Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #1 Skrevet 19. mars 2010 Gutten vår har alltid vært tidlig ute, både med språk og motorisk. Han fårstår så uendelig mye, og kan en hel masse med ord. Han uttaler dem ikke korrekt enda, men uttalen er stort sett slik at folk rundt han forstår hva han sier. Han forteller selv hva han vil ha på brødskiva si, sier fra når han er sulten eller tørst, han meddeler også når han vil legge seg. Han har brukt potte på eget initiativ siden han var knappe åtte måneder gammel, og sier selv fra når han må bruke den. Han kan så og si alle fargnene, navnene kan han, men sliter litt med å matche riktig farge med navnet. Han kan nå matche de mest vanlige; rød, gul, grønn og blå, men også hvit og orange. Nå teller han til ti... Han sliter litt sosialt, han vil gjerne ha med andre barn på sine vandringer rundt for å utforske verden. Men som oftest har de små på hans alder andre interesser, ikke alle ønsker å stå å se på fuglene utenfor vinduet, eller se hvilken farge bilene som kjører forbi har... Han kan så og si alle kroppsdeler også, og peker lett på øye, nese, hals, kinn, tenner, tunge, mage, kne, legg, fingre, mage, rygg og stumpen, samt så og si alt annet vi har på kroppen vår. Han setter sammen duplo klosser, han bygger tårn av fire klosser, og bruker putteboksen flittig. Puslespill og bøker elsker han, og kan sitte å bla i bøkene sine i evigheter. Fram og tilbake, peker på bildene og babler glad for seg selv. Han vil gjerne "lese" for oss, og peker og forklarer, smiler og ler. Han elsker også å tegne og male, noe vi derfor gjør nesten daglig. Han spør selv om å få tegne, og kan sitte i opptil en time å kose seg. Når han har tegna ferdig på den ene siden, snur han arket og fortsetter der. Så vil han ha nytt "ajk" eller "negne mere" Han har en enorm interesse for å klare seg selv. Han kler av seg selv på oppfordring om å ta av lue, sokker, sko, jakke osv. Åpner vi knappene kan han også få av seg dressen sin i blant. Han vet hvor alle plaggene skal, og prøver alltid å få på seg klærne selv når vi legger dem fram. Og vi rekker knapt å sette han ned på gulvet etter soving før han er i gang med avkledning. Han vet utmerket godt om vi har glemt å ha på sklisokker, og sier tydeligfra at han trenger "skli" for å leke inne. Han sier også fra om han fryser, eller blir for varm. Jeg føler ikke jeg klarer å gi ham nok utfordringer. Han er hjemme med meg fremdeles, og vi har ikke barnehage plass før til sommeren. Vi møter daglig barn på samme alder, men uten at han virker serlig stimulert av den grunn, jeg ser mere frustrasjon over at de ikke forstår ham. Eldre barn vil jo ikke leke med ham, han blir jo for treg motorisk. Han kan jo ikke løpe spesiellt fort enda, og selv om han elsker å klatre, så gjør han det jo ikke i stort nok tempo for de som er litt eldre. De har jo selvfølgelig mye bedre språk også, selv om han fårstår mye av det som blir sagt. Noen andre som har det slik...? Jeg føler meg så alene! Mener ikke at han er begavet eller noe, men for de fleste i vår omgangskrets er han tidlig ute med det meste, og jeg føler nesten de ekskluderer oss litt pga det. Jeg ønsker jo å gi han utfordringer, slik at han kan få mestre og føle at han klarer selv, men hva skal man finne på med en oppegående gutt på 14 mnd da?
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #2 Skrevet 19. mars 2010 Hmm, jeg vet ikke. Kansje du skulle ha "rådført" deg med helsestasjonen om dette? Han høres jo veldig intelligent ut da, jenta min er 14 mnd og kan ingen av de tingene! Kan si "mamma", "Se der", "Pusi", "Baby" "Heia", "Jajaja" Og "Nei". Hun har aldri vært rask motorisk utviklet. Så jeg har ingen gode råd å komme med dessverre, men du får ha lykke til.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #3 Skrevet 19. mars 2010 Hei du! Oi, det var utrolig masse uvanlig gutten din kan/gjør så tidlig. Det er jo selvfølgelig moro for mor at han kan så mye. Man blir stolt av slik! Men jeg vet ikke.. Tenker kansje at noe er unormalt over det også. Trenger absolutt ikke det.. Hmm, de vanligste symptomer på autisme er jo feks. dårlige sosiale evner, ofte kombinert med monoman adferd og snevre interesser... Jeg sier ikke at gutten din har det, mener ikke noe frekt med det altså. Beklager hvis det blir oppfattet slik.. Jeg tenker bare høyt "sammen med deg". De som jobber med barn har jo en "mal" de følger under utviklingen, på helsesatsjon, hos legen, skolen, i bhg osv. Basert på mange års observasjon og forskning. Nevner bla Erik Erikson og hans kognitive utviklingsmodell.. Og det er jo selvfølgelig "en takhøyde" og "et gulv" innenfor det normale, så vel som gjenomsnittet også. Jeg studerer førskolelærer, så har vært innom dette og vi har enda mer av det på pensum fremover. Har selv en gutt på 16 mnd, som er innenfor gjennomsnittet her - og han kan bare en 12 ord ca. Han forstår mye av det vi sier, om vi spør om han kan hente noe, eller hvor øret, nesen etc er. Han interrester seg for andre barn og er glad i dyr. Han kan godt sitte på gulvet alene å leke, men er veldig opptatt av oppmerksomhet fra oss og elsker å klemme/susse/kose. En ting du kan se etter, er jo hvordan øykontakten hans er med deg og andre mennesker. Hvordan liker han oppmerksomhet gjennom kropp (kos, klem, suss etc)? Lykke til fremover =)
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #4 Skrevet 19. mars 2010 Så flink gutt du har!!!! Herlig :-) Jeg har selv en jente som er veldig tidlig ut og kan masse! Vær stolt og kos deg med det! :-) Utviklingen varierer - noen er tidligere, andre er senere...kanskje tar de andre igjen han senere, kanskje vil han alltid være flinkere :-) Jeg tenker absolutt ikke autisme!!! Du har nok en frisk, flott og ikke minst FLINK gutt! Høres ut som du er veldig flink til å aktivisere han og han finner på ting selv. Så små barn leker ikke sammen enda... Dra på oppdagelsesturer ute og oppfordre han til å fortsette å være den han er :-) Så lenge han ikke kjeder seg mye - så har han det nok topp hjemme med deg :-)
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2010 #5 Skrevet 20. mars 2010 Hei :-) Jeg ville ikke bekymret meg for autisme ihvertfall, hvis det ikke er andre ting enn høy IQ og tidlig utvikling som tyder på det! Kos deg med at han har utforskertrang og la han leke mer med litt eldre barn kanskje så han får brynet seg litt :-)
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2010 #6 Skrevet 20. mars 2010 Og... jeg ville trygt si at gutten din er begavet :-) Kanskje det er tips å hente på begavede barn forumet?
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2010 #7 Skrevet 20. mars 2010 Jeg var veldig tidlig ute som barn. Men jeg er ikke autist.
Herkules Skrevet 20. mars 2010 #8 Skrevet 20. mars 2010 Ja han er jo kjempeflink. Dere virker jo veldig aktive, syns dere gjør mer på en dag enn vi får til med 3 åringen:) Jenta vår er mer gjenomsnitlig enn din, hun snakker ikke stort men er utrolig oppvakt og forstår alt. Så det er klart det er mange barn på ulike nivåer på ulike åunkter. Finnes det åpen barnehage der dere bor? Der er jo de minste, men muligens også de litt eldre. Det jeg syns er rart er at de større ikke vil leke med ham for min erfaring er at de gjerne leker med de små. Jenta mi er alltid godt med i leken med storebror også når han leker med andre større barn er hun 100% med.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #9 Skrevet 21. mars 2010 Hei alle sammen, og takk for svar! Det er jeg som har skrevet hovedinnlegget, og takker for all respons fra dere. Vi mistenker ikke autisme eller annen sykdom hos gutten vår. Han har kjempegod øyekontakt både med oss og med andre (oppsøker øyenkontakt med både vokse og barn selv), han er veldig glad i å sitte i fanget og kose, og gir alle som vil ha en stor klem Når det gjelder det sosiale må jeg nok oppklare litt, har nok forklart meg litt dårlig. Han er nemmlig veldig sosial, kanskje litt i overkant. Han går oppsøker både voksne og barn, og vil gjerne leke. Han har god evne til å leke alene, men er det andre barn tilstede går han gjerne inn i lek med dem. Problemet hans ligger nok mer i det at han ikke "får med seg" de minste (altså de på hans egen alder) på de aktivitetene han ønsker, mens de større enda løper fra han, og klarer mer fysisk. De små ser jo bare rart på ham når kan prøver å fortelle dem hva han ønsker, ser på dem å spør om de vil tegne foreksempel. De større derimot vil gjerne være med å leke med ham, og han ser ut til å trives bedre med dem. Desverre er det ingen åpen barnehage rundt oss, og helsestasjonen kommer med lite hjelp. Anbefalingene går der i å prøve å holde ham aktiv, og å gi ham nye utfordringer tilpasset ham. Vi prøver jo så godt vi kan, men er litt redde vi forventer og forlanger for mye av en liten pjokk. Det er så utrolig lett å glemme at han faktisk bare er 14 mnd, og at vi ikke alltid kan få de svarene vi ønsker. Nå er det ikke sånn at han får bestemme alt selv altså, det er vi som har kontroll Begavede barn er det desverre lite aktivitet, og fryktelig mye usakelige innlegg på, men jeg kan alltids prøve! Igjen, takk for svar alle sammen! Og jeg blir absolutt ikke fornærmet av forslag eller innspill om hverken sykdom eller andre ting, setter bare pris på at noen orker å tenke sammen med oss
AO3 Skrevet 21. mars 2010 #10 Skrevet 21. mars 2010 Så flink en gutt du har! Min gutt er 17 mnd, og han ligger et bra stykke bak gutten din på mange områder, gutten min er veldig "etter boka" og høyst gjennomsnittlig. Jeg var vel også ganske gjennomsnittlig da jeg var liten, men jeg ble etterhvert flinkere på skolen enn de aller fleste. Det var egentlig det jeg tenkte å si til deg - hvis gutten din fortsetter å være like langt fremme, vil dette dessverre være en problemstilling du vil møte. Skolesystemet vårt er ikke laget for de flinkeste. Læreren min på ungdomsskolen pleide å si at de som hadde de dårligste vilkårene for læring på skolen, var de aller flinkeste, og de som hadde litt lese- og skrivevansker, men ikke så mye at de fikk ekstra hjelp for det. Læringen skal jo i prinsippet tilpasses hver enkelt elev, men i praksis er det dessverre ikke ofte de flinkeste blir prioritert. De må gjerne seile sin egen sjø, og mange kjeder seg - noe som igjen kan føre til adferdsproblemer. Jeg ble holdt tilbake faglig i absolutt hele barne- og ungdomsskolen, og også på mange måter på videregående. Ikke før på universitetet - jeg studerte i utlandet - fikk jeg virkelig brynt meg faglig. I Norge skal man være middelmådig, men for guds skyld ikke bedre enn det! Du som mamma vil være nødt til å stå på for gutten din for at han skal få utnyttet potensialet sitt, og slik at han slipper å kjede seg på skolen hver eneste dag i 12 år. Du virker veldig bevisst på problemstillingene allerede nå, så jeg vil tro han har et godt utgangspunkt med deg som mamma.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå