Gå til innhold

Har så lyst på en Alaska Malamute.. Noen som kjenner til rasen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg regner med at aktivitetsnivå er høyt, jaktinstinktet er sterkt og brukshundegenskapene framtredende.. Men kan en malamute være kose-/familiehund også?

Skrevet

Dette er en utpreget enmannshund.. dvs, den blir knyttet til en person. Det er en skummel rase, og bør ikke anskaffes av folk som ikke har greie på hunder generelt eller rasen spesielt.. Hold deg unna

Skrevet

Jeg ba om folk som KJENNER til rasen, ikke folk som har fordommer mot den..

Skrevet

Jeg kjenner godt til rasen, men du er tydeligvis kun ute etter positive svar, så da gidder jeg ikke si noe mer..

Skrevet

Nei, har ikke selv, men har passet en. Vet ikke om en snillere hund, men den krever mye. Man er nødt til å være konsekvent med en slik hund. De er for å dulles med og skjemme bort. De må også få røre masse på seg, så man må være villig til å gå mye på tur.

hvis man er innstilt på å virkelig jobbe med dressur, så er de helt fantastiske. Den vi passet var bare så snill og kosete. Jeg nærmest gråt da vi måtte levere den ifra oss.

Vet om en annen som har en slik hund, den er også utrolig snill. Men tror man må være glad i naturen og det å gå på tur.

Skrevet

det er IKKE for å dulles med og skjemme bort mente jeg å skrive..

Skrevet

har selv en "liten" en på 6 månder.. Han er en god venn for sønnen på 2 år..

noen korte tips: når dere ser på hundene, ikke vurder ei tispe, ikke den minste eller støreste i kullet, og aldri velg hunder som er så godt som svarte i pelsen! Deste mørkere i pelsen, desto mer temprament. Og desto større/grovere poter, desto større blir dei full vokst str.

Dere bør vite; aktivitets nivået er HØYT, og om de kjeder seg for mye, så vil de starte å gnage på det de kommer over (har selv fått gnagd over tv kabelen, fordi vi var hos mor på middag).. De spiser en god del! vår er 6 månder, og spiser 1,5 liter tørrfor, blandet i vann.. De er en ganske så lettlært rase, men kan være stri til tider, trikset er å ikke gi etter for det utrolig søte "uskyldige" ansiktet.. Første 3 månder bør den ikke stå ute mer enn 1 time til sammen, med andre ord; mange spaser turer.. Vår har nyerlig startet å stå ute alene ca 2 timer pr dag, går greit nå :-) saken er at pelsen ikke er ferdig utviklet før de er 2- 3 månder :-)

Skrevet

I rasebeskrivelsen står det at dette ikke er en utpreget enmannshund..

Så hørtes liksom ikke ut som du har så veldig peil. Det er heller ikke en skummel hund.. Dyrene blir som eierne sine, bruker jeg å si..

Skrevet

Kjære HI... folk kommer alltid til å ha fordommer/slenge dritt om rasen du velger ... Det vet jeg alt om, jeg har rottweilere.. :)

Naboene våre har Alaska Malamute. De er småbarnsforeldre forøvrig, og hunden er et fullverdig familiemedlem, god og snill :)) Så drit i hva fordomsfulle mennesker sier :)

Lykke til med hundekjøp :)

Skrevet

Du skal være glad i å støvsuge, og å henge etter en hund i bånd. Hunden egner seg ikke til å ha løs på noe vis = dyreplageri!

Skrevet

p.s: har bror som driver oppdrett på mute, så lært mye av han..

men lær den å respektere alle parter fra dag 1, hvis ikke finnes det stor garanti for at det vil gå ut over ungen deres.. må være veldig klare, og samarbeide fullt og helt i opplæringen på den!

Skrevet

Selvfølgelig, ingen hunder er til for å dulles med! Har erfaring med schæferhunder fra før, og innbilder meg at rasene er litt like, bare at AM er litt "villere"? :)

Kommer ikke til å kjøpe en før jeg har lest alt jeg kommer over av litteratur, snakket med folk som har erfaring og gjort grundig research! :)

Skrevet

her er jeg som skrev at vi passet en slik:

Den var veldig sterk, den dro meg avgårde når den ble litt for ivrig og jeg holdt på å ramle overende. Jeg var gravid da. Og den røytet vanvittig mye. Den krever å bli børstet minst en gang for dagen. ihvertfall den vi passet.

Skrevet

å herregud, ro deg ned! så lenge man får kontroll over hunden i tidlig stadie, så kan man lett få hunden til å gå pent! og er bare å sette opp god hunde gård til den, så får den stor, fin plass å bevege seg på! har selv en på 6 månder, kan i korte perioder slippe båndet helt og la han gå ved siden av meg, og han forblir ved min side.. alt etter trening på hunden!

(hun som har svart lenger opp her)

Skrevet

Jeg har mulighet til å slippe hund løs i en svær inngjerdet innhegning/treningsbane, hvor jeg har lov til å hund uten bånd hele året. Så det blir nok ikke snakk om dyremishandling..

Skrevet

Har hatt schæferhunder før, så jeg kjenner til det med fordommer.. :) Derfor går jeg ikke på den første kommentaren jeg fikk.. ;)

Vurderer bare hundekjøp enda.. Men takk! :)

Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med Alaskan Malamute. Det var mannen min sin. Jeg er ingen hunde-ekspert, men kan bare si det at den hunden var helt utrolig snill. Jeg liker ikke så godt hunder egentlig, men jeg elsket han. Han var kjempe leken, kjempe snill og kjempe kosete. Han var ikke en typisk enmannshund hvertfall, lyet nesten alle og enhver. Da vi fikk datteren vår, var han aldri oppi henne, gikk bort og snuste på henne av og til, men ellers mest opptatt av oss.

Jeg så aldri den hunden være aggressiv.

Skrevet

Spennende! :)

Vil ha en brukshund, trekk og kløv og lange turer. Vi planlegger en lengre tur til neste år (skal gå og padle 500 km på tre uker..), hadde vært fint å hatt med seg en turkompis på fire føtter da! :)

Skrevet

Båndtrening må selvfølgelig prioriteres når man har en så stor og tung hund!.. Så det er jo ikke hundens feil, men eieren som har vært slapp med treningen! :)

Skrevet

kommer da litt ann på hvor lenge det er til, de skal ikke bære noe som helst på ryggen før de er fullvokst.. og da mener jeg ikke bare i høyde, men musklene, beste er å få klar signal fra dyrlegen..

Skrevet

Neinei, det er jeg klar over! :) Hvis vi får hunden til høsten, så blir det bare turkompis for selskapets skyld. Ville bare få fram at vi er turmennesker! :)

Skrevet

Spennende lesing :) Vi har nemlig også så utrolig lyst på Alaska Malamute, og har hatt det i åresvis. Har tidligere hatt to samojeder, og når vi for ett år siden bestemte oss for å få hund vurderte vi frem og tilbake, og endte opp med en Collie. Men dette er ikke hunden for oss. Er altfor pysete og redd for alt. Men verdens snilleste hund med ungene. Men nå ett år etter sitter jeg og har den samme følelsen som før vi fikk Collien, jeg har så utrolig lyst på en Alaska Malamute. Så mulig vi skaffer oss en til hund når vi flytter på "landet" om et par måneder. Blir enten en Malamute eller en ny Samojed.

Gjør ikke som oss iallefall. Kjøp den hunden dere har lyst på for det er nok mest sannsynlig den rette rasen for dere. Det er iallefall min erfaring dersom dere har ønsket dere en slik lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...