Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #1 Skrevet 19. mars 2010 er det normalt eller? Jeg reagerte på det i begynnelsen og ville egentlig nekte ham det, men så har det nå blitt sånn likevel. Syns ikke så veldig mye om det selv,men nå er det nå blitt sånn.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #2 Skrevet 19. mars 2010 Hvorfor ikke... Vi skal prøve å lage sider hjemme;) Må bruke de eplene til noe..
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #3 Skrevet 19. mars 2010 Skikkelig hjemlaga øl kan faktisk være veldig godt :=) Selv lager jeg blåbærvin og ripsvin. Morsomt å prøve seg litt frem Hvorfor ville du nekte ham å lage øl??
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #5 Skrevet 19. mars 2010 Hjemme hos oss i oppveksten ble det laget mye rart så jeg hadde ikke reagert i hele tatt, Alt fra hb, til hjemmelaget kisebærvin,likør, berserk osv. Så lenge det er til eget bruk er det vel ikke noe problem
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #6 Skrevet 19. mars 2010 Hvagalt med det? -Bortsett fra at hjemmebrygget øl smaker kattepiss.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #7 Skrevet 19. mars 2010 Er det noe vin som er ''lett'å lage, som man ikke trenger noe utstyr på (forutenom det som er vanlig å ha i hjem). Hadde vært morsomme gaver Noen som har link til oppskrifter.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #9 Skrevet 19. mars 2010 Pappan min brygger "kornøl". Dette til høytider og fest, bryllup og bursdager ol. Det er vel tradisjon. Har vokst opp med det. Kjenner ennå lukten av vørter når jeg tenker på det. Bryggingen var skikkelig stas når jeg var liten, for jeg fikk alltid en stor knekk kandis hver gang han brygget Og så hadde de noe de kaller for "oppskøk", han og naboene.. Alle måtte smake på ølet. Så satt de der i kjellern da full på kornøl, og syke dagen derpå Pappa skriver på veggen i kjelleren hver gang han har brygget øl, hvilken aledning og hvor mange liter. Så skirver han om ølet ble godt eller om det ble mindre velykket
Gjest Skrevet 19. mars 2010 #10 Skrevet 19. mars 2010 Nei, det er tydeligvis mye mer normalt å spille World og warcraft hele kvelden eller se på tv. Er det så ille at han finner på noe annet da? Jeg har hatt lyst til det selv lenge, jeg, om jeg bare hadde hatt stor nok plass til det:) Skjønner ikke helt at du føler deg berettiget til å nekte ham det. Du er da ikke moren hans? Kan han nekte deg å bake kaker, eller bimme?
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #11 Skrevet 19. mars 2010 Ikke merkelig nei! Når jeg bodde hjemme hos mine foreldre laget de vin. Gubben lager kirsebærlikør :-D det er yummy for mummy!
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #12 Skrevet 19. mars 2010 Heimebrygg av diverse slag er no relativt vaneleg ja...kjem kanskje litt an på bustad og miljø? Kjenner mange som lagar øl, vin, heimbrendt osv...
LillaGorilla♥♥ Skrevet 19. mars 2010 #13 Skrevet 19. mars 2010 Og HVA er problemet med det? Mine foreldre lager stadig plomme- eller kirsebærvin av frukten fra hagen. Nam!
Gjest Skrevet 19. mars 2010 #14 Skrevet 19. mars 2010 Det er vel ikke så mange som gidder, men det er jo ikke noe galt i det da. En kompis av meg er norgesmester i hjemmebrygging og flere vi kjenner driver med det
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 19. mars 2010 #15 Skrevet 19. mars 2010 Det smaker jo dritt. Men utover det ser jeg liksom ikke helt hva som skulle være problemet?
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #16 Skrevet 19. mars 2010 Neida, er vel ikke så veldig stort problem utenom at han drikker mer øl enn han ellers ville gjort i tillegg til at vi bor i leilighet så han brygger i den utvendige boden HI
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #17 Skrevet 19. mars 2010 Jeg er oppvokst i ett hus der min far laget seg eget Vinrom, der satte og laget han vin. Min mor laget likører av forskjellige slag. Jeg var opplært i vinlaging før jeg begynte på skolen, og hadde nok klart å lage det fra bunnen av om jeg hadde fått lov. Jeg syns det var veldig fasinerende og spennende. Og jeg har en søster som var stikk motsatt, som bare syns det var teit. Så selv om jeg har vokst opp i ett hjem der slik har vært en dagligdagsting som ikke har vært sjult så må jeg si at jeg har ett veldig sunt forhold til alkohol. Min mann reagerte når jeg laget likør første gang her i huset, for han så var det veldig rart. Men nå er det helt normalt. Det står nesten alltid noen glass og godgjør seg på toppen av kjøkkenhylla. Øl har vi aldri brygget, meg og min mann liker det ikke men det hadde ikke forundret meg om min mann kommer til å prøve engang. Han maser om at vi skal begynne å lage vin, så det skjer nok etterhvert.
Ølbrygger Jens Skrevet 22. mars 2010 #18 Skrevet 22. mars 2010 Ved en bitte liten tilfeldighet og et søk i Google kom et av styremedl. i Norbrygg - Norsk Hjemmebryggerforening over denne tråden. Dette har skapt en liten diskusjon i vårt svært aktive ølforum :-) Heldigvis ser vi at de aller fleste kvinnene (som har kommentert innlegget) er forholdvis positive til det å brygge øl eller vin på hjemmefronten. Det setter vi pris på! Det at noen har hatt en dårlig smaksopplevelse med hjemmebrygget øl er trist og jeg mistenker noen for kanskje å blande sammen hjemmebrygget øl med tomtebrygg/julebrygg som er noe heeelt annet. I helgen var det NM i ølbrygging med mye fantastisk godt øl til de fremmøtte. Spm. var; er det normalt? Tja, hva skal jeg si, er selv gift, har 2 små-gutter, bra jobb og hus, er vel helt normal som de fleste de andre med denn, ikke så vedlige utbrette interessen her i Norge. Uten å ta munnen for full tror jeg du finner folk i fra alle samfunslag i medlemsmassen til Norbrygg. Her har du ledere, møbelsnekkere, barneskolelærere og en flykaptein(han vant forresten i helga!). Vi er vel over 1000 medlemmer i Norge nå.... Selv mener jeg at vi i Norge ikke har noen alkohol-kultur. Dvs. her drikker vi stort sett kun for å bli fulle. Hvor mange er det som tar seg tid til å se gjennom utvalget av f. eks. øl når de er ute på en pub'n? Tror kanskje at pris og hvor raskt du kan få øl og med påfølgende fyll er prioritert, dessverre. Når mine barn blir litt større håper jeg at de kan lære seg å sette pris på kvalitet når det gjelder øl/vin og på den måten forhåpentligvis få et annet forhold til alkohol en den flatfylla jeg og kanskje mange av dere opplevde i litt yngre dager..... Til slutt et lite tips :-) Gave til mannen; Medlemskap i Norbrygg - http://norbrygg.no Boka Moderne Hjemmebrygging - http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=123596 eller How to brew - http://www.amazon.com/How-Brew-Everything-Right-First/dp/0937381888 Ølbrygger Jens
Ølbrygger Jens Skrevet 22. mars 2010 #19 Skrevet 22. mars 2010 Se her ...fra kona til ølvinnere, flykapteinen Jan Halvor; Tappekran til kona – Jeg pleide ikke drikke øl, men brygget til Jan Halvor liker jeg godt. Han lager noen milde typer som er tilpasset min smak, så jeg har fått egen tappekran, forteller kona Solveig Nesset Fjeld. – Fordelen med å brygge selv er at du kan bruke de beste råvarene, sier Fjeld.Det er Norbrygg, en forening for hjemmebryggere, som har kåret ølet hans til det beste hjemmebrygget i Norge. Nå går ølet hans videre til skandinavisk mesterskap i København. Som en del av premien vil det dessuten bli satt i produksjon av bryggeriet Nøgne Ø i Grimstad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå