Gå til innhold

Noen som har erfaring med GBS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått påvist dette. Og når jeg leser rundt så blir jeg bare urolig :(

Noen her som har dette og har født før?

Erfaringer?

Fortsetter under...

Skrevet

dytter...

Skrevet

Hei, jeg sniker inn fra 2 trimester:)) Jeg har GBS, noe de ikke visste under mitt første sv.skap. Dette resulterte i at jeg fødte 6 uker for tidlig, og både jeg og datteren min ble veldig syke. Men det gikk bra!!

Det blir sikkert ikke på samme måte for deg så lenge du har fått påvist dette før fødsel. Da skal du ha antibiotika under fødsel for å hindre at dere blir dårlige. De sa til meg etter min fødsel at det ikke var vanlig at mor ble syk av det, og at det ikke var noe farlig å få flere barn så lenge de visste at jeg hadde GBS. Jeg sjekkes også for om det skulle blusse opp en infeksjon under sv.skapet, og blir det det får jeg antibiotika med en gang. Dette begynte de med i uke 20.

Det går helt sikkert bra med deg også, og vær glad de oppdaget det før du skal føde.

Massevis med lykke til!!!

Skrevet

Ja det var den GBS`en.. Jeg mista babyen min for snart 2 år siden i uke 20+5, grunnet GBS.. Derfor ble jeg testa for det i svangerskapet jeg hadde i fjor. Startet med test i uke 8, og hadde 2 pencillinkurer i svskapet .. Skulle ha antibiotika under fødsel, men jordmor hadde ikke fått beskjed om det, så jeg fødde uten, var ikke så veldig høy ihatten da jeg forstod at jeg ikke rakk å få det.. Det er ikke en selvfølge at man får antibiotika under fødsel,Tror det er veldig stor forskjell på sykehusene...snakk med legen eller jordmor og si hva du føler og spør om det du lurer på,, Det er forferdelig å gå rundt og lure på ting angående dette. syns ikke det var noe gøy å lese om andre som hadde opplevd GBS i svskapet... Du må ha lykke til, og må få høre hvordan det går med deg :o) Klem

Skrevet

Jeg fikk påvist GBS i mitt forrige svangerskap og var kjempeurolig. Leste rundt på nettet og det hjalp ikke noe særlig. Jeg skrev et brev til fødeavdelingen hvor jeg bl.a. skrev om min redsel for dette. Jeg ble oppringt av en av gynekologene som ba oss om å komme til en samtale. Fikk mye beroligende info fra hun, og ble forklart hvordan det ble gjort under fødsel. Fikk antibiotika i sprøyte under fødsel, denne skulle jeg egentlig ha hver 3. time, men rakk bare å få en før lillegutt var ute. De fulgte også litt ekstra med barnet de neste dagene.

Skrevet

det eneste de sa på sykehuset var at jeg fikk kun antibiotika om fødselen startet med vannavgang. Om det begynte med rier, så fikk jeg ikke?

Hvorfor? Jeg synest det er rart..

Annonse

Skrevet

Med første ble det påvist GBS etter fødselen, men siden fødselen startet med fortidlig vannavgang så fikk jeg anibiotikakur. Piller hever 6. time.

Gutten min fikk litt ekstra oppfølging med noen ekstra CRP- prøver etter at de fikk resultatet av GBS testen

Med nr to så spurte jeg alle leger og jm jeg møtte underveis i svangerskapet og fikk mange forskjellige svar.

Sykehuset sine rutiner var at det ikke skulle tas prøver under svangerskapet, men at det skulle skylles med klorhexidin under fødselen.

Vi rakk ikke noe skylling da vi var inne på fødestua i noen minutter før jenta mi kom.

Hun fikk også en ekstra CRP- prøve for sikkerhetsskyld.

Jeg fikk feber etter fødselen, men blodprøvene sa ingen ting og feberen gikk over. Så det var trolig noe annet.

Det er større infeksjonsfare ved vannavgang, mulig derfor du har fått svaret med antibiotika

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...