Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #1 Skrevet 19. mars 2010 Altså, vi voksne skal ha ansvaret selvfølgelig. Men er hamstere snille mot barn? Eller biter de? Går det an å kose med de? Ja bare lurer jeg. Barna har lyst på kjæledyr og vi voksne synes det er fint at de lærer seg litt ansvar. Hva tror dere dere som har eller har hatt hamster? Barna er forresten 4 og 7 år.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #2 Skrevet 19. mars 2010 Ikke hvis det er et sultent og stort barn som kan spise hamsteren..
Mortilbarn Skrevet 19. mars 2010 #3 Skrevet 19. mars 2010 Nei.. Ikke etter min mening. Hamstere er ikke et dyr som liker å bli kost med, de sover hele dagen,og dør etter tre år.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #4 Skrevet 19. mars 2010 Ja det er kjempe fine dyr for barn. Jeg hadde mitt første hamster når jeg var 10 år. Og jeg var frelst, når den eine dødde, måtte jeg kjøpe meg ny. So hadde alltid hamster fra jeg var 10 til jeg var 17. Dei kan bite, men det er ikke so veldig vondt. Og gjør du dei tam nok, so ska det gå an og kose med dei. Men dei er mer glad i og løpe rundt. einaste minuset er vell att dei ikke lever lengre enn ca 2 år. Jeg ville kansje satsa meir på Marsvin. Men ellers er hamster knall gode !
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #5 Skrevet 19. mars 2010 ha ha! Men dere, jeg har skrevet feil dyr! Jeg mener faktisk MARSVIN!!!! hi
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #6 Skrevet 19. mars 2010 Ja..litt vanskeligere å spise opp en marsvin
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #7 Skrevet 19. mars 2010 Nei. Har hatt flere. De lever kun få år, vil helst sove på dagtid, biter om de ikke får fred da, er ikke lett å få tak i igjen når barna "mister" de eller de rømmer fra buret.. Vil heller anbefale marsvin. De er litt større, kosete (lager til og med koselyder), roligere, våken på dagtid, biter ikke. Kjøp for all del ikke et lite bur, de trenger å få løpe masse. Lot mine løpe løs på gulvet nesten hver dag. Buret må stå høyt, står det på gulvet blir dyret skvettent og du får det ikke tam. Ro (i alle fall til å begynne med) og mye kos er avgjørende. Legger dere et slikt grunnlag så får dere et kosete og herlig kjæledyr i et marsvin. Lever 6-7 år og det kan jo være passende..
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #8 Skrevet 19. mars 2010 Husk at viss du skal ha marsvin så må du ha minst to. Marsvin er sosiale flokkdyr, og vantrives alene! Dette er mange som ikke er klare over.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #9 Skrevet 19. mars 2010 22:55 her... Ja, jeg glemte nevne at du bør ha to. Ikke noe problem å få de tam selv om de er to og de bør ha selskap når dere ikke er hjemme!! Marsvin er herlige og tillitsfulle! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #11 Skrevet 19. mars 2010 Jeg har også hatt marsvin og de er utrolige koslige og morsome dyr, men du bør/må ha to ja, de trives IKKE alene. Får mye selskap av hverandre Er så gøy å høre på alle de rare lydene og når de kommuniserer og leker med hverandre
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #12 Skrevet 19. mars 2010 For de fleste, inkludert barn, er det å eie ett marsvin trolig nok, men det anbefales å anskaffe seg to. Marsvin krever mye oppmerksomhet og ved mangel av dette vil dyret ha lettere for å pådra seg lidelser i form av depresjon o.l. To eller flere marsvin er ideelt. Dyret vil fort venne seg til å være rundt mennesker og blir en god lekekamerat. De fleste bur du får kjøpt er designet for å holde et komfortabelt nivå til ett marsvin. Hvis du skal ha to stykker sammen burde du være nøye med valget av kjønn. To hunner går veldig bra sammen, men kan allikevel krangle litt over mat og godbiter. To hanner kan ende opp i kamp hvis du ikke gir dem masse plass, så de kan ha sitt eget territorium. Hvis du introduserer et hunnmarsvin til et bur med to hanner ber du om bråk. De vil kjempe nådeløst over retten til å pare seg med henne, og den svakeste av de to hannene vil til slutt bli sultet i hjel av den sterkeste, ved å bli jaget bort fra vann og mat. Hvis du kastrerer den ene kan det hjelpe, siden den da ikke lenger er noen trussel for den andre, med det er ingen garanti. Så velg to hunner! Buret du velger til marsvinene sine, skal selvfølgelig være så stort som mulig! Marsvin er hærlige dyr! Lykke til:) Mvh. vetrinær
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #13 Skrevet 19. mars 2010 Marsvin er myyyyye bedre enn kanin og mindre styr.Har hatt flere av både marsvin og kanin opp gjennom årene. For det første så er marsvin mer sosiale enn kaniner, for det andre har marsvin luktfri avføring og går fint an å ha inne. Kaniner lukter endel og slipper mye hår, det gjør ikke marsvin
Jordbærpiken Skrevet 19. mars 2010 #14 Skrevet 19. mars 2010 Marsvin OG kanin går utrolig bra sammen. Eneste som er dumt med marsvin er isåfall at det blir mye søl og bøss, marsvinene vi har hatt var så aktive i buret og fløy rundt så flisa føyk!
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #15 Skrevet 19. mars 2010 Kaniner mener jeg personlig er dyreplageri å holde i bur. Kaniner trenger såppas mye mosjon at de bør bli holdt i en stor inngjerdng utendørs..( om sommeren ) Med et isolert hus de kan varme seg i.. Kaniner bør heller ikke holdes alene.. De er ikke flokkdyr, men kolonidyr. De kan bli veldig deprimerte om de ikke får selskap av en annen kanin! Kaniner som katter bør kastreres/ steriliseres. Kaniner bør man ikke ha om man ikke har mulighet til å gi dem en stor plass å boltre seg på. Kaniner er mere jobb, enn med marsvin.. (selv om marsvin også trenger mye tid) Så jeg anbefaler marsvin framfor kaniner. mvh. Vetrinær
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #16 Skrevet 19. mars 2010 Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ-Supermamma-Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Selv om både marsvin og kanin er planteetere, og hovedsakelig lever av høy, så krever de forskjellige næringsstoffer og spiser ulike mengder mat. F. eks så trenger marsvinet jevnlig tilgang på C-vitamin. Dette får de gjennom å spise grønnsaker og spesiallagede pellets daglig. Kaniners skal ikke ha vitamintilskudd og kan bli syke av det. Marsvin bør IKKE spise kaninpellets, siden disse kun er laget for å dekke kaninens behov, og ikke inneholder C-vitamin. Kaniner skal ikke ha marsvinpellets eller gnagerblandinger. De kan få alvorlige fordøyelsesproblemer av å spise marsvinmat. Et annet problem er at kaninen skal ha begrensede menger pellets, mens marsvin skal ha ubegrenset tilgang til sine. Når det kommer til grønnsaker er det veldig vanskelig å forsikre seg om at begge dyrene får i seg rett mengde og mangfold for å dekke sitt eget næringsbehov. Det å håndtere disse veldig ulike diettkravene, kan være litt av en utfordring! Selv den minste dvergkanin kan utgjøre en fysisk fare for et marsvin, særlig hvis det er trangt om plassen. Kaniner sparker eller tramper av og til med de sterke bakbeina sine når de skal utrykke følelser. Uansett om en kanin spretter av glede, eller tramper fordi den er redd eller sint, er sjansene for at et marsvin som står i veien kan bli alvorlig skadet store. Dette er kanskje ikke så uvanlig som man skulle tro. Folk som jobber innen dyrevernet kommer stadig over tilfeller der marsvin har brukket ben etter å ha bodd sammen med en kanin i f. eks dyrebutikker. Slike skader krever ofte operasjon etterfulgt av betennelsesdempende medisiner resten av livet. De fleste dyr er bærere av organismer som ikke er skadelig for dem, men som kan være dødelige for andre arter. En bakterie som ofte finnes i kaniners luftveier er Bordatella. Kaniner kan leve et langt liv som bærere av Bordatella uten å vise symptomer på det. Marsvin, derimot, er svært utsatte for luftveisinfeksjoner, og deres ømtålige immunforsvar er ikke utrustet til å bekjempe enne ondartede bakterien. Hvis det blir utsatt for Bordatella, er marsvinet mye mer utsatt for å bukke under for organismen og dø (f. eks pga lungebetennelse). Dette er en sjanse som ikke mange av oss er villige til å ta. Har du noen gang observert to kaniner sammen? De elsker å kose sammen og vasker hverandre konstant. Mye av kaninenes sosiale liv går ut på å dulle med pelsen til vennene sine. Marsvin, derimot, vasker hverandre ikke regelmessig. Vanligvis er de ikke så kosete med hverandre heller. De liker ofte å være i fred og er ikke alltid villig til å dele. I slike omgivelser kan kaninen bli ensom og trist, og marsvinet vil begynne å føle seg plaget og stresset. En aggressiv kanin vil kanskje anse marsvinets uvillighet til å lystre en ”vaskeoppfordring” som uforskammethet og skade marsvinet ved å prøve å sette det på plass. Det er viktig at man er klar over at det er snakk om to HELT forskjellige dyr her. En setter pris på et intimt parforhold, den andre krever et mer begrenset forhold til ”flokken”. Så NEI, marsvin og kanin passer ikke sammen. Selv om det desverre er mange dyrebutikker ol. som er feilinformert. mvh. Vetrinær
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #17 Skrevet 19. mars 2010 Tusen takk for alle svar! Spesielt til veterinæren som tok seg tid til lange og gode svar Tror det blir to marsvinhunner i et flott stort bur etterhvert her i gården
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #18 Skrevet 19. mars 2010 Bare hyggelig du! Det betyr mye for meg at folk blir riktig informert ang. dyrehold:) Hørtes kjempeflott ut. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #19 Skrevet 19. mars 2010 Tenkte bare at jeg skuille nevne det i forbifarten, siden det var marsvin som var temaet, at to hanner er det beste valget. Min erfaring er at guttene er myye mere kosete enn jentene blir. Våre er helt hærlige. Ligger og kneker og koser og bare skaper seg. Leker sammen disse to guttene våre. Hehe. Kjempemorsomt å se dem sprette rundt omkring i buret Men skaff deg en marsvinbok hvis dere bestemmer dere for å skaffe dere to. Masse viktig informasjon. Lykke til! Hilsen "mamma'en" til 13 marsvin i skrivende stund
Gjest Skrevet 20. mars 2010 #20 Skrevet 20. mars 2010 Marsvin er veldig gode kjæledyr. Jeg har hatt 20 stk i løpet av livet. Du har fått mange fine tips. Bare tenk nøye over at de fleste barn syns det er veldig gøy med dyr - i starten. Så dere må være sikre på at dere voksne er klare for å ta ansvar for dyr i inntil 8 år frem i tid. Det krever en viss innsats og koster endel i form av mat, vitaminer, vetrinærutgifter osv. Så selv om det er hyggelig å ha dyr, så er det også krevende.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2010 #21 Skrevet 20. mars 2010 Nei, det er det værste valget! De sover om dagen og er våkne på natta. Ikke er de utprega sosiale heller. Finn på noe annet! Ett marsvin er bedre alternativ, dog ikke idielt det heller
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2010 #22 Skrevet 20. mars 2010 Hvis du leser på tråden før du svarer ser du at hi mente marsvin
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2010 #23 Skrevet 20. mars 2010 Ser det var marsvin du ville ha,men vil anbefale hamster også for andre som vurderer dyr. Har et barn på 6 og det er ideell alder ser det ut til. Om det passer til en 4åring kommer litt an på hvor moden og rolig han er. Hamsteren er jo liten og lett å klemme hardt på,miste i gulvet etc. Men for barn fra 5-6 år må jeg si hamster er et supert dyr. Det krever lite av foreldrene annet enn å hjelpe barnet til å vaske buret,ungene får ansvarsfølelse av ansvar de greier (gi mat og bytte vann hver dag, ) og at de lever i 3 år er jo det beste! For interessen går nok litt over etter en stund regner jeg med. Marsvin blir 7-10 år. Krever større plass,mer rot og mer avføring/lukt:P Det er også lett å ta med burdet om en skal på hytte feks. lett å få noen til å passe den og den klarer seg noen dager alene også om en gir dem rikelig med vann og mat. Det er verre med katt feks. NÅr hamsteren vår dør blir de nok sikkert lei seg,regner med det blir hund i huset for da er ungene større. Men skal låne en hund først så de får se hvordan det er før vi kjøper en nusselig valp. Mye ansvar og mye glede med dyr. Alle barn burde ha sitt eget dyr,så mange positive sider meddet:)
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2010 #24 Skrevet 20. mars 2010 Rettelse til anonym 11:25 Marsvin lukter ikke mer enn hamstre!! Vi har 13 stk. midt i stua, og det finnes ikke antydning til lukt! Lukter det, er det fordi du ikke er flink nok til å gjøre rent! (holder med 1-2 ganger i uka hos oss, til tross for antall dyr) Hamstre biter (de aller fleste..jeg har vært borti en del). Det gjør ikke marsvin. (og biter marsvinet så har du gjort noe fullstendig galt! Og det gir marsvinet beskjed om lenge før det biter!) I motsetning til hamstre, så prater faktisk marsvinet med deg. De piper, knirker, brummer o.s.v. når det koser seg og har det gøy. De klarer seg også godt en helg alene, om de er to. Og skal dere være lengre borte, så klarer de seg fint med et par besøk med påfyll av vann og mat i løpet av ei uke. Men et tips til dere som vurderer marsvin. Det er ikke nødvendig å kjøpe bur i dyrebutikken. De er helt greie, men de kan være litt små..og dyre. Vi bruker kubehyllene fra Europris med industriplast som bunn. Billig, enkelt og kan lage buret akkurat sånn vi vil selv.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2010 #25 Skrevet 20. mars 2010 Anonym 09:33. NOEN har faktisk et liv utenom og leser ikke hele tråder på noe som i grunnen er så uviktig som dette! Dessuten bør man kanskje ikke skaffe seg dyr overhode om man ikke vet forskjell på hamster og marsvin!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå