Gå til innhold

Todelt livmor, og fjerning av skillevegg?

Lykkeligmamma:)

Anbefalte innlegg

Hei!

Har to-delt livmor, og skal antakelig fjerne skilleveggen i denne.

Hadde en MA denne uken, antakelig grunnet denne skilleveggen.

Legen sa på forhånd at jeg burde fjerne denne hvis dette svangerskapet ikke gikk bra.

Noen som har erfaringer med dette?

Det sies jo at man lettere blir gravid rett etter en abort, noe jeg har et stort ønske om skal skje, så håper jeg får en rask vurdering og operasjon. Men må man vente med prøving etter fjerning av skilleveggen? Noen som har opplevd at det tar lengre tid å bli gravid etter en slik operasjon?

Noen som har erfaringer fra sykehus , lege?

Skulle bli utredet for dette på Ullevål, og avventet ct siden i Januar, men ble garvid før jeg fikk time til ct.

Håper på svar:)

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har hatt 3 MA det siste året, og har nettopp vært gjennom utredning på Ullevål. En del av utredningen var hysteroskopi og lapraskopi. Under den operasjonen fant de en skillevegg i livmora mi. Det vil si, den ene veggen var så tykk at den ble som en skillevegg og dannet en såkalt hjerteformet livmor. Denne brant de vekk.

Etter operasjonen har de forklart at det var svært viktig å få fjernet denne skilleveggen ettersom den kan ha hatt noe å si for abortene. Om egget fester seg i den tykke skilleveggen kan det gå gærnt fordi den fører næring dårligere.

Har sykehuset satt deg opp på operasjon?

Da de fant ut at de skulle ta hysteroskopi og lapraskopi på meg søkte de operasjonsdag for meg, med garanti om at operasjonen ville bli utført innen 3 mnd. Når det nærmet seg 3 mnd og jeg enda ikke hadde fått innkalling ringte jeg sykehuset for å mase. De hadde ikke satt meg opp på noen operasjon. Men etter at jeg maste tok det bare et par dager før jeg hadde innkallinga i posten.

Operasjonen gikk veldig fint, og de 3 små sårene på magen gror veldig fint. Legen sa at vi bare måtte prøve igjen med en gang, men vi ventet til jeg hadde hatt en menstruasjon.

Det er visstnok mange som blir fort gravid etter en slik operasjon siden de har tatt en gjennomspyling av egglederene (faktisk ordrett fra hun legen som opererte meg ;))

Jeg er ikke tvil om at jeg ville ventet til etter operasjonen med å prøve på nytt. men jeg ønsker deg selvfølgelig lykke til uansett hva du velger å gjøre ;)

Lykke til!

Hei, og tusen takk for svar:)

Jeg ble lapraskopert for endometriose i Desember 09, Ullevål.

På etterkontrollen for dette i Januar, fant de plutselig ut at jeg hadde delt livmor. Før de sa noe mer om dette, ville de ha meg på ct for å finne ut mer om fjerning av denne skilleveggen.

Var nok mer enn hjerteformet.

Men før jeg kom meg på ct, ble jeg gravid.

Ikke helt planen, men gikk visst raskt for meg å bli gravid når endometriosen var ute av kroppen og det var jo veldig positivt selvom vi ikke prøvde.

Fikk jo ikke ct før etter to, tre mnd heller.

Skulle få ekstra oppfølging under svangerskapet grunnet delt livmor, og var på tidlig ul etter 6 uker.

Det ble påvist hjerteaktivitet og jeg fikk beskjed om at embryoet var godt festa, og at jeg ikke ville ha sttørre sjangse for abort enn vanlig, og at høyre dele av livmota var mye større enn venstre, og det var i høyre det var festet.

En uke etter var jeg på ny ul, og de fant desverre ikke hjerteaktivitet.

Etter ei uke i uvissthet, konstanterte de abort, og jeg tok pillene.

Værste jeg har opplevd, og håper aldri jeg må oppleve det igjen.

Nå er jeg veldig bestemt på at jeg vil ha hysterskopi, og fjerne denne skilleveggen.

Legen anbefalte dette hvis jeg mistet.

Undrer meg veldig når jeg ser på ul bildene, og ser at embryoet var festet i skillegegen. Det virket jo som at alt var så positivt fra legen, men når jeg leser ting her så ser man jo at dette slettes ikke er bra.

Har nå blitt veldig utålmodig og vil gjerne veldig raskt få fjernet skilleveggen. Venter på legen skal henvise meg til dette, og håper jeg slipper vente lenge. Må man f.eks vente lenge med å bli gravid etter en abort, eller har det ikke noe å si? Leste andre her som fikk beskjed om å vente tre mnd, og noen som måtte gå med spiral i 3-6mnd?

Ringte Ullevål fredag, og de sa d ikke var lang ventetid på dette for tiden.

Vil så gjerne bli raskt gravid igjen. Men vet jo at det beste for meg er å fjerne denne skilleveggen. Men har også hørt om mange som mistet første gang etter fjerning av skillevegg også.

Men er jo veldig positivt hvis det er slik du sier, at man har lettere for å bli gravid også etter en slik operasjon. Er det lenge siden du utførte den? har du blitt gravid?

Veldig glad for å få svar fra noen som har opplevd det samme som jeg skal gjennom. Tusen takk:) Masse lykke til videre :)

Hei!

Skjønner ikke hvorfor de ikke kunne ta hysteroskopi samtidig som du ble lapraskopert! Det var jo det de gjorde med meg, og som legen sa: "Når vi først skal inn der, så tar vi begge." Og det viste seg jo at det var lurt :)

Etter abortene mine har jeg bare fått beskjed om å vente 1 syklus. Noen sier at man kan prøve med en gang, mens andre sier at slimhinnene har godt av å vente en syklus.Jeg har aldri fått beskjed om å vente noe lengre enn det. Og aldri hørt om spiral i forbindelse med det. (Men jeg lærer stadig noe nytt innenfor dette temaet gitt!)

Jeg tok lap og hyst på Ullevål for 3 uker siden. Jeg har både hatt mens og eggløsning etter det. Så nå gjenstår det bare å se om mensen kommer på nytt neste helg...

Lykke til med hysteroskopi! Håper du får den fortfortfort, sånn at du kan hive deg i prøvinga igjen! ;-)

Hmm.. nei, hvorfor de ikke tok hysterskopi i desember aner jeg ikke.

Men hadde en større operasjon enn kun lapraskopi.

Å de tok prøver som gjorde at de visste jeg hadde en del der inne, uten å gjennomgå lapraskopi.

Endometriosen min var ganske ille,og jeg hadde slitt med denne uten å vite hva det var i 8år.

Hadde en appelsin stor endometriose kul som satt i navlen, bak navlen. Slitt med navlen, smerter, blødninger derfra i mange år.

Så de fjernet alt der, å så så de vel gjennom resten også. :P

Men en veldig spesiell operasjon, med narkose og tre timer med fjerning. Aldri hørt om hysterskopi før heller jeg.

Men forstår ikke hvordan de ikke kan ha sett den todelte livmora mi før, men er nå veldig glad de fant ut av det.

Åja, det er såpass nylig du hadder hysterskopi ja.

Håper og krysser fingre for at jeg får det fort :)

Vil bare prøve jeg nå :P

Men selvsagt lurt åvente på fjerning av skilleveggen ja.

Å siden du gjorde dette på Ullevål og ikke har hørt om at man må ha spiral etterpå, så regner jeg med at dette ikke er tilfelle.

Så spennende å vente på om mensen kommer nå da..

Håper dern ikke gjør det, og at spira sitter :)

Masse lykke til:)

Kanskje vi ses på 1 trimester om ikke lenge :)

Klem

Oj, den endometriosen har plaga deg ja! Den ene var stor som en appelsin faktisk! Ajajaj, det var utrolig bra de fikk fjerna den! :)

Så nå må du bare få tatt hysteroskopi og fjerna den skilleveggen, så er det igang med prøving :-D

Og da... sees vi på 1 trimester!

(Vi må jo ha trua! ;-))

Klem

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...