nutri Skrevet 19. mars 2010 #1 Skrevet 19. mars 2010 gutten vår er snart 3 år og enda har han ofte veldig bløte bæsjebleier. Rett som det er så store at det også bli lekkasje. Jeg lurer på om det er normalt å ha så bløte bæsjer fremdeles? Vi har prøvd å "lokke" ham til å gå på do, men han protesterer vilt. I det siste er han i det minste begynt å gi beskjed når han har bæsjet, og ber selv om ny bleie. Så det er vel et skritt i riktig retning. Bløte bæsjer har gjerne sammenheng med maten han spiser. Han er nokså kresen i matveien. Er definitivt ikke en middagsgutt, med mindre det er pølse, spaghetti, tortilla eller pizza. sSiser ikke poteter og andre grønnsaker (til nød rå gulrot av og til), men liker ris og pasta - men bare uten saus!. Han er glad i frukt og yoghurt. Spiser helst skive og knekkebrød. En periode klaget han mye på vondt i magen iforbindelse med mat/spising. Jeg tror det var mest for oppmerksomhet, for det var ikke noe system i forhold til hva han hadde spist, men så er jeg litt bekymret om vi burde undersøke for cøliaki eller noe sånt. Noen som har noen gode råd, oppmuntring eller egne erfaringer å dele?
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 19. mars 2010 #2 Skrevet 19. mars 2010 Hei! Vår gutt er 2 år og 7 mnd og han har stort sett bare bløte bæsjebleier og syns det er helt forferdelig å bytte bleier fordi det jo tar sin tid å få vasket bort dette... Han har en stund slitt med 2-årsjekslene og i følge svigermor var hans far like dårlig i magen da han fikk tenner. Men vi har nå allikevel tatt ham til lege nå og fått tatt allergitester. Dette var på onsdag, så har ikke fått noen prøvesvar enda, men jeg kan jo oppdatere her i denne tråden når vi får svar?? Det kan jo være mange årsaker til de bløte bæsjebleiene. Tror nok dere vil få tatt blodprøve for allergitest dersom dere spør legen om det. Var iallfall ikke noe problem for oss da vi spurte:) Lykke til!
Ranveig R Skrevet 20. mars 2010 #3 Skrevet 20. mars 2010 Veldig mange barn har melkeallergi (og dei fleste veks det av seg i løpet av nokre år). Det er eit forholdsvis enkelt eksperiment å finne ut av; kutt ut all mat med melk i eit par veker. Du må derimot ikkje eksperimentere med glutenfri kost. Dersom barnet har cøliaki og begynner på glutenfri diett, vil den endelege testen (gastroskopi) vere negativ, då tarmtottane normaliserer seg etter kort tid å diett. Jenta vår har melkeallergi, utan at det har gitt utslag på nokon av blodprøvane (som blei tatt ved 18, 21, 24 og 26 mnd)... Diagnosen er stilt på symptom og bedring av diett. Eg ville nok uansett fått tatt blodprøver av han (vér obs på at ikkje alle legekontor tar blodprøvar av såpass små barn, du må i så fall på barneklinikken på sjukehuset), men det er ganske vanleg at du får falskt negativt svar på så små barn. Dersom cøliakiblodprøven er negativ, men barnet er i bra form bortsett frå laus avføring (altså, barnet veks og legg på seg normalt og ikkje har tydeleg problem med smerter) blir det neppe tatt gastroskopi. Små barn må leggast i narkose for å få det til, og tilstanden skal vere ganske ille før dei går til det skrittet.
nutri Skrevet 21. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 21. mars 2010 Takk for svar. Da er første trinn å få tatt en blodprøve uansett. Så får vi heller prøve å legge om kosten. Uten melk/laktose kan bli vanskelig så glad som han er i yoghurt. Guttemamma 07+09: Følg gjerne opp tården med svar på allergitesten here tok
Ranveig R Skrevet 21. mars 2010 #5 Skrevet 21. mars 2010 Du får kjøpt soyayoghurt i enkelte matbutikkar ) Både ICA, Coop Obs og til og med ein Rema1000, har eg funne hos. Det fins med jordbær-, blåbær og aprikossmak, og dei er (om enn litt annleis), så uansett gode på smak )
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 24. mars 2010 #6 Skrevet 24. mars 2010 Vi fikk svar på allergitestene i går. Vår lille gutt er allergisk mot kumelk, og ettersom det er melk og melkeproteiner i veldig mye blir det litt pes nå i starten å legge om og tenke over alt vi kjøper, men, men... Det går seg nok raskt til:) Hvordan går det med gutten din??
nutri Skrevet 5. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 5. april 2010 har ikke fått tatt noe blodprøve av ham ennå, men skal selv til legen denne uken og tenkte ta det opp. Han klager ikke lenger på vondt i magen, og bleiene varierer fra formbar til blaut bæsj. Har kuttet veldig ned på yoghurt, og han drikker nesten ikke melk lenger. Kanskje det har hjulpet. Skal prøve tipset med soyayoghurt. Lykke til med kostholdsomleggingen til deg Guttemamma. Kan tenke meg det ikke er lett i starten nei.
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 7. april 2010 #8 Skrevet 7. april 2010 Her har det og vært stort sett bare bløte bleier på Tobias som ble 2 i februar. Men da vi byttet ut vanlig melk med laktosefri melk man får i butikken, ble det mye bedre. Har ikke byttet ut valig melk i maten, så for oss ble det en enkel løsning. Har fått henvisning til blodprøve, men har ikke fått somlet oss dit ennå, siden det har gått så greit bare å bytte ut melken. Ikke veldig i tvil om hva det er da, liksom:-) Verdt et forsøk....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå