Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #51 Skrevet 19. mars 2010 Selv med teskje så skjønte jeg det ikke. Gidder du prøve en gang til Figa? Hva mener du egentlig? Har ikke islam et problem med sitt kvinnesyn? Har muslimske jenter som vokser opp i Norge i dag de samme mulighetene som muslimske gutter? Er ikke islam et sett leveregler med diverse påbud og forbud som en god muslim må følge?
Figa Skrevet 19. mars 2010 #52 Skrevet 19. mars 2010 Ja islam har leveregler som de må følge, men det har vel kristendommen og! Det vil ikke si at enhver kristen mann eller envhver muslimsk mann følger dem systematisk. Ja, muslimske jenter har samme muligheter som muslimske gutter. I enkelte familier vil det selvfølgelig ikke være sånn, men det er ikke et typisk kjennetegn ved muslimske familier, eller den muslimske mannen i gaten sitt kvinnesyn. Jeg kjenner en kristen jente som ikke får lov til å date gutter. I mange kristne land og provinser, er arrangerte ekteskap (helst mellom familie medlemmer som kusine og fetter) ærebart! I enhver religion har kvinner blitt diskrimminert, der er verken den ene bedre enn den andre. Men du må skille mellom religion og mennesket. Selv om en kaller seg muslim, vil ikke det si at man følger Koranen bokstavelig.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #54 Skrevet 19. mars 2010 Er imot bygging av moskeer, kommer aldri til å stole på en muslim.
Figa Skrevet 19. mars 2010 #55 Skrevet 19. mars 2010 Hvis du har noe imot enhver muslim, så er det deg det er noe galt med.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #56 Skrevet 19. mars 2010 I følge den siste tidens debatt om nettopp dette tema virker det i alle fall som mange muslimske jenter ikke opplever det like enkelt som det du tydligvis gjør. Her er et eksempel fra dagens VG. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=587433
Figa Skrevet 19. mars 2010 #57 Skrevet 19. mars 2010 Den artikkelen handler om innvandrere, det står ikke noe om muslimer. Vet du hvor mange forskjellige religioner det er i Pakistan? Uansett, mener du virkelig å vite hvilke kvinnesyn muslimske menn har fordi du har lest en artikkel i VG? Er du klar over at i en undersøkelse som ble gjort mellom journalister mente 1 av 4 at de hadde en eller flere rasistiske kollegaer? Jeg sier IKKE at det som står i den artikkelen ikke er sant, men jeg baserer ikke mine meninger utifra avisartikler.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #58 Skrevet 19. mars 2010 Ikke noe galt med meg. Ser vel hva betrodde muslimer finner på? Du er jammen blåøyd.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #60 Skrevet 19. mars 2010 Jeg baserer meg ikke på en artikkel i VG. Dette har vært en debatt over lang tid, i flere aviser. Og ja, jeg er så dum at jeg leser aviser. Jeg påstår ikke og har aldri påstått at alle muslimer gjør hverken det ene eller det andre, til det har jeg et altfor nyasert menneskesyn. Jeg tillater meg likevel til å reagere på din konsekvente benektelse av flere velkjente og veldokumenterte utfordringer som en muslimsk kvinne møter på i dag. Hadde du vært like kverulantisk om du diskuterte med Amal Aden?
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #61 Skrevet 19. mars 2010 23:00 : Enig med deg!!!! Og jeg gir faen i om folk kaller meg rasist. Heller det enn blåøyd og naiv.... Stoler selv ikke på de...Og vil ALDRI gjøre det... Synes det er synd de tar over landet vårt, og håper våre barn blir sterke nok til å stå imot det. Figa : Du virker hjernevaska....
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #62 Skrevet 19. mars 2010 Syns det er skremmende med en religion som forfølger dem som går over til andre religioner. Når kristne kan leve i trygghet i Irak, Egypt, Jemen, Syria osv, da er det greit med moskeer her i landet. Men tidligere muslimer i Irak blir i dag forfulgt og drept, og tidligere muslimer i Egypt får ikke skrevet i passet sitt at de er kristne. Og pakistanere greier ikke at barna gifter seg med ikke-muslimer. De voksne barna får ikke velge sin tro selv, men må ofte gifte seg med en tremenning fra den pakistanske landsbygda.
Figa Skrevet 19. mars 2010 #63 Skrevet 19. mars 2010 Du har en tendens til å generalisere ethvert punkt i denne samtalen, noe som får meg til å tenke at du har et veldig lite nyansert bilde av norske muslimer og muslimer generelt i dag. Det er nok mange innvandrerkvinner som møter på vanskelige utfordringer i det norske samfunnet og jeg har aldri benektet det. Er alle like? Nei, langt i fra. I din egen referanse stod det at de eldre kvinnene og mødrene hadde forventninger til døtrene sine. At det var vanskeligere for jenter å si i fra enn for gutter. Det stod ingenting om muslimske menns kvinnesyn, som faktisk er diskusjonsemnet i denne samtalen. Må jeg minne deg på, at det var pga disse muslimske mennenes kvinnesyn at du var i mot bygging av moskeer i Norge? I tillegg påstår du å ha et nyansert menneskesyn!?
Figa Skrevet 19. mars 2010 #64 Skrevet 19. mars 2010 Men det er jo like mange kristne som nekter barna sine å gifte seg med muslimer. Like mange kristne jenter som har blitt drept av familien sin fordi de var forelsket i en muslimsk gutt.
Figa Skrevet 19. mars 2010 #65 Skrevet 19. mars 2010 23:09, det er du som er hjernevasket og lært til å tro at vestens verdier er de beste på ethvert punkt. Slik er det desverre ikke.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #66 Skrevet 19. mars 2010 Eh... Når og hvor, da? Kristne dreper ikke sine voksne barn hvis de gifter seg med buddhister, jøder, hinduer, muslimer o.l.
Figa Skrevet 19. mars 2010 #67 Skrevet 19. mars 2010 Det er faktisk ikke så veldig stor forskjell på kristne og muslimer i f. eks Irak. Du får begynne å lese noen bøker.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #68 Skrevet 19. mars 2010 Les bøker meg i ræva... Åpne øya dine du! De voldtar, dreper, kriger og mishandler i Allahs navn... og klikker pga noen jævla tegninger... Konene deres og ungene blir underkua og mishandla. Villdyr oppfører seg bedre enn de 23:09
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #69 Skrevet 19. mars 2010 Jeg synes ikke at det skal bygges flere moskeer her til lands. Med fare for å bli stemplet som rasist (noe jeg ikke er) skriver jeg dette alikevel: Fakta: Ifølge Koranen er alle som ikke er troende vantro. Deres mål er verdensherredømme (konvertere alle til Islam). I Saudi Arabia er det heller ikke lov for kristne å bygge kirker.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #70 Skrevet 19. mars 2010 Noen bøker som finnes i bokhandelen til den lokale moskeen, kanskje?
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #71 Skrevet 19. mars 2010 Er det mange kristne jenter i Norge som har blitt drept av familien sin fordi de har forelsket seg i en muslimsk gutt? Eller er det kristne jenter i andre land du mener? Jeg er forresten ny i diskusjonen. Jeg tror at kultur spiller en større rolle i kvinnesyn enn religion alene. Det er farlig å generalisere, det er sånt det blir krig av. At man ser gruppen og ikke individene. Det er et skremmende kvinnesyn i deler av innvandrerkulturene i Norge. Men dette er altså info jeg har fra mediene. Mitt inntrykk er at noen miljøer har sin opprinnelse fra landsbygda i asiatiske og afrikanske land, der æresbegrepet og mannen som familiens overhode står sterkt. Jeg synes det er viktig å reagere kraftig på kvinneundertrykking, mishandlig og innskrenking av frihet grunnet kjønn. MEN - det er også viktig å huske på at alle mennesker som kommer inn i Norge er individer. Du er også et individ, og hvordan ville det vært for deg å bli vurdert etter hva Ludvig Nessa sa og mente (abortmotstander med omdiskuterte metoder) bare pga at han er kristen og at du som nordmann også vurderes som kristen, uavhengig av om du er det eller ei. Jeg kjenner en iransk mann som er gift med en iransk dame, og jeg har vel sjelden møtt en mykere familiemann som tar storparten av matlaging, barnestell og husarbeid. I både Bibelen og Koranen kan man finne et kvinnesyn som ikke passer i dagens samfunn. Man kan sikkert også finne bevis for det motsatte.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #72 Skrevet 19. mars 2010 Problemet ditt når du diskuterer på et anonymforum er at du ikke klarer å skille svarene fra hverandre. Derfor bør du heller ikke påstå noe som helst om hva hvem har sagt hvor. Jeg har for eksempel aldri sagt at jeg er imot bygging av moskeer i Norge, jeg har aldri sagt at jeg imot muslimer, jeg har aldri påstått at alle er like. Jeg har påstått at jeg har et nyansert menneskesyn og at det er en debatt rundt likestilling og muslimske kvinners rettigheter i den norske samfunnsdebatten i dag. En debatt jeg synes er sunn! Jeg påstår derimot at du hardnakket angriper alle de du oppfatter som dine motstandere i denne debatten som lite opplyst og du er relativt arrogant i dine avvisninger av meninger som ikke støtter opp under det du selv for tiden mener er rett.
Figa Skrevet 19. mars 2010 #73 Skrevet 19. mars 2010 Saudi-Arabia er et ekstremt eksempel siden de er tilhengere av Wahhabi som er en veldig konservativ form for Islam og er ikke utbredt andre steder enn der og i Yemen. Men si meg, er du redd for at muslimene skal ta over verden?
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #74 Skrevet 19. mars 2010 Jeg er drittlei kristne som vil frelse meg. Muslimene plager meg ikke, de godtar at jeg ikke er muslim. La dem bygge moskeene sine, og slutt å være så jævla blinde for nyanser!
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #75 Skrevet 19. mars 2010 Det er jo målet til dissa sykinga... Verdensherredømme. Men det kan de bare drømme om. En dag våkner tilogmed sånne som deg , og da får de igjen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå