Gå til innhold

Spørsmål: Har en kreav på helligdagstillegg vist man er sykemeldt? innen kommunen....

Anbefalte innlegg

Dette er egentlig et spørsmål fra ei venninnde.

Jeg mener at dette har man krav på, dette fikk iallefall jeg under sykemelding fra min arb.giver. da jeg gikk gravid og ble innlakt på sykehuset for en lengere periode.

Men, er det lovfestet?? Kan jeg finne det i noe lov-verk?? Slik at jeg kan printe det ut til venninna mi??

Fortsetter under...

Trodde ikke det var vanlig å få tillegg (helg/kveld natt ol.) når man er sykemeldt. Man får vle gjerne den samme lønna som man pleier å ha, og om det er varierende bruker de å regne ut et gjennomsnitt. Er iallefall slik det har blitt gjort med meg (og da blir jo tilleggene på en måte bakt inn i sykepengene). Men er meget mulig noen betaler lønn (inkl tillegg) ut fra det man skulle ha jobbet....

Annonse

Enig med Solstråle69. Man får vell heller ikke UB tillegg når man er sykemeldt, det er jo vist man faktisk jobber den ubekvemme arbeidstiden?

Trodde man fikk utregnet gjemmosnittet av det man jobbet og betalt utfra det. Men jobber ikke i kommunen selv, men synes det er urimelig ¨å få tillegg når man ikke faktisk jobber..

Jeg er nesten sikker på at man ikke får tillegg. Kun vanlig lønn og det er egentlig greit nok for meg, siden to av mine faste dager havner på skjærtorsdag og langfredag i år. Full lønn, men ikke ub tillegg. Under sykemelding er det andre beregningsmåter mener jeg å huske. Sykemelding blir beregnet ut fra 4 siste ukers inntekt og da er evnt tillegg regnet med (nesten sikker på det og)

Jo, man har krav på helligdagstillegg dersom man er sykemeldt, bruker egenmelding eller er i permisjon!!!

Slik er det i kommunen hvor jeg jobber, og jeg ville tro det er likt i alle kommuner.

Rart at dere som jobber i kommunal sektor ikke vet hvilke rettigheter dere har!

Hvor i loven dette står, aner jeg ikke, men venninna di kan ringe forbundet sitt, så får hun beskjed om at hun han krav på helligdagstillegg.

Annonse

Det skal hun ha - men hun skal også ha sin egenhjelpeturnus der F3 og F5 dager er utregnet og plassert - så hun får ikke automatisk for alle helleigdagene hun skulle ha jobbet. Det samme gjelder når man er i lønnetpermisjon

Ja, du har krav på helligdagstillegg når du er sykmeldt.. og når du f.eks er i fødselspermisjon.. jeg jobber i kommunen, og fikk akkuart beskjed fra sjefen om at jeg måtte sende inn timeliste med tilleggene fra jula, da jeg hadde glemt det.. er i fødselsperm nå :)

Det er forskjell på arbeidsgiverperioden (de første 16 dagene av sykemeldingen) som arb.giver betaler og om man får sykepenger direkte fra nav.

Klippet fra nav:

"I arbeidsgiverperioden yter arbeidsgiver sykepenger for de dager det skulle vært utbetalt lønn for, jf. § 8-18 fjerde ledd. Ved sykepengeutbetaling fra trygden er regelen en annen.

En arbeidstaker som arbeider lørdag og søndag og har fri to ukedager, har rett til sykepenger fra trygden for fem ukedager, men ikke for lørdag og søndag. Dette kan på kort sikt bety en økonomisk under- eller overkompensasjon.

Eksempel 1:

En arbeidstaker har normalt fri onsdag og torsdag og arbeider de øvrige dager i uken. Han er syk fra og med mandag til og med fredag. Lørdag er han frisk og går på arbeid. I dette tilfellet får arbeidstakeren utbetalt sykepenger fra og med mandag til og med fredag fra trygden, dvs. også for dager han ikke skulle vært i arbeid. Dette betyr en overkompensasjon.

Eksempel 2:

En arbeidstaker arbeider som ovenfor. Er han imidlertid syk fra og med lørdag til og med tirsdag, får han bare utbetalt sykepenger for mandag og tirsdag. Dette innebærer en underkompensasjon, idet tapt arbeidsinntekt på lørdag og søndag ikke dekkes.

I Trygderettens kjennelse i ankesak nr. 0639/88 viste Trygderetten til lovforarbeidene, som legger til grunn at flertallet av arbeidstakere vil få riktig sykepengeutbetaling, mens noen vil få for meget og noen for lite."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...