fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 19. mars 2010 #1 Skrevet 19. mars 2010 Jeg mistenker at jenta vår får for lite mat om natta. Hun legger seg klokken 19:00 og våkner da rundt midnatt for nytt måltid, da får hun pupp. Sovner i senga si etterpå. Våkner etter det nesten hver time eller annenhver time for mer pupp. Det er vanskelig å vite om det er for kosen eller sulten, så nå har jeg tenkt å gi henne flaske. Jeg vet at jeg har lite melk nå, i og med at hun nesten ikke vil ha pupp på dagtid nå som hun spiser grøt, fruktkompotter o.l. Jeg kan gå en hel dag uten å gi henne pupp og jeg får ikke spreng. Det er jo noe melk der, men tviler på at det er nok. Hvordan gjør dere det i praksis med flaske? Står dere opp om natten og tilbereder, eller har dere flaske i kjøleskapet som dere varmer opp?? Går det greit å blande om kvelden før vi legger oss og sette det i kjøleskapet?? Vet at det er best at den er ferskest mulig, men hvor lenge kan det oppbevares i kjøleskapet?
Lemonia Skrevet 19. mars 2010 #2 Skrevet 19. mars 2010 Jeg ville ikke blandet og satt i kjøleskapet. Det vi gjorde var å ta med et brett med en termos med nykokt vann, en liten flaske med kaldt vann, en ferdigfylt pulverboks og rene flasker. Da var det raskt og enkelt å blande når han skulle ha mat.
abella Skrevet 19. mars 2010 #3 Skrevet 19. mars 2010 Jeg husker ikke hvor gammel jenta di er, men hvis hun har begynt med fast føde er hun i hvert fall over 3 mnd. De fleste normalt, friske barn over 3 mnd er i stand til å ta til seg mesteparten av det de trenger av mat på dagtid. (så sant de har tilgang på det selvfølgelig) Så hvis jenta di virkelig trenger mer mat er det bare å øke inntaket på dagtid. Dersom du begynner å gi henne mer mat på natta vil hun selvfølgelig venne seg til det og redusere inntaket tilsvarende på dagtid. For meg høres det ut som hun er ute etter kosen, og hvis de venner seg til dette vil de automatisk begynne å våkne mer og mer på natta for å få denne belønningen. Hvis du ikke ønsker å brukes som smokk er det bare en ting å gjøre: redusere 'servicen' du gir henne på natta. Det bør selvfølgelig være en gradvis nedtrapping, da kan du unngå skriking. Feks gradvis lenger tid før du responderer. Da blir det ikke lenger like 'attraktivt' å våkne på natta. Faste tider for nattmat bør da inngå i opplegget slik at hun ikke blir forvirret. Jeg har skrevet litt om dette før i diverse søvninnlegg. Mesteparten er hente fra boka til Karin Naphaug som jeg har anbefalt tidligere. Vi var også plaget med oppvåkning hundreogørten ganger om natta. (han var ute etter smokken) Det tok 4 dager å fikse det. I natt sov Knerten 12,5 timer. Han våknet bare en gang; kl 23 som er fast tidspunkt for nattmat. Hvis du allikevel ønsker å begynne å gi mme på natta er det mye info å hente på flaskeposten.org og flaskemelk-forumet her inne.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 19. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 19. mars 2010 Hun er 5.5 mnd, så det kan godt være kosen. Vi har prøvd å gi mer mat på dagtid, men kan ikke tvinge henne til mer enn det hun har lyst på. Hun får grøt kl 18:00 også får hun MME like før hun legger seg, da drikker sjelden opp det som er i flaska, så hun legger seg god og mett. Men jeg vil først finne ut om det er sult eller kos, før jeg bare lar vær å gi henne noe, for jeg har bare lest og hørt at de ikke skal avvennes på natta før de er 6-7 mnd. Lurt tips med dette med å ta med seg pulver og ferdigkokt vann på termos:) Tusen takk for svar
Lillemor&Gutta Skrevet 19. mars 2010 #5 Skrevet 19. mars 2010 Det jeg gjør er at jeg setter sammen flaskene på kvelden og fyller opp pulverboksen med ferdigmålt pulver. Om natten fyller jeg flasken (tapper fra springen) hiver den i mikroen i ca 45 sek og har pulveret oppi. Rister på tur til rommet. Hele seansen tar ca 3 min
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 19. mars 2010 #6 Skrevet 19. mars 2010 kjøper ferdig nan i pakker. På kvelden heller jeg i to flasker og lar det stå i kjøleskapet da er det bare å varme i mikroen i 20 sek så er måltidet klart. Veldig greit at det går så fort eller våknet baby ordenlitig og blir vanskeligere å legge igjen.
Lemonia Skrevet 19. mars 2010 #7 Skrevet 19. mars 2010 Men da må du jo på kjøkkenet. Har man med seg alt på soverommet trenger man knapt gå ut av sengen, og det tar bare 20 sekunder. :-)
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 19. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 19. mars 2010 vi har tenkt å nattavenne når hun bikker 6 mnd. jeg gidder ikke styre med det nå som mannen er på nattevakt og han må sove på dagen. + at neste helg er det påskeferie og vi skal på hyttetur med svigers. men hvordan vet jeg at hun får nok å spise på dagen? hvor mange porsjoner med grøt er normalt å gi? Vi gir på morgen og kveld. ellers får hun flaske og litt fruktmost til de andre måltidene. Like før hun legger seg får hun flaske med MME.
Jordbærpiken Skrevet 19. mars 2010 #9 Skrevet 19. mars 2010 Ellers kan du kjøpe sånne små bokser med ferdig nan som du bare heller i flasken og setter i mikroen. Det å kjøle ned melka og varme opp er visst ikke bra fordi de viktige næringsstoffene dør (har jeg hørt..)..
Jordbærpiken Skrevet 19. mars 2010 #10 Skrevet 19. mars 2010 Selv har jeg forresten ikke mikrobølgeovn, fordi jeg ikke liker strålingen. Men er jo opp til hver enkelt, så først nå at du hadde skrevet at du gir to grøtmåltider om dagen. Hva med å øke til et grøtmåltid til? Grøt til morgen, lunsj og kveld. Middagsglass (?) til middag, og eventuelt melk til mellommåltidene?
abella Skrevet 19. mars 2010 #11 Skrevet 19. mars 2010 Tror ikke det finnes noen fasit på når det er riktig å nattavvende, det må du nesten vurdere selv for informasjonen kan være forvirrende. Ulvund (2004) mener barn kan nattavvendes når de får ett grøtmåltid om kvelden, og er mellom 3-6 mnd. En annen bok jeg har (Naphaug) mener to måltider er tilstrekkelig. Men jeg har sett andre innlegg her på forumet med noen som sier 4 måltider og minimum 6 måneder. Forvirrende ja... Høres jo ut som hun spiser bra til bare å være 5,5 mnd. Mange barn på samme alder lever jo kun på melk fortsatt, så jeg ville ikke bekymret meg.
Hellobaby Skrevet 19. mars 2010 #12 Skrevet 19. mars 2010 Jeg tar med oppkokt vann i avent sin termobag, og en liten boks med det pulveret jeg trenger til. Kjempegreit! Hun får dette på morgenkvisten (veldig kjapt), sånn at hun sovner igjen. Hvis jeg må opp på kjøkkenet og ballere, så våkner hun så mye at vi bare må stå opp...
Gjest Skrevet 22. mars 2010 #13 Skrevet 22. mars 2010 PÅ SYKEHUSET fikk vi beskjed om at vi fint kunne blande opp mme på forhånd og bare varme det opp. Men kan bare varmes opp igjen en gang!!! Dette gjorde de på sykehuset, der brukte de Collett og Nan (mest sannsynlig Nan fra apoteket) mme. Å de lagte opp mme for ett døgn om gangen. Det står på esken at en ikke skal gjøre det, men når jeg får beskjed på sykehuset at dette er helt ufarlig og at de praktiserer dette på sykehuset, er jeg ikke redd for å gjøre det. De ferdig blanda Nan pakkene er jo veldig dyre og dessuten får lillegutten vår vondt i magen av Nan som er kjøpt på vanlig matbutikk. Det er stor forskjell på Nan fra Apotek og Nan fra matbutikkene.
blomstre Skrevet 23. mars 2010 #14 Skrevet 23. mars 2010 Hei frk-J Nå ble jeg betenkt. Collet som skal tillages ved 70 grader kan man lage opp på forhånd, men ikke Nan som skal tillages ved 40 grader. Jeg har diskutert dette med mattilsynet. De sier at de har gitt oppdaterte retningslinjer på dette til sykehusene, men at de ikke har kapasitet til å gå å sjekke om de faktisk følger disse slik de skal. Derfor er mattilsynet avhengig av tilbakemeldinger fra oss brukere. De vil at vi skal sende inn bekymringsmelding til mattilsynet i det fylket vi opplever at retningslinjene ikke følges. Så, da lurer jeg på ved hvilket sykehus du har opplevd dette? Og er du helt sikker på at de også laget Nan på forhånd?... I såfall, kunne du ha sendt inn en bekymringsmelding om dette? Send meg gjerne en PM så kan du få en kopi av tilsvarende melding som jeg har sendt inn tidligere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå