Anonym bruker Skrevet 20. mars 2010 #1 Skrevet 20. mars 2010 Jeg skjønner at dette er normalt hvis man ikke har jobbet med det. Men vi har trent ganske mye på det. Hun teller jo, men hun gjør ofte feil. Dessuten kan hun langt ifra alle bokstavene. Det til tross for at vi leser mye bøker, leker med bokstav puslespill, og at de lærer alfabetet i barnehagen. Noen tips til hvordan vi kan hjelpe henne til å bli enda bedre?
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2010 #2 Skrevet 20. mars 2010 Ja. La henne ta det i sitt eget tempo når hun har lyst og ikke blir tvunget.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2010 #3 Skrevet 20. mars 2010 Hun blir ikke tvunget. Det er hun som drar fram puslespillene hver eneste gang. Hun synes det er gøy, men er ikke god.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2010 #4 Skrevet 20. mars 2010 Siden når har det vært normalt at en 3,5 åring kan alfabetet? De øver på det men det er ikke noe de skal kunne på den alderen. Noen har interessen og lærer det fort andre har ikke interessen, de lærer det etterhvert når de blir litt eldre. Syntes ikke du skal stresse med det. Det er jo faktisk skolen som skal lære barna å lese da og de lærer da alfabetet.
Sol Skippertaksdronning Skrevet 20. mars 2010 #5 Skrevet 20. mars 2010 KJære vene..hun er ikke skolejent,e men 3,5 år..dere må roe ned ambisjonsnivået DERES og la henne få ta det i sitt eget tempo. Greit hun syns det er gøy nå, men om dere gir uttrykk for at hun ikke er god ok, vil det gi henne en trøkk hun ikke trenger, og det kan faktisk skade selvtilliten hennes. Jeg velger å tro dere er mer oppegående enn det her.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2010 #6 Skrevet 20. mars 2010 Herlighet for noen svar. Hun er det eneste barnet i sin gruppe som henger etter.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2010 #7 Skrevet 20. mars 2010 La henne begynne på skolen (det året hun fyller seks). Så lærer hun det nok. Skjønner at du er bekymret hvis hun ikke skal gjennom skolen, men begynne rett på arbeidslivet.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2010 #8 Skrevet 20. mars 2010 Hjelpes meg! Min er på samme alder og teller til 20, men nå plutselig finnes ikke 3 og 13 lengre, spør meg ikke hvorfor. Han kan sin egen forbokstav og kompisen sin, som er den samme snudd på hodet (M) og der stopper det. Dette tar jeg med knusende ro! Leeenge til skolestart og det skal vi jammen i meg kose oss med (ikke presse på mener jeg - kommer tidsnok en tid for det å)
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2010 #9 Skrevet 20. mars 2010 Jeg er pedagogisk leder på en avdeling i barnehage med barn fra 3-6 år. Det er ikke vanlig å kunne alfabetet når man er 3 år, eller å kunne telle riktig. Hun får tidsnok lekser og press på skolen. Hvorfor stresser du med dette? Er det fordi du tror det er normalt for et barn på hennes alder å kunne det, eller er det fordi du vil at hun skal være eksepsjonell? Hvis hun ikke er klar for å lære tallrekken og alfabetet hjelper det ikke å presse på. Du ender bare opp med et barn med knuter i magen. De fleste 6-åringer kan skrive sitt eget navn, men det er veldig, veldig få som kan alle bokstavene. De fleste kan telle, men ikke regne. Det er koder som skal knekkes både med tall og bokstaver, og hjernen til jenta di er mest sansynlig ikke klar ennå. Tenk på alt hun lærer i løpet av hverdagen som er minst like viktig som "skolefag". Sosialisering og motorisk utvikling er kjempeviktig i denne alderen. Hun kan ikke klare å ta inn alt på en gang. Hvis du er opptatt av at hun skal få god tallforståelse kan hun hjelpe til med å dekke bordet hjemme, og sammen med deg finne ut hvor mange av hvert som skal på bordet. Det er mange måter å lære på, og for så små barn er det gjennom lek og praktiske øvelser man lærer best. Ikke ved å sitte og lese bokstaver og terpe på tallrekken. Hun kan gjerne lære det utenat, men det betyr ikke at hun har en forståelse for det hun sier. Det blir som en papegøye som etteraper det den hører. I hverdagen kan dere også snakke og leke om over, under, større, mindre osv. Dette er viktige begreper for romforståelsen. Det å kunne klatre i trær likeså. Alt kommer til sin tid, og det er liten vits i å hoppe over stadier i utviklingen. Nyt den tiden hun er i nå, og husk på at det er den hun er nå som er viktig, ikke hva hun blir i fremtiden. Den kommer fort nok.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2010 #10 Skrevet 20. mars 2010 Jeg skjønner du ikke forholder deg til den middelmådige norske tankegang om at unger ikke skal lære noe før skolen (eller bare det norske pedagoger synes passer for å forberede ungene til norsk skolegang). Jeg har en femåring som jeg har lært et fremmedspråk, aldri gått i barnehage, og nå fikser han skole i et fremmed land. Hans lesebøker er mer avanserte enn norsk andreklasse (5 år!). Og jada, jantetanter, han er et sosialt midtpunkt også. Jenta er ikke helt klar for bokstaver og tall enda. Jeg ville kanskje tatt en pause fra dette, og plukket det opp igjen når barnet viser interesse. Kanskje kan du gjøre det på andre måter også. Kjør på med læring, men følg barnets interesser og spørsmål. Det er utrolig hva du kan få til. Det viktigste for en treåring er kjærlighet. Ligger det i bunn, kan ungen lære hva det skal være, når nysgjerrighet og interesse er tilstede. Lek du også.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2010 #11 Skrevet 20. mars 2010 Det er ikke snakk om at barn ikke skal lære noe før skolen, men om jenta skal presses før hun er klar. Jeg er for mangforld og individuell oppfølging, så ikke kall meg jantetante. Fint at din sønn blir stimulert etter sine behov, men det var ikke det det var snakk om her. Ped.leder.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2010 #12 Skrevet 20. mars 2010 La henne lære det i eget tempo. Ikke stress barnet. Selv om det er hun som drar det frem, så må hun få ta det i sitt tempo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå