Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 18. mars 2010 #26 Skrevet 18. mars 2010 Og noen trend tror jeg ikke det er. Mormor sa både til mamma, søknene og oss barnebarna at hun elsket oss. Mamma har altid sagt det til oss barna, min stefar som kom inn i livet mitt da jeg var tre sier det til oss barna både hans egne og meg som han kaller datteren sin. man kan selvfølgelig velge å se på det som en "romantisk" setning. Men jeg tror det går på sperrer...
Figa Skrevet 18. mars 2010 #27 Skrevet 18. mars 2010 Jeg synes det er litt rart da, med dere som sier at dere elsker barna deres over alt på jord, men dere kan ikke si det til dem. At "elsker" er mellom mann og kvinne og "glad i" er noe du sier til barna dine når det faktisk er dem du virkelig elsker.
Figa Skrevet 18. mars 2010 #28 Skrevet 18. mars 2010 Jeg har forresten også vokst opp med at foreldrene mine sier det til meg. De har også akademisk utdannelse.
Dailis Skrevet 18. mars 2010 #29 Skrevet 18. mars 2010 (og vi elsket også landet vårt for mange år siden )
Juuuunibaby <3 Skrevet 18. mars 2010 #30 Skrevet 18. mars 2010 Jeg synes å bruke ordet "elsker" for å forklare følelsene mine for sønnen min blir for svakt. Det finnes ikke ord i det norske språket som kan forklare den kjærligheten jeg føler ovenfor min sønn. Når det er sagt tror ikke jeg at jeg kommer til å si elsker deg til han. Det ordet forbinder jeg med kjærligeten mellom mann og kvinne. Og som mange sier her så bruker man elsker om sjokolade og andre ting... Så hvorfor ikke si det til barna sine sier dere.... Snu litt på det... Når man bruker elske om gud og hver mann (og ting) så vil barnet kanskje ikke føle det så spesielt når Mamma elsker dem også... Men Gla i derimot, det er Mamma bare i meg <3 Bare en tanke...
Gjest Skrevet 18. mars 2010 #32 Skrevet 18. mars 2010 Hver dag! Ser ikke at det er noe romantisk ved det slik at det skal forbeholdes mannen.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 18. mars 2010 #34 Skrevet 18. mars 2010 Hvordan kan være "glad i" være mamma og meg?? Man er glad i alt? Sommeren, hunden, katta, spaghetti og kjøttsaus? Biff? Rødvin? Og hvordan kan du si at Elske ikke er et sterkt nok ord når du bruker glad i?? Glad i er noe de fleste bruker før de når følelsen av å elske noe... Han er hjertet til mamma, hjertet mitt, jeg elsker han. Det skal han heldigvis få vite både ved at det blir fortalt og på måten han blir behandlet og har det i livet...
Hellobaby Skrevet 18. mars 2010 #35 Skrevet 18. mars 2010 Jeg ELSKER begge barna mine, og det får de høre hver dag ! :-) Synes ikke noe om å holde igjen på det - man elsker jo barna sine. Det finnes ingen andre mennesker man kan elske så ubetinget som sine barn jo!
Figa Skrevet 18. mars 2010 #36 Skrevet 18. mars 2010 Synes også det var et dårlig eksempel, dette med at man elsker sommer og elsker is og derfor blir ikke ordet spesielt. Det spørs jo helt hvilken sammenheng ordet "elsker" brukes i. Når en mamma sier "jeg elsker deg" til barnet sitt så er det den ultimate beskrivelsen en mor kan gi for kjærligheten for sitt barn. Jeg vet jeg skrev det tildligere, men jeg klarer ikke å forstå logikken i at dere skriver "jeg elsker jo barna over alt i verden, men jeg mener at 'elske' er et ord mellom mann og kvinne". Det blir jo ganske paradoksalt.
LilleToa <3 AugustBaby på vei! Skrevet 18. mars 2010 #38 Skrevet 18. mars 2010 jeg skjønner godt hva du mener mamma og pappa sa liksom ikke det til meg. det var mer Love you, eller glad i deg. og det sier vi til snuppa vår her også når hun skal legge seg sier jeg "Love you gullet". men hvis hun sitter på fanget mitt og vi koser oss kan jeg si "mamma elsker deg vennen"
Nullstress;) Skrevet 18. mars 2010 #39 Skrevet 18. mars 2010 hver eneste kveld sier jeg: natta gutten min, elsker deg. da svarer han: jeg og hehe. sier elsker deg til både mann og barn <3
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #40 Skrevet 18. mars 2010 Jeg sier kjempeglad i deg til datteren min, og at hun er den besteste ungen i verden, men elsker deg sier jeg til samboeren min (og knapt nok det..)..
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #41 Skrevet 19. mars 2010 Jeg sier det til ungen min. Hver dag. Men hjemme har jeg kun fått høre at mamma er glad i meg.. Pappa er ikke sååå veldig følelsesmenneske.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #42 Skrevet 19. mars 2010 Hehe jeg er 29 år , har en på 3 år og en i magen. Jeg sier at jeg elsker deg og jeg er glad i deg om hverandre. Vil ikke sette meg i ung m or båsen iallefall:)
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #43 Skrevet 19. mars 2010 Jeg synes ikke Glad i deg er bra nok å si til det menneske som betyr mest her i verden.. hvorfor si glad i deg til barnet ditt, men elsker deg til Mannen din? Det synes jeg blir dumt;) Jeg er derimot glad i vennene mine!
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #44 Skrevet 19. mars 2010 Kanskje folk legger noe annet i ordet "elske" enn du gjør, ingenting dumt i det.. Syns det blir for dumt å kalle folk som har andre meninger enn deg for "dumme", noe du indirekte gjør.. Engelsktalende "loves" jo alt og alle, så det er mulig at det er der vi har det i fra når man sier at man elsker deg til ungene sine, et ord som før var forbeholdt partene i et voksent forhold. Glad i/kjempeglad og andre utdypelser av uttrykket "glad i" burde egentlig være tilstrekkelig når man skal uttrykke følelsene man har for barna, selv om man vanskelig kan beskrive følelsen man har for dem, for egentlig er vel ikke "elske" heller sterkt nok til å kunne gjenspeile de følelsene man får for ungene sine?
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #45 Skrevet 19. mars 2010 Jeg sier jeg elsker deg til alle mine 3 et par ganger hver dag, samt at det er det siste de hører før de sovner om kvelden. De 3 er det jeg setter aller høyest i verden, og de eneste jeg er villig til å dø for. Jeg er ikke vant til å høre det selv fra mine foreldre, selv om jeg vet at de føler det samme for meg som jeg for mine barn. Dette ut i fra alt de har gjort og gjør for meg - de velger å vise det på den måten istedetfor å si jeg elsker deg. Har aldri brukt hverken ordet elsker eller glad i om "døde ting" som sjokolade, brus, ferie eller whatever. Da går det mer på om jeg liker disse tingene eller ei. Synes det er veldig viktig at mine får høre dette HVER dag, og OFTE, slik at de aldri skal være i tvil om hvor glade jeg er i dem.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #46 Skrevet 19. mars 2010 Ja er det en jeg virkelig elsker, så er det sønnen min, og jeg sier elsker deg til han! Er ikke vant til det hjemmefra, men det hindrer ikke meg:)
DollyD ♥ Vida & Mikkel Skrevet 19. mars 2010 #47 Skrevet 19. mars 2010 Ja, minst et par ganger om dagen! Jeg elsker henne jo ... så hvorfor skal jeg ikke si det? ;o)
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #48 Skrevet 19. mars 2010 Sier ikke at andre er dumme som sier glad i, men at JEG synes det blir for dumt!
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #49 Skrevet 19. mars 2010 Men da sier du jo indirekte at DU synes de som bare sier de er glad i ungene sine gjør en dum handling når de ikke sier at de elsker ungene sine.. Man trenger egentlig ikke bruke ord for å beskrive følelser i det hele tatt, hvis man behandler ungene med kjærlighet, så skjønner de veldig godt at du elsker dem, uten at man sier det! Små barn skjønner jo uansett ikke meningen med ordet elske vs glad i.. Betydningen kommer fra handlingen, så om man bevisst bruker uttrykket glad i, for å forsterke handlingene man gjør, så vil ikke barnet oppleve det som mindre verdt at du er glad i ham/henne, og at du elsker mannen din.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #50 Skrevet 19. mars 2010 Jeg mener ikke noe med at andre sier Glad i til ungene sine, det er deres valg.. Men jeg føler det blir for dumt til akkurat meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå