Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #1 Skrevet 18. mars 2010 At gjestene må handle drinker osv selv etter maten? De får et glass vin til forret, 2 til hovedrett og så må de handle selv. Hvordan formidles dette?Har nesten ikke plass til invitasjonstekst jeg har i utgangspunktet!!! Og P.S. ref til den tidligere tråden om at gjeste selv å handle alkohol: DET ER IKKE GJERRIG!!!
brooklyn Skrevet 19. mars 2010 #2 Skrevet 19. mars 2010 Vi sendte ut et lite følgebrev med praktisk informasjon sammen med invitasjonene. I vårt følgebrev stod det litt om transport, stedet vi skulle være på, overnattingsmuligheter og slikt. Hadde også plassert drikke-informasjon der, om det var aktuelt for oss. (vi var relativt få og hadde festen privat, så våre drikkepriser var av et helt annet kaliber enn om vi skulle hatt det på hotell, f.eks) Følgebrevet var skrevet som et type kåseri, og var kjempevittig. Fått mye ros for det i ettertid!
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 19. mars 2010 #3 Skrevet 19. mars 2010 Vi skrev: i anledning vårt bryllup vil vi invitere navn til vielse, bryllupsmiddag og fest i (sted) vielsen er i xx kirke kl. xx.xx middagen serveres kl xx.xx til maten serveres øl og vin til festen nytes medbrakt vennlig hilsen xx.xx svar innen xx.xx på tlf xxxxxxxx antrekk: ... Å ja, du har helt rett;-) Det er ikke gjerrig:-p
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2010 #4 Skrevet 20. mars 2010 I vårt bryllup får middagsgjestene vin/ øl. Til kaffien får alle 1 cognac/baileys hver, og etter dette må alle betale for sin egen drikke. Vi skreiv følgende i innbydelsene: "Etter middagen er det mulig å få kjøpe drikkevarer i baren." Til kaffegjestene står det: "Det er mulig å få kjøpe drikkevarer i baren." Regner med folk forstår da, og vi synst ikke vi er gjerrige om vi gjør det slik:-) Lykke til, og ikke bry deg om hva alle andre mener og tror:-)
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #5 Skrevet 21. mars 2010 Jøss, i det bryllupet er folke faktisk KAFFEgjester. Vanligvis betyr det begrepet ikke bare KAFFE. Forventer dere gave, siden dere har spandert en kaffekopp (og kanskje en kakebit?), forresten?
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #6 Skrevet 21. mars 2010 Tuller du? Inviterer dere gjester til bare kaffen, og kun det? Du vet at gaven skal ligge i pris omtrent det kuverten koster. Forventer du da gave til en 30-40 kr? En kaffekopp og et kakestykke koster vel ikke særlig mer? En ting er at det ikke er gjerrig å ha åpen bar til middagsgjester, men når man har kaffegjester? Hehe, den er gjerrig, samme hva du sier til deg selv
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #7 Skrevet 22. mars 2010 Må le litt av de to siste innleggene for de er gelt malplasserte sånn som jeg leser dem. Vi har klart å bake alt av tekst som er nødvendig inn i invitasjonene
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 24. mars 2010 #8 Skrevet 24. mars 2010 Vi har også kaffegjester... Likedan hadde vi det i dåpen til jentungen. Det har med økonomi å gjøre det! Bah... blir så irritert på mennesker som ikke kan forstå at alle ikke har like mye penger, men likevel vil dele dagen med vennene sine!
Pinnus Skrevet 25. mars 2010 #9 Skrevet 25. mars 2010 Syns det er fascinerende at alle, både i dette og i forrige "fri bar-innlegget", uttrykker sine voldsomme "gjerrig-meninger" som anonyme. Hvis dere har så gruelig sterke meninger kan dere vel være kvinner nok til å stå for dem, ikke pøse dem over folk som ikke har råd til å betale hele kalaset. Kjempesporty av dere, pyser! Håper virkelig ingen tar seg nær av sånne feige innlegg...
Pinnus Skrevet 25. mars 2010 #10 Skrevet 25. mars 2010 Glemte forresten helt å svar på spørsmålet;) Ja, syns nesten det må stå der slik at folk er forberedt på det. Kjekt å ha tatt med seg kontanter og kort osv
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2010 #11 Skrevet 29. mars 2010 Sånn forresten da, så koster kaffe og konjakk 100 kroner der vi skal være, og hvis jeg legger på ca 50-100 kroner for kake, hvilket ikke er en urimelig pris i forhold til hva kakene koster, så blir det en helt akseptabel gavepris. Nå har jeg løst det hele ved å ha ingen kaffegjester, men syns faktisk ikke det er gnient uansett! Vil jo gjerne feire med venner, men er ikke alltid at man har råd til å ta med alle! Vi sier ingenting om det i invitasjonen, men vurderer nå å legge med ett infobrev som det sto om lenger opp her.. Kunne jo være lurt
Minimo <3 Skrevet 30. mars 2010 #12 Skrevet 30. mars 2010 Vi glemte å skrive det på invutasjonene våres Så vi sa det til alle selv Eller du kan skrive på sluttet at Baren tar kort hehe
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2010 #13 Skrevet 30. mars 2010 Da er det viktig og skrive kuvertpris på innbydelsene, så folk vet hvor mye de må kjøpe gave for..Ikke bare gå etter lommeboka si, eller hva de føler for.- liksom...Å gi 10000 i gavekort til sin søster (fordi man ahr råd og lyst) blir jo helt feil om kuverten bare er 500.....Og å gi en gave til 500 om kuverten ksoter 2000 er krise.... TENKER dere virkelig på hva DERE har kostet brudeparet når dere kjøper gaver? Tar dere ikke noe hensyn til nærhet til paret, slektskap, økonomi der og da osv? ER det KUN slik at man gir hva man får? Også trekker man fra utgifter man har til reise evt til bryllupet da eller? Eller skal man si at man ikke har råd til mer enn 500 i gave og derfor sende tilbake forrett og dessert, eller bare drikke vann???? Hallo, for noen MEHE det finne sher inne.. folk må få gifte seg på SIN måte....Festen blir ikke morsommere enn hva man som GJEST gjør det til selv...
Pinnus Skrevet 30. mars 2010 #14 Skrevet 30. mars 2010 Veldig enig med anonym over her! Jeg forstår ikke helt dette med at gave skal samsvare med hva det koster å ha deg i bryllup....? Hvordan vet du hva akkurat du koster? Jeg har ikke aning på hva prisen på hodet mitt har vært når jeg har vært i bryllup.... Hvordan skal jeg vite hva maten koster, hvem som har laget den og totalprisen per kuvert ut i fra dette? Jeg kjøper gave ut i fra nærhet til brudeparet feks familie, rolle i bryllupet - forlover feks og min egen økonomi. Var i et bryllup når jeg var student, og er rimelig sikkert på at gaven min sikkert kostet mindre enn middagstallerkenen og den drikkebongen vi fikk. Skulle jeg latt vær å gå da? Eller lånt penger for å kjøpe en dyr gave og spist nudler i to måneder? Jeg kjenner at jeg som skal stå brud dette året hadde blitt pinlig berørt av at folk brukte mer penger på gave til oss enn det dem har råd til og er komfortabel med. Det håper jeg inderlig at ingen gjør! Venner som er studenter, småbarnsfamilier med trang økonomi ellers, vernepliktige med 200kr dagen osv, selvfølgelig skal de ikke bruke masse penger på oss fordi vi skal gifte oss og vil ha dem der. Og alle skal få spise og drikke akkurat det samme i bryllupet selv om Vi har masse "billig" på ønskelisten vår og blir like takknemlig om det måtte være to eggeglass, en gaffel eller et kakefat av krystall. Viktigste er jo at folk kommer og at de koser seg
Anonym bruker Skrevet 8. april 2010 #15 Skrevet 8. april 2010 Forrige bryllup jeg var i kostet gaven 500,-. Det var til en venninne, så jeg synes prisen er helt ok. Men når jeg summerer hva hele brylllupet deres kostet meg blir det 5000 kroner!!!!! Det inkluderer utdrikningslag (overnatting, mat, transport, gave der og! og seff alt av opplegg/spa/aktiviteter osv), transport tur/retur bryllupet, barnevakt + transport, penklær og gaven. Så jeg har absolutt ikke dårlig samvittighet for å gi en "billig" gave. Tviler på at de betalte for meg og min mann noe i nærheten av 5000 kr, men det er helt greit.
Pinnus Skrevet 8. april 2010 #16 Skrevet 8. april 2010 Jeg syns på ingen måte 500kr er noen billig gave, uansett om man ikke har brukt en krone utenom. 5000kr var jo kjempemasse... Har inntrykk av at folk gjør forferdelig mye ut av bryllupene sine for tiden? At utdrikningslag inneholder alle slags kjempedyre aktiviteter som spabehandlinger o.l, pluss at man skal ha gave der også?! Jeg ble invitert i et utdrikningslag hvor de skulle ha 900kr fra hver, pluss en "liten" gave til 300-400kr. Jeg takket rett og slett nei fordi jeg var student og dette er forbi min forstand av hva man forlange av folk. Er ikke alle som har kjempegod økonomi. Vi har ordnet overnatting hos venner til alle våre utenlandsgjester som ønsker og tipset om billige hotell til de som ønsker det. Ellers forventer jeg ingenting av min forlover og regner med hun ikke arrangerer noe dyre greier i mitt utdrikningslag. Syns det blir mer og mer materalistisk. Skal man begynne å grue seg for å bli bedt i bryllup pga at man kanskje ikke har råd? Syns dette er å ta det veldig langt.
sol2002 Skrevet 8. april 2010 #17 Skrevet 8. april 2010 Hadde kanskje lagt ved en liten infoark hvor det sto og evt nummeret til toastmasteren og ønsker. Dette er ikke gjerrig, føler det er blitt mer og mer vanlig
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #18 Skrevet 10. april 2010 Det er jo vanlig med fri alkohol i bryllup, så om dere skal fravike fra dette nokså etablerte prinsippet så må dere selvsagt gjøre oppmerksom på det, siden folk får økte utgifter til bryllupet deres (i tillegg til klær, reise, opphold, barnevakt og gave). Siden det da blir et ganske enkelt bryllup må dere legge lista litt lavere ang gaver.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2010 #19 Skrevet 12. april 2010 Det må man alldeles ikke. Gaver gir man etter hva man synes er korrekt i forhold til relasjonen en har til brudeparet. Ikke om en handler alkohol eller ei. Haha, det er jo helt latterlig å la det påvirke prisen på gave, *ler*. Huff, og huff for noen rare meninger som kommer frem når man snakker penger og gavmildhet.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2010 #20 Skrevet 12. april 2010 Vi skal ikke ha fri bar, og ingen bonger, og dette står ikke i invitasjonene. Men alle gjester har fått beskjed om at slik er der, og de som syns det er gjerrig kan bare bli hjemme. Når det gjelder utdrikningslag er det ikke alltid like lett da! Jeg har sagt til min forlover at jeg aller mest ønsker meg en vinkveld med god mat sammen med alle mine venninner (ca 5 stykker) som jeg ser sjelden fordi vi bor unna hverandre. Jeg ønsker ikke at det skal skje så mye, bare vi kan kose oss sammen.. dette mener min forlover at er kjedelig, så hun vil det skal skje en hel haug aktiviteter som koster penger.. Så det er ikke alltid brudens feil altså!
Pinnus Skrevet 12. april 2010 #21 Skrevet 12. april 2010 Enig med Anonym 12.04.2010, helt latterlig tankegang av enkelte her inne syns jeg. Justere gavene etter om man får gratis alkohol eller ikke. Snakk om hvem som er gjerrige sier bare jeg;)
Anonym bruker Skrevet 12. april 2010 #22 Skrevet 12. april 2010 enig med deg! Og i mine øyne er ikke kaffegjestene bare kaffegjester, de får jo være med på festen etterpå, med dans og moro. Vi skal være rause med drikke til maten, og velkomsdrinker, samt kaffe avec. Men så får gjestene betale selv, og det er rimelige priser i baren. Hva med å skrive: etter kaffe avec vil det bli anledning til å kjøpe drikke i baren.
Gjest Skrevet 15. april 2010 #23 Skrevet 15. april 2010 Niks, Anonym 10.04.10, kl 19.41, det er ikke "vanlig" med fritt alkohol i bryllup! Det er akkurat like vanlig at man selv betaler for det man vil drikke etter middag og evt. kaffe avec, eller har med selv, som at brudeparet øser ut tusenvis av unødvendige kroner for at du som gjest skal kunne drikke deg full helt gratis. Fy flate for noen holdninger du presenterer, med formuleringer som "enkelt bryllup"... Er gratis alkohol et mål på enkelt eller "flott" bryllup? Æsj, jeg blir kvalm av sånne uttalelser. Etablerte prinsipper... Uææææhhh... Jeg spyr! Du har tydeligvis ikke peiling på virkelighetens verden! Kandidat til Luksusfellen?
Anonym bruker Skrevet 15. april 2010 #24 Skrevet 15. april 2010 oi oi så vi som var i et ( kjempehyggelig ) alkoholfritt bryllup for noen år siden burde latt være å gi gave da?? eller gitt noe billig??? og nå i juni skal jeg i bryllup også men kommer mest sannsynlig til å ikke drikke siden jeg nettopp har født barn.. kanskje skal jeg da gi en billigere gave siden jeg ikke får fullt "utbytte" av drikken som de andre gjestene.. ha ha slutter aldri å overraske meg over hvor smålige folk kan være...
Snupp72 Skrevet 18. april 2010 #25 Skrevet 18. april 2010 Herregud for noken tullinga. Kven har funne på at gaven skal stå i forhold til kuvertprisen ???? Har eg aldri hørt om ein gang. Ein gir jo gave etter lommeboka eller er eg heilt på ville viddene ? Kva dokke gjer som gir gave etter kuvertprisen ?? Ringe brudeparet for å høyre kva prisen på bryllupet er ?? Gifta oss i fjor og hadde betalingsbar på kvelden. Kostpris. Vi ville ha alle vennane våre og då måtte det berre bli sånn. Alle må jo få lov til å lage bryllup etter lommeboka og ikkje etter kva dei som har råd til alt meinar !!!! Kjenner eg blir irritert. Nei sjerpings folkens, slutt å dømme for at ein er kreativ i forhold til å få ned kostnadane i eit bryllup. Er ikkje alle som kan kjøpe seg alt her i verden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå