Gå til innhold

Har dere faste spise- og sovetider? 4 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Lurte bare på hvordan dere andre har det! Har ei lita ei som nærmer seg 4 mnd:)

Her i gården er det ingenting som er fast egentlig. Det eneste som er mer eller mindre fast er leggetiden som som regel blir rundt 20.30. De siste timene før legging blir det ganske hyppig amming. Om natta er det veldig forskjellig. De siste ukene har hun rotet fælt om natta, og våkner med 2-3 timers mellomrom for mat.

Prøver å komme oss opp til fast tid hver morgen for å prøve å få litt rutine på ting, men er ikke så lett det heller. Noen ganger vil lille snuppa starte dagen kl 06.00 (og da er mammaen så trøtt at hun prøver å drøye det litt lenger..), mens andre ganger kan hun sove til 09.00.

Første måltidet avhenger veldig av hvor mye hun har rotet (og spist...) om natta. Nå i det siste tar det en stund før hun er interessert i mat om morgenen, har fått i seg en del i løpet av natta.. Ca 1,5 - 2 timer etter hun har stått opp er hun trøtt igjen, og sover da en times tid i vogna.

Resten av dagen er hun våken rundt 2-3 timer mellom hver gang hun sover, men triller vi tur så sovner hun uansett om det bare er 1 time siden siste lur. Sover stort sett 1-1,5 time i gangen(bortsett fra når vi triller tur, da kan det bli 2-3). Spisingen er veldig uregelmessig, av og til vil hun ha pupp hver time, mens andre ganger kan det gå 4 timer..

Lurer litt på å innføre litt mer faste spise- og soverutiner, men vet ikke om det er for tidlig å få det helt på stell ennå? Synes ingen dager er like nå, og tror det hadde vært bra for både mor og barn å få litt mer faste rammer å forholde seg til etterhvert..

Oj, dette ble langt gitt:)

Skrevet

Vi gir grøt ca. kl 08 på morgenen og kl. 18:00 på kvelden. Så gir vi litt MME like før sengetid kl 19:00. De andre måltidene har jeg ikke helt oversikt over. Jenta vår er 5.5 mnd

Hun våkner ca. kl 06 om morgenen, så står vi opp rundt kl 07:00. Bortsett fra det, lar vi henne sove når hun viser tegn til tretthet. Vet ikke akkurat klokkeslettene.Kanskje en 3-4 lurer iløpet av en dag. Hun legger seg kl 19:00 og sovner rundt 19:30. Noen ganger sovner hun senere og andre gangere tidligere.

Bortsett fra morgen og kveld, så har vi ingen faste rutiner. Ungen sier selv ifra ;)

Men jeg har tenkt litt på å innføre litt flere faste rutiner på dagtid også :)

Skrevet

Vi har hatt relativt faste spise og soverutiner fra han var 2 mnd. Jeg hadde vel ikke planlagt det i utgangspunktet, det bare ble sånn! :-)

Men det henger nok sammen med at jeg ved 2 mnd alder begynte å gi flaske i stedet for pupp. Det er nok lettere for flaskemødre å ha faste rutiner fordi vi slipper å lure på hvor mye barnet vårt har spist og om det er sult som gjør at h*n sutrer.

Med faste rutiner (og god oversikt over hvor mye han spiste) begynte jeg også å 'lese' Knerten annerledes. Lettere å forstå hvorfor han sutret når det var noe.

Jeg tror de små liker rutiner fordi de da vet hvordan dagen deres skal forløpe seg. Hvis ikke vet de jo ikke når de skal få mat eller når de skal sove, men er avhengig av at vi mødre leser dem riktig noe jeg ikke alltid syntes var like lett.

Knerten spiser 4 ganger om dagen og 1 gang om natta. Han sover 3 ganger om dagen, tilsammen ca 4 timer. Han har fast leggetid og sover ca 12 timer om natta. Han er 4 måneder nå!

Men dette med rutiner er jo veldig forskjellig, så du får bare gjøre det du føler er best for dere begge to. Lykke til!

Skrevet

JEG SYNS HELLER IKKE RUTINER ER LETT, SPESIELLT IKKE HVIS VI ER UTE PÅ FARTEN. Han sover ikke like godt borte. Hvis vi bare er hjemme, er dagene litt mer like. Han legger seg kl. 19:30 og sover til kl. 7(bæsjer hver dag kl. 7) eT MÅLTID PÅ NATTA VED 2-3 TIDEN. Dette er det som er fast her. Men det begynner å bli litt mer rutiner på det andre ellers på dagen, men stresser ikke med det.

TIL ABELLA: Hvor mye spiser knerten din pr. måltid? Min er også 4 måneder, han spiser 5 måltider. 3 a 210ml og 2 a 170ml

Skrevet

Jepp, d har vi. Min lille gutt er 3,5 mnd og han har egentlig hatt fasterutiner siden han var født. Men nå går dagen vår slik:

Står opp ca 0900. Pupp, stell, kos, lek og powernap til ca 12.

Da får han flaske med mm og legges ut i vogna for å sove. Da sover han til 16-17.

Jeg pumper meg en gang mens han har denne lange luren for å samle opp til flaskemåltidene.

Så pupp, stell, lek, trening, powernap. Pupp igjen ca 1900 så samme prosedyre ;) før vi tar kveldstell ca klokka 21. Så får han flaske igjen før han blir lagt for kvelden. (Pumper meg ca 24 før jeg legger meg) Mini sover da til ca 07 uten mat. Pupper klokka 07 og sovner med puppen, legges i senga si der han sover til 09 og er klar for en ny dag! :D (Jeg står opp klokka 07 og pumper den puppen han ikke spiser før jeg legger meg igjen)

Synes det er veldig greit med rutiner, men det kan være litt dumt noen ganger også. Kommer meg sjeden ut av huset før klokka 12-13 f.eks siden jeg vet at det "passer" best da, når han skal ha lang-luren sin.

Skrevet

Ser at det må være Hipp oppskriftene du bruker? :-)

Jeg blander alltid den med 5 skjeer, dvs 210, så får han spise det han vil. Han er nemlig ikke helt forutsigbar (og det har ingen avhengighet med hvor lenge det er siden han spiste sist, er ofte småspist til frokost opptil 10 timer etter forrige måltid). Som regel ligger det rundt 180 ml vil jeg tro. Han kan også tømme flaska, men surrer da ofte litt på slutten da og kommer nok an på hvor lenge jeg gidder å 'tilby' maten.

Skrevet

ET SPØRSMÅL TIL ABELLA:-)

Spiser han på faste tider? evnt. hvilke tider?

Skrevet

Relativt faste spisetider ja (varierer kanskje med 15 min før eller etter) Frokost og nattmat varierer ut fra når han våkner, men han er som oftest ganske regelmessig.

Han spiser ca kl 08, 11, 15, 18.45 og 23.

Dette er tidspunkter som har 'kommet av seg selv', men har vært relativt stabile siden han var 2 mnd (bortsett fra at han hadde en ekstra spisetid på natta da han var 2 mnd, som vi sluttet med da han var 3 mnd og økte dagporsjonene i stedet)

Skrevet

Nå er gutten min 5 mnd, men når han var 4 mnd så var det ganske likt som nå. Han har styrt måltid og søvn selv og har kommet inn i en fin rytme. Han er flaskebarn så det er kanskje litt lettere.Dagen ser slik ut:

Våkner alt mellom 06-0730.

Frokost 200 ml mme

Lunch ca kl 12, 200 ml mme + litt frukt eller grønnsakspure

Middag ca kl 16. 200 ml mme

Kvelds 19-19.30 grøt av ca 80 mme + flaske 120 etterpå

Sover hele natta uten mat, og har 3 små dupper i løpet av dagen. Den midt på dagen er litt lenger, men aldri mer enn 1.5 time.

Skrevet

Gutten vår er 4 mnd. nå og vi har ikke noen faste rutiner egentlig, jeg lar han styre det meste selv. Det eneste jeg bestemmer er leggetiden på kvelden. Han legges 19.00 og sover til mellom 07.00 og 09.00 med 1-2 måltider. Når vi står opp er det stell, flaske med melk, litt leking og kos også legges han igjen. Han min er våken maks 1 til 1,5 time mellom hver gang han sover. Han sover også hver gang vi triller vogn eller kjører bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...