abella Skrevet 20. mars 2010 #1 Skrevet 20. mars 2010 Ser det er mange innlegg på småtroll om babyer som sliter med nattesøvnen og i stedet for å svare hver enkelt oppsummerer jeg heller alt i én tråd. Informasjonen er hentet fra diverse fagbøker om barn og gjelder normale, friske babyer på 3-6 måneder. Når babyene blir rundt 3 måneder vil de lære seg å kommunisere med omverdenen på flere måter. En av disse gjelder nattesøvn. Dersom du lærer babyen din at det er 'attraktivt' å våkne på natta vil babyen gjøre dette, og adferden vil gjerne tilta. Dette viser seg ved av babyen våkner ofte, gjerne hver andre time og vil ha noe; en slags 'service', feks pupp, melk, kos, smokk etc. De fleste babyer over 3 måneder er i stand til å innta mesteparten av maten de har behov for på dagtid. Men denne oppvåkningen forveksles ofte med at mor tror babyen har økt matbehov eller at babyen får tenner. Hyppig oppvåkning om natta pga lite mat om dagen gjelder som regel babyer under 3 måneder. Hvis du ønsker bedre nattesøvn for babyen og deg selv er det bare en ting å gjøre: Du må kutte ut servicen og gjøre det mindre attraktivt å våkne på natta. Det anbefales å la babyen sove på eget rom mens du gjennomfører opplegget. Metoden går ut på å gi dårligere og dårligere service hver gang babyen våkner. Det kan feks gjøres ved at du responderer tregere og tregere for hver gang. Eller at du kutter en ting fra 'servicepakka' hver gang du responderer. Dersom den f.eks består av smokk, koseklut, trøstende ord, kan du kutte en av disse tingene hver eller annenhver gang du responderer. Til slutt gir du ingen service lenger. Etter hvert som det blir mindre attraktivt å våkne på natta vil babyene slutte med det! Dersom du vil gi nattmat bør dette skje til faste tider slik at babyen ikke blir forvirret og den må da gis før babyen evt begynner å skrike. Faste sove og spisetider på dagtid bør også innføres slik at babyen vet hva h*n har å forholde seg til, lærer å spise seg mett til måltidene og ikke sover for mye/for lite i løpet av dagen. Metoden er nærmere beskrevet i boka til Karin Naphaug 'Sov godt' som jeg anbefaler på det varmeste! Her hos oss hadde vi et ukjent antall oppvåkninger hver natt. Etter 4 netter var problemet borte. Han våknet kun én gang den 4. natta og da sovnet han igjen av seg selv etter fem minutter. Vi gjennomførte dette opplegget uten av han skrek en eneste gang. Han sover nå 12 timer hver natt og får mat kun én gang til fast tidspunkt. Han sover ca 4 timer på dagtid. Han er 4 måneder og får ikke fast føde. Dersom det er noe spørsmål er det bare å komme med det. Jeg er ingen ekspert, så dere kan evt lese mer i fagbøker som omhandler temaet. Hvis noen prøver metoden og får posivit effekt foreslår jeg at dere dytter på innlegget.
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 20. mars 2010 #2 Skrevet 20. mars 2010 Hvis dette funker på lille snuppa er det jo helt fantastisk! Hun våkner ca hver tredje time på natta for mat..eller ofte blir det ikke så mye mat da tror jeg, mest kos. Så er vel det som er det attraktive for henne å våkne til da Kunne godt tenkt meg å amme én gang per natt da. Greit å få "lette trykket" litt:) Men fast tid om natta altså..ha på vekkeklokka da eller? Snuppa her våkner 3-4 ganger pr natt for mat/kos..Hvordan gjør jeg det når hun våkner de andre gangene? Lar henne ligge å sutre? Drøye det lengre og lengre før hun får "service" ja, men hvor lenge er det ca snakk om? Masse spørsmål her som du kanskje ikke kan svare på, kanskje jeg bør skaffe meg boka
abella Skrevet 20. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 20. mars 2010 Du kan feks bestemme deg for at det blir ett kveldsmåltid kl 23, ett midt på natta kl 03 og så på morgenen kl 07 (hvis det er da dere står opp) Dersom hun sover lenger enn til de tidene du har bestemt er det jo bare å la henne sove og se an når hun våkner og virkelig er sulten og så bruke disse tidene neste natt også. Begynner hun å sutre med en gang hun våkner da? Etter at jeg la Knerten på eget rom begynte han å hoie når han våknet på natta. Jeg har ingen fasit på hvor lenge du bør vente. Jeg sto utenfor døra og hørte litt på stemmen hans hvor nær han var å begynne å sutre og så gikk jeg inn like før han 'sprakk'. Tror det kunne dreie seg om ca 10 min.
kladde Skrevet 20. mars 2010 #4 Skrevet 20. mars 2010 Vil bare si at den er litt omdiskutert denne metoden - særlig for så små babyer. Det sies vel fra offisielt hold at babyer trenger nattmat i alle fall til de er seks måneder. Ikke alle trenger det selvsagt, men man bør ikke kutte hvis ikke babyen styrer det selv. De bør være oppe i tre-fire gode måltider med fast føde før man aktivt kutter ut nattmåltidene. Denne metoden er vel en del mildere enn en tradisjonell skrikekur, men synes å være litt i samme sjanger. Skrikekurer frarådes i alle fall for barn yngre enn seks måneder (og er ganske kontroversielle).
abella Skrevet 20. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 20. mars 2010 Om man må opp i tre-fire måltider for å kutte nattmaten vet jeg ikke. Ulvund, 2004 hevder 1 grøtmåltid om kvelden er nok og Naphaug 2007 mener 2 måltider med fast føde er nok. Men det er egentlig en annen diskusjon, det var ikke poenget med denne tråden. Jeg har lagt ut denne tråden fordi det er mange som sliter med hyppige oppvåkninger om natta som ikke dreier seg om mat. Jeg mener ikke dermed at disse barna skal nattavvendes, men har skrevet at fast tidspunkt for nattmat vil redusere antall nattlige oppvåkninger fordi babyen ikke blir forvirret. Og jeg tror ikke det er mange mødre som ønsker å gjennomføre skrikekur på babyer mellom 3 og 6 måneder...? Hvis babyen sovner av seg i løpet av 5-10 min tror jeg ikke h*n er veldig sulten? Min pleier i hvert fall si ifra så jeg hører det hvis det dreier seg om mat! :-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. mars 2010 #6 Skrevet 20. mars 2010 Signerer kladde over her, denne metoden er meget omdiskutert, når anvendt på såpass små babyer. Naphaug må vel kunne sies å tilhøre den "gamle skolen" når det gjelder søvntrening, hvor babyen skal spise etter skjema og automatisk tilpasse seg de voksnes ønsker. Metoden funker nok for noen, men langt i fra alle, og spør du meg er slik søvntrening ikke egnet for 3-4 mnd gamle babyer i det hele tatt. Såklart, hvis overgangen går like smooth som det gjorde for dere, abella, er det jo greit nok, men de færreste vil nok oppleve at det går like glatt uten skrik og skrål og tenners gnissel. Og det snakket om at babyen blir forvirret om den ikke får mat til fast tid om natta, sorry meg, men den kjøper jeg ikke rett og slett! Så små babyer kan da ikke klokka, så for dem er det da knakende likegyldig om klokka er 02 eller 04?!? Skjønner jo at noen babyer våkner unormalt hyppig om natta og derfor ikke er direkte sultne når de våkner, men bare vil ha litt trøstepupp kanskje, men det tror jeg at den enkelte mor klarer bra å avgjøre på egen hånd der og da, uten å måtte sjekke klokka og om det stemmer m skjemaet osv...? Forøvrig anbefaler ikke Landsforeningen for uventet barnedød (LUB) at babyen flyttes på eget rom før tidligst ved 6 mnds alder, da det å sove i nærheten av foreldrene antas å kunne forebygge krybbedød den første tiden. Andre fagpersoner, som Gro Nylander, anbefaler at babyen sover på foreldresoverommet til fylte 1 år.
abella Skrevet 20. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 20. mars 2010 Jeg har ikke tidligere hørt at denne metoden er omdiskutert. Jeg er veldig interessert i barn og søvn og leser stort sett alt jeg kommer over, men har ikke sett noe til slike innvendinger enda. Fint om du kunne legge ut referanse til forfatter, artikkel eller bok så jeg (og andre som vil oppdatere seg) kan få lese. I samtlige av mine søvnbøker (som sagt jeg er over middels interessert og har lest mange...) står det at en av de vanligste søvnforstyrrelsene oppstår fordi mor tar opp barnet for tidlig (når de er i REM søvn fase og kan virke våkent men egentlig ikke er det) om natten. Etter en stund vil det selvsagt utvikle seg til å bli en vane og babyene går da over til å våkne av andre årsaker enn sult. (som jeg og mange andre mødre har fått erfare...) Hvis du leser innlegget mitt står det at det anbefales at babyen sover på eget rom mens man gjennomfører opplegget. Jeg tror ikke det skulle være noe i veien for å flytte babyen inn til seg igjen når man er vel i havn. Men, som sagt, det er opp til hver enkelt. Hvis man synes det er ok med kosepupp hyppig på natta, så trenger man jo slett ikke gjøre noe.
Nøtt Skrevet 21. mars 2010 #8 Skrevet 21. mars 2010 Enig med skeptikerne her inne. Babyer kan ikke klokka!! Man klarer da noen måneder med hyppige oppvåkninger, og jada, jeg har vært der selv. Våknet 6 ganger på det verste, men jeg lever enda. :-) Vi avvente snuppa med nattpuppen da hun var 7 1/2 mnd, men fremdeles ammer jeg henne en gang mellom 5 og 6, og en sjelden gang får hun trøstepupp tidligere på natta hvis hun sliter med tenner o.l. Jenta mi er 10 mnd, og for henne er det blitt en vane å våkne mellom 5 og 6 og få pupp, men til og med dette overlever jeg. Babyperioden er så kort. Jeg liker ikke Ulvund og Naphaug. Synes metodene de fremelsker er barnefiendtlige. Synes nattavvenning på 3 mnd gamle babyer er temmelig brutalt. :-( Du etterlyser kilder, og jeg vil anbefale deg å lese på www.sovlillebaby,com. Denne sida har jeg brukt mye, og her står det masse om barn og søvn. nattmat, avvenning, skrikekurer osv.
abella Skrevet 21. mars 2010 Forfatter #9 Skrevet 21. mars 2010 Jeg har for lengst lest alt som står på sovlillebaby og er helt enig med deg at det står mye bra der. Det jeg etterlyser er kilder som sier at den metoden jeg beskriver er omdiskutert. Det har jeg ikke funnet noe sted. Helt enig med deg at babyen ikke kan klokka og at vi ikke kan forvente det. Poenget er vel av babyen skal våkne når h*n er sulten? Jeg tror ikke en baby over 3 mnd er sulten hver time natten igjennom? De aller fleste er vel enig om at dersom babyen får nok mat på dagtid er hver 4. time en slags 'tommelfingerregel' om natten, men at det selvsagt vil være individuelle forskjeller. Det er flere her inne som fremstiller mødre som dårlige fordi de ikke synes det er greit å ligge med puppen ute hele natta eller stå opp hver time. Det er litt underlig synes jeg. Jeg ønsker, i likhet med de fleste mødre her inne, det beste for min baby. Jeg tror det beste for min baby er å få sove godt om natta slik at han er uthvilt neste dag. Siden jeg er førstegangs ønsker jeg å støtte meg på fagpersoner, vitenskap og dokumentasjon. Ikke hjemmesnekrede teorier fra de som appellerer til dårlig samvittighet hos mor. Det er det nok av på nettet. Må forresten også legge til at hverken Naphaug eller Ulvund mener at 3 måneder gamle babyer skal nattavvendes ved å ligge å skrike, slik man kanskje kan lese innlegget ditt. Jeg har lest mye nyttig av både Naphaug og Ulvund og har aldri vært nødt til å la babyen min ligge og skrike av den grunn. Så hvorfor det skulle være barnefiendtlig vet ikke jeg.
Guttemamma x 3 Skrevet 21. mars 2010 #10 Skrevet 21. mars 2010 Det er fint at det fungerer for dere, men tror ikke dette er noe universal-kur som fungerer på alle. (det finne sjelden universal-løsninger i barneoppdragelse) Jeg tenker som flere andre her. Hvordan vet babyen hvor mange klokka er når h*n våkner? Jeg vet ihvertfall ikke hva klokka er med mindre jeg sjekker vekkerklokka på nattbordet. Her er et alternativt til Naphaugs skrikekurer: http://www.midtimellom.no/index.html Her er en linksamling: http://www.midtimellom.no/linker.html
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 21. mars 2010 #11 Skrevet 21. mars 2010 måten jeg har funnet ut om det er sult eller kos det dreier seg om natten er å gi flaske. Det forutsetter selvsagt at de tar flaske til vanlig. Jeg har nå prøvd å gi flaske istedet for pupp de siste par nettene for å se om det virkelig var sult. Det ene måltidet som hun fikk 4 timer etter leggetid, der spiste hun en del MME. Men de andre gangene hun våknet så var hun ikke særlig interessert i å spise. Hun snudde seg fra side til side, som å vise at det var pupp hun ville ha. Dermed skjønner jeg at hun egentlig ikke er spesielt sulten på natta, men bare ut etter puppesmokken Men vår har også nettopp fått et par tenner, så det er klart hun kanskje vil kose litt ekstra da.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. mars 2010 #12 Skrevet 21. mars 2010 Jeg synes også at dette med søvn er veldig interessant, derfor langt svar hehe;) Som jeg skrev over her så er det vel ikke metoden i seg selv som er omdiskutert, men ved hvilken alder den bør taes i bruk på barnet. Du sier at du har lest alt på sovlillebaby fra før, så da har du vel fått med deg dette også; Både Ferber og jeg er enige i at barn ikke bør søvntrenes i det hele tatt før de minst er 4 måneder gamle, helst 6 mnd. Før den tid er hyppige oppvåkninger både gunstig og normalt. http://www.sovlillebaby.com/assosiasjon.htm Etter 4 månedersalder For noen kan det å innføre kvelds- og dagrutiner hjelpe. Men her er babyer (og voksne!) forskjellige! Det kan være verd et forsøk å se om ditt barn sover bedre dersom dagene blir mer forutsigbare. Likevel vil jeg advare mot for strikte rutiner, spesielt mot fast spisetid. Spedbarn kan ønske å die opp til flere ganger i timen i perioder, og det er viktig at de også får lov til dette. http://www.sovlillebaby.com/etterfire.htm Når det er sagt, så handler dette for min del mer om instinkter og en slags følelse på hva som er rett og galt overfor babyen, enn å pløye gjennom flest mulig bøker og artikler om temaet. Man kan finne bøker som sier det ene, og på samme måten kan man finne bøker som sier det stikk motsatte. Babyer og søvn er et felt med mange usikkerheter og uenigheter, og (dessverre!) få universelle fasiter som passer for alt og alle. Hadde det vært tilfelle, hadde det neppe vært så mange babyer med søvnproblemer der ute=) Det er dessverre vanskelig for meg å uttale meg om konkrete ting i metoden du beskriver, siden du ikke skriver så veldig detaljert, og om jeg forstår deg rett, så gjengir du ikke metoden i sin helhet, men har hentet litt herfra og derfra. Alle babyer vil nok reagere ulikt på en slik forsinket respons som du beskriver, og hvis jeg skal ta utgangspunkt i min egen datter (da hun var på den alderen der), så var hun slik at hvis hun våknet, så begynte hun først å sutre, og skjedde det ikke noe da, gikk denne sutringa over i gråt. Og når hun først begynte å gråte, da ga hun seg ikke før jeg kom inn til henne. Så hvis jeg skulle stått utenfor rommet hennes og ventet i 5-10 minutter før jeg gikk inn, hadde dette betydd at jenta mi hadde måttet ligge og gråte i senga si alene- noe som ikke hadde vært aktuelt å gjennomføre for min del. Dette skyldes at babyen ikke utvikler det som kalles objekt-konstans før mot slutten av det første leveåret: Helsenett anbefaler å ikke benytte Ferber metoden på barn under 1 år. Grunnen er at barna i denne aldersgruppen kan tro at foreldrene er borte for alltid når de forlater rommet. Forståelsen av at de eksisterer også når de ikke er til stede (såkalt objekt-konstans) utvikles mot slutten av de første leveåret. De nevnte metodene kan derimot være aktuell ved litt eldre barn. http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=15388&Itemid=97 Nå vet jeg at du ikke mener at man skal gjennomføre en direkte skrikekur på sine små, men som sagt- mange babyer vil begynne å gråte når ikke mamma kommer ved oppvåkningen, og hvis man skal forsinke responsen da, så må man vel nødvendigvis la dem ligge alene i sengen sin og skrike...? Eller har jeg misforstått her? At dette ikke handler om smågrynt og sutring i REM-søvn er vel ganske åpenbart; du skriver jo selv at dette handler om å kutte ned ting i servicepakka og etablere faste tidspunkter for måltider om natta.
abella Skrevet 21. mars 2010 Forfatter #13 Skrevet 21. mars 2010 Fint at du engasjerer deg. Langt innlegg, men jeg svarer gjerne. Jeg forstår ikke hvorfor innlegget blir assosiert med nattavvenning og skrikekurer. Det handler ikke om noen av delene. Tvert imot. Dette er en snill metode som avhjelper et søvnproblem. Så det blir litt slitsomt når noen alltid må komme med skrikekurargumentasjon når det er snakk om søvntrening. Når det gjelder skrikekur er jeg ikke bare motstander av en 'direkte skrikekur' som du skriver, men i likhet med de fleste andre ganske skeptisk til alle slags skrikekurer. Hvis man leser innlegget så står det faktisk at min baby hverken begynte å gråte eller sutre når han våknet. Jeg tror han ville blitt mye vanskeligere å roe dersom det hadde skjedd. Hvis gutten min han hadde begynt å skrike, hadde jeg avsluttet opplegget. Og jeg anbefaler heller ikke andre å la babyen ligge og skrike. Da får man kanskje finne andre måter å gjøre det på? Å si at metoden er 'meget omdiskutert' er vel heller ikke helt riktig. Den ene kilden sier man kan benytte seg av denne type søvntrening fra 3 måneder, den kilden du oppgir sier 4 måneder. En liten forskjell, ja, men ikke veldig stor uenighet. Jeg kan ikke se at det fremkommer kritikk mot metoden noe sted. Det jeg skrev om oppvåkning i REM-søvnfase (eller lett søvnfase) ser det ut som du har misforstått. Jeg forsøkte å forklare at søvnproblemene ofte oppstår når babyene tas opp i disse søvnfasene på et tidligere tidspunkt, og vil etter hvert utvikle seg til å bli en vane. Når babyen min begynte å våkne ofte på natten dreide det seg ikke lenger om REM-søvn/lett søvn, men reell oppvåkning. Å fremstille at innføring av rutiner betyr at babyen skal 'tilpasse seg de voksnes ønsker' synes jeg blir for enkelt. Hos oss har vi rutiner som har kommet av seg selv og som er tilpasset babyens rytme og behov. Og det tror jeg faktisk gjelder de fleste familier. Jeg forsøker også å gjøre det beste for min sønn. Og jeg stoler også mine instinkter som mor, men klarer utmerket godt å kombinere det med seriøs forskning og fagstoff fra diverse bøker. Mine instinkter sier meg at det beste for min baby er å få en god nattesøvn og det ønsker jeg å prøve å hjelpe han med. Dersom jeg hadde vært nødt til å stå opp 10 ganger om natten for å gi han det, hadde jeg gjerne gjort det. Men jeg tror ikke det er løsningen for å gi gutten min en god nattesøvn. Da vi hadde perioden med hyppige oppvåkninger om natta sov han kanskje rundt 10 timer hver natt. Etter at han fikk mer sammenhengende søvn sover han minimum 12 timer. En betydelig mer opplagt og blid gutt på dagtid sier meg at instinktet mitt ikke tok feil. Men, igjen, alle får gjøre som de selv føler er riktig og best for sin baby, det tror jeg er alle mødres mål. Og at den metoden jeg har beskrevet selvsagt ikke fungerer for alle tror jeg er unødvendig å gjenta, det vet vi alle. Jeg skrev innlegget for å hjelpe de som sliter med hyppig oppvåkning som ikke gjelder sult og ønsker å forsøke å løse dette. Det har overhodet ingenting med skrikekur å gjøre. En del innlegg på dib konkluderer med 'det bare er en fase som går over', og fremstiller mødre som ønsker å gjøre tiltak, som dårligere mødre fordi de ønsker bedre nattesøvn for seg selv. Det synes jeg er trist. Jeg skrev også innlegget fordi det er en del tråder på dib for tiden som dreier seg om hyppig oppvåkning om natten og ser at mange misforstår og tror babyen er konstant sulten. Dette kan nok stemme i enkelte tilfeller der mattilgangen på dagtid er begrenset, men er ellers ikke den vanligste årsaken. Dermed innfører disse mødrene fast føde tidligere enn anbefalt av Helsedirektoratet fordi de tror det vil hjelpe på nattesøvnen, noe som ikke nødvendigvis fungerer siden årsaken ofte ligger et annet sted.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. mars 2010 #14 Skrevet 21. mars 2010 Neida, jeg misforstod deg ikke ang REM-søvnen, kanskje bare jeg som ordla meg litt feil. Det jeg mente, var at jeg tror de aller færreste mødre spretter opp ved første klynk, men heller ser an situasjonen litt før de eventuelt griper inn (men mulig jeg tar feil her? Uansett bra at du nevner det, i tilfelle ikke alle var klar over det..) Jeg har ihvertfall aldri tatt henne opp så fort, for har jo alltid et lite håp om at hun skal sovne igjen selv og klare å sove videre uten hjelp! Det er jo det beste og såklart det mest ønskelige for alle parter;) Min kilde sier jo at man kan starte ved 4 mnd, men aller helst ikke før nærmere 6...synes det er vesentlig forskjellig fra 3 mnd! Og det er vel ikke så rart at jeg linker denne metoden til skrikekur, når mange babyer vil begynne nettopp å _skrike_ når de ikke får den responsen de ønsker? For selv om dere var heldige, og opplevde at sønnen deres IKKE begynte å skrike selv om responsen ble forsinket, så vil nok veldig mange oppleve nettopp skrik og skrål.. Og hva sier metoden man skal gjøre da? Hvis man skal være prinsippfast og følge metoden, så må jo det bety at man skal stå utenfor døra og vente de X antall minuttene før man går inn- selvom babyen hyler for full hals der inne alene i mørket? Tror det kan være nyttig for flere å få en oppklaring på det spørsmålet der, siden mange nok vil oppleve at babyen begynner å gråte i denne situasjonen..
Labambie Skrevet 21. mars 2010 #15 Skrevet 21. mars 2010 Det er faktisk skremmende at folk virkelig tror at det å avvenne en unge på 3-6 mnd er bra!! Åh, kjære vene jeg er faktis rystet!! Det å la et så lite barn ligge å skrike så lenge kan føre til økt risiko for krybbedød blandt annet. Det finnes massevis av dokumentasjon på dette, og dette er noe man VET i år 2010, at det ikke er bra for barna å bli forlatt eller avvent så tidlig. Se på www.sovlillebaby.com og les der. Jeg har flere linker også om ønskelig til hvorfor slike "metoder" aldri i verden skal brukes på så små barn. Slike "metoder" er også satt i sammenheng med barnas psykiske helse siden i livet. Barnet har større sjans for å utvikle alvorlige depresjoner og økt frekvens for selvmord. Ja, faktisk. Flere og flere helsesøstere går bort fra slike "metoder" som dette, nettopp fordi vitenskapet rundt det er mer og mer tydelig på at det faktisk ikke er bra! Et så lite barn har IKKE evnen til å være utspekulert eller bruke gråten på noen måte annet enn å få tilfredsstilt sine primærbehov. De skriker ikke for å være slemme med dere! De aller fleste barn avvenner seg selv med nattmaten gjerne rundt året. Og hallo, de fleste av oss visste vel det ble nattevåk når vi ble foreldre? "Metoder" som dette gagner iallefall ikke barnet og da vil jeg faktisk si det er fryktelig egostisk. Iallefall når man ikke vet hva det vil gjøre med barnets psykiske helse siden i livet eller utsette barnet for økt riskio for krybbedød. Den risikoen kommer av at når barnet blir forlatt alene å skrike, utløses et stresshormon i hjernen. Og ja, alt dette er godt dokumentert.. Håper dere nybakte foreldre tar barnet som det er, koser dere og ikke lar barnet skrike alene. Det eneste du "lærer" barnet da er at mamma/ pappa kommer ikke når jeg roper og trenger dem..
abella Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #16 Skrevet 22. mars 2010 Siden jeg vel har kommentert Labambies meninger tidligere, er dette i hovedsak et svar til Lykkeli&gla. Metoden sier ikke noe spesifikt om sutring/ikke sutring. Men Naphaug skriver at babyer som skal nattmat skal tas opp før de begynner å sutre, slik det også står i hovedinnlegget. Så da har jeg tolket det slik at det også bør gjøres ved annen respons. Det kommer vel egentlig ganske klart fram i innlegget mitt, men kan gjerne gjentas. Må også si at jeg undrer meg over at du er så negativ til metoden. Du skriver jo selv at du aldri har tatt opp jenta di så fort, men har et lite håp om at hun skal sovne igjen. Det er vel ikke så veldig forskjellig fra metoden i hovedinnlegget??? For meg ser det ut som det egentlig er ordbruken du, og mange andre her, reagerer på. Siden jeg bruker ord som metode og søvntrening er det fy, fy. Men hvis jeg hadde skrevet et innlegg og heller brukt en formulering som 'hvis du ser det litt an så kanskje babyen sovner igjen av seg selv', da hadde det plutselig vært helt greit? Jeg vil gjerne ha seriøse tilbakemeldinger som har med dette temaet å gjøre, og er åpen for at det finnes flere innfallsvinkler. Jeg er opptatt av barn og søvn, og tror barna våre har det best når de får sove godt og lenge nok.
elma82 Skrevet 22. mars 2010 #17 Skrevet 22. mars 2010 Du sier at du ventet med å gripe inn til rett før babyen begynte å sutre, og at det er viktig at den ikke begynner å sutre/gråte hvis den skal ha mat. Har bestilt Naphaugs bok, men ikke fått den ennå forresten, så skal lese den når den komme... Min baby sutrer veldig fort når han våkner, så selv om han ligger rett ved sida av meg i sin egen seng er det vanskelig å gripe inn før han begynner med det. (Det tar jo bittelitt tid før en stuptrøtt mamma våkner til.. Hva da? Har bestemt meg for tider om natta når babyen kan få mat (basert på når han pleier våkne og virker sulten, dvs ca 22.30 og en gang mellom 03 og 05. Våkner som oftest et par ganger i 1-2-tida, men roes som regel greit med smokk og koseklut, trenger sjelden ta han opp. Men litt sutring/gråt er ikke til å unngå føler jeg, da måtte han fått pupp (han hadde spist villig, men når han sovner greit igjen innen rimelig tid og sover et par timer til er han jo ikke egentlig sulten?) Ikke lett dette her. Skulle så gjerne sovet sammenhengende mellom 23 og 03 i alle fall, både for hans og min skyld! Merker det på humøret hans når han har hatt ei dårlig natt...så han trenger det virkelig!
Gjest Skrevet 22. mars 2010 #18 Skrevet 22. mars 2010 Må bare si at jeg har veldig god erfaring med dette med å gi mindre og mindre service på nattestid, har hatt det med begge mine. Det har jeg gjort fra de var nyfødte. Byttet bleie i senga om nødvendig og hatt på minimalt med lys ved mating osv... Vi samsov en del de første 3 mnd med minstemann fordi hun trengte mye nærhet, mens førstemann sov i egen seng fra 7 uker. Jeg har ikke lest noen metode da, men det har falt seg naturlig å gjøre det. Natt betyr søvn og da må man lære barn at de skal sove. Ingen av mine har grått seg i søvn eller ligget og hylt, men noen få minutter med sutring har det blitt. Da har også nettene etterpå blitt så mye bedre for dem:) Mitt beste råd er at barn er forskjellige, lytt til deres behov så går det seg til etterhvert. Det du over her sier om at gråt kan føre til krybbedød vil jeg gjerna ha noe håndfast dokumentasjon på!!!!(står nemlig ikke noe om dette på foreningen for krybbedød sine nettsider feks).
Gjest Skrevet 22. mars 2010 #19 Skrevet 22. mars 2010 Vi har forresten meget god erfaring med koseklut, må bare legge tildet:)
Hellobaby Skrevet 22. mars 2010 #20 Skrevet 22. mars 2010 Jenta mi var lett å få i rutine, og hun sover 9-10 timer uten å våkne. Tingen er at hun sovner kl 19-20, og våkner alltid kl 05 og vil ha mat. Det er vel ikke meningen at hun ikke skal få mat da - selv om det er natt? Jeg bare lurer altså. Hun er 3 mnd, og hun er veldig sulten når hun våkner. Man kan vel ikke nekte en baby mat når h*n ikke har fått noe på 10 timer?
Gjest Skrevet 22. mars 2010 #21 Skrevet 22. mars 2010 Hellobaby; Nei, jeg ville ikke nektet å gi en baby på 3 mnd nattmat! Gratulerer med utrolig fine rutiner:)
abella Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #22 Skrevet 22. mars 2010 Har du forsøkt å la babyen sove på eget rom? Mange som har hatt god erfaring med det. Dersom du ikke ønsker å ha dette som en varig ordning, kan du gjøre det for en periode for å se om det hjelper og så eventuelt flytte han inn til deg igjen. Om han sutrer et lite minutt før du rekker å våkne ordentlig og gi han nattmat går sikkert bra. Jeg tror det viktigste er å gi nattmat uten at babyen oppfatter at han må ligge og skrike for å få maten sin, det blir en ond sirkel.
abella Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #23 Skrevet 22. mars 2010 Dette innlegget 20:22 var altså ment til elma82, ble litt rot her... :-) Hellobaby: Støtter Supermamma. Hvis babyen din faktisk sover 10 timer før hun våkner vil jeg tippe hun er sulten ja! Høres ut som dere har det bra!
elma82 Skrevet 23. mars 2010 #24 Skrevet 23. mars 2010 Har ikke prøvd eget rom, men da jeg ble vekket for n-te gang i natt bestemte jeg meg for å prøve. Skal høre med pappaen, men regner med at han er med, for han har nevnt det. I natt våknet han hver time (med noen få unntak, sov 2 t i strekk et par ganger). Roet seg som oftest greit med smokk, fikk mat noen ganger. Så nå må noe gjøres, noe som funker innen ikke altfor lang tid! Tror eget rom er et skritt i riktig retning i alle fall. Har bare to soverom - soverommet og kontoret/roterommet, men skal alltid få rydda plass til barnesenga på kontoret. Tror han må lære seg å sovne uten smokk også, så kan han sovne igjen etter de korte oppvåkningene om natta uten hjelp. Men tar vi fra han den uten videre blir det nok mye hyl og skrik en periode, men kanskje det må til? Noen som har prøvd? Noe må i alle fall skje! Koseklut har en viss effekt, og den kan han jo ha tilgjengelig hele natta i alle fall.
abella Skrevet 23. mars 2010 Forfatter #25 Skrevet 23. mars 2010 Det høres veldig kjent ut. Jeg trodde også at Knerten var kjempeavhengig av smokk for å sovne. Han kunne også våkne hver time og jeg ga han alltid smokken og så sovnet han igjen. Men det tok altså bare 4 dager, så jeg tror ikke det egentlig var smokken som var problemet, men heller en slags vane med å våkne for å se om det var noe på gang... (en smokk eller noe... :-)) Men når det ikke var noe på gang lenger, gadd han heller ikke våkne mer. Jeg har hørt han har våknet et par ganger etter disse 4 tilvenningsdagene. Da har han alltid sovnet av seg selv uten at jeg må komme med smokken. Nå våkner han nesten aldri. Mulig jeg var ekstra heldig som fikk det til uten sutring, men tror ofte vi voksne misforstår hvorfor barna våkner og tror de er avhengig av service hele natta for å få sove. Og så er det kanskje det motsatte som er tilfellet. Desto mindre service jeg gir han, desto bedre sover han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå