å spise spekemat for mor, men for barnet i magen kan det være farlig. Sjansen for smitte er liten, men om du skulle være så uheldig å bli smittet så er det 25% sjanse for at barnet i magen kan dø av det. Så jeg ville aldri risikert det, skjønner ikke helt at noen vi risikere det heller når det står klart på matportalen at man ikke bør spise det. Det er ikke helt uten grunn at de skriver det
Lotta2010x2012 Skrevet 20. mars 2010 #9 Skrevet 20. mars 2010 Legen min sa også at salami er greit, spiser det jeg=)
♡ Love ♡ Skrevet 20. mars 2010 #10 Skrevet 20. mars 2010 Det er ikke alle jm og leger som er like ''oppdaterte'' om hva som er farlig å spise og ikke. For 20-30år siden var det helt normalt å spise sånt, folk visste ikke faren med det. Hør på matportalen, de vet hva de snakker om! Dette er opp til hver enkelt, men jeg begriper ikke hvorfor noen vil risikere det når matportalen advarer mot det. Ville ihvertfall stekt spekematen først viss jeg på død og liv måtte ha det
MissMe*med*lillegutt Skrevet 20. mars 2010 #11 Skrevet 20. mars 2010 Jeg spiste salami gjennom hele svangerskapet og det gikk helt fint!=) Synes det er totalt overhysteri ang hva gravide kan og ikke kan spise. Er jo helt vanvittig. Jeg spiste akkurat det jeg ville og jeg har nå fått en nydelig og frisk guttebebi (Legen min sa til og med - spis det du vil for sjangsen for å få i seg noen av disse bakteriene er MINIMAL her i Norge) Når jeg var i Milano i uke 13 holdt jeg meg vekk fra alt som heter spekemat og passet på at kjøttet var helt gjennomstekt.
♡ Love ♡ Skrevet 20. mars 2010 #12 Skrevet 20. mars 2010 Vil ikke kalle det hysterisk å følge matportalen sine råd! Langt ifra, det er bare ren fornuft! Greit nok at man føder en frisk unge til tross for at man spiser spekemat, men det er ikke alle som er like heldige, og det er ikke sikkert man er like heldig neste gang, det finnes de som blir smittet og det finnes barn som dør av det, til og med i Norge!
Rosa J10 Skrevet 20. mars 2010 #13 Skrevet 20. mars 2010 Hva andre gjør er det samme for meg. Men om jeg vet at det kan være en MINIMAL sjanse for at noe kan skade barnet mitt, synes jeg ikke det er vanskelig å la det være akkurat de månedene jeg går gravid. Den sjansen tar jeg bare ikke! Hvorfor skulle jeg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå