Gå til innhold

Under 100 dager!

snøfilla - mamma til 2

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Bjørnen Collargol*gravid

Jøss, det er ikke så lenge til jeg er under 100 heller heldigvis :)

Jeg har ikke vært på fødselsforberedene annet enn gjennom JM forrige svangerskapet. Da snakket vi litt og såg en video om fødselen.

Har ikke tenkt på å ta slik denne gangen heller jeg, men så i brosjyren fra Ullevål at de kjører kurs ja.....

Ble jo KS sist og jeg vet ikke helt ennå heller om det blir KS eller vaginal fødsel, så tror vi tar det på sparket jeg :P

Hei Snøfilla. Husker deg fra sist jeg var her inne (ca to år siden) så hyggelig at du lykkes til slutt.

Ang fødselsforberedende kurs så tok jeg det, ikke så mye for meg, men for mannen min. Han hadde aldri vært i nærheten av å se en fødsel hverken live, på film eller i bok. Men det var ikke så nyttig for meg egentlig.

Jeg hører ikke til her inne, men jeg må bare få anbefale lamazekurs på det sterkeste!

Vi var på dette http://www.lamazekurs.no i Oslo (Sagene) og det var virkelig verdt alle pengene og mye mer! Det er et kurs, først og fremst i puste- og avspenningsteknikker, men man får også en svært god innføring i fødselens faser og diverse smertelindringsalternativer. Det er et kurs for par, og min mann hadde virelig godt utbytte av dette. Han følte under denne fødselen (i motsetning til forrige/første der han ble stående helt på sidelinjen) at han hadde mye å bidra med. Og for meg var det en fantastisk hjelp at han visste mer hva som skjedde, og skulle skje fremover, og kunne hjelpe meg gjennom det :)

(Før dette kurset hadde jeg for det første født en gang før, og i tillegg lest alt jeg kom over av stoff rundt fødsel og svangerskap, og må inrømme at jeg er over gjennomsnittet belest rundt temaet, men jeg følte likevel at jeg hadde god utbytte av kurset)

Lykke til med svangerskap og fødsel alle sammen!

Jeg går på tvillingforberedende kurs, der forberedelser til fødselen er en del av kurset. Men jeg holder ikke til i Oslo, da..

Vi hadde tre timer med jordmor der hun gikk gjennom fødselsforløpet - fødselens ulike faser og smertelindingsalternativer. Det vil si, for tvillinggravide er det ikke så mange alternativer, vi må bruke epidural om vi vil det eller ei (med mindre det blir planlagt KS). Så da var det først og fremst det hun tok for seg. For meg som er helt grønn og aldri har født før, var det til stor hjelp å få en innføring fra en fagperson, og ikke minst å ha god tid til å kunne stille alle tenkelige spørsmål. Så det var absolutt beroligende. Min mann syntes også det var nyttig, han har ingen erfaring med dette, han heller.

Når det gjaldt pusteteknikker, fikk vi kun demonstrert én, som gikk ut på at vi skulle trekke pusten inn gjennom nesen, og ut gjennom munnen. Men akkurat de tingene er det sikkert mer fokus på på et 'vanlig' fødselsforberedende kurs.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...