Krillemamma Skrevet 18. mars 2010 #1 Skrevet 18. mars 2010 Ønsker ikke at dette skal misforstås, derfor les med litt humor. (litt rotete innlegg) Jenta mi er snart 5 mnd og elsker å følge med på ting, leke, sitte, osv. Jeg har på en måte tolket det som at hun derfor vil at ting skal skje hele tiden, at jeg ikke kan la henne være i fred over lengre tid. Med en 5barnsmamma og barnehage-pedagog til bestemødre blir det kanskje til at jeg prøver meg på litt "show-off", "se hva vi gjør om dagen"-liksom. Jeg har undret meg litt over at hun sover så mye, vi står opp etter frokost sånn i 8-9 tida, leker og koser litt, og så vil hun ha seg en 20-30 min. hvil. Neste luren varer i 1-2,5 timer i forbindelse med tur i vogna ute (noen ganger sover hun bittelitt før det også). Hun har ofte en liten lur på 20-30 min i 5-6tiden, og leggetid mellom 7 og 9 - alt etter som det passer. Ammes om natta, men sovner raskt igjen, så ingen problemer i så måte. Det er bare all den tiden innimellom. Jeg er veldig musikkinteressert, synger og håper hun har lyst at mamma skal lære henne å spille et instrument eller noe en dag. Ligger hun på gulvet og leker, synger jeg. Ligger hun i vippestolen på badet mens mamma steller seg, synger jeg. Vi har byttet litt på om hun bare har en liten rangle i hånden og at hun ligger under en baby-gym/uro. Hun skal ligge på magen, bæres av mamma, kose, og litt mer fysisk lek (leke fly, f.eks) innimellom. Jeg syns det er litt slitsomt av og til, og jeg har ikke noe ADHD greier selv. Kom til å tenke på at jeg virkelig må roe ned tempoet. Altså, hun ligger jo alene på krabbeteppet sitt og pludrer også, mens jeg spiser, gjør husarbeid, o.l. Men hva i alle dager skal vi finne på? Hva gjør dere om dagene selv?
Rampongi Skrevet 18. mars 2010 #2 Skrevet 18. mars 2010 hehehe. Godt ere har nok av ting å finne på da Jeg elsker også å synge og gjør det mye til piraten. Hun synes det er kjempestas, men jeg synger nok ikke mer enn 15/20 min om dagen. Kan også synge litt på sengekanten, men ikke hver kveld. Bare om hun er ekstra urolig. Ellers om dagene er jeg opptatt av å "trene" henne med å sitte bittelitt, ligge mye på magen å leke seg, rulle til begge sider. Hun får også en deltid for seg selv på matta.. sånn typisk 10 min her og 10 min der. For jeg er det viktig at hun kan slappe av innimellom slaga og får henta seg inn med å pludre for seg selv, mens jeg vasker kopper, lager mat, henger opp klær, leser aviser, drikker te osv. Ellers tar vi en trilletur, er med venner osv. Men jeg er litt enig med deg, hva i alle dager skal man bruke alle timene på dagen til? Piraten min på 6 mnd våkner før 06.30 og sovner ikke på natta før 19.00, så det blir jo en del timer der, selv om hun sover mye om dagen også. Hun sover sjelden mer enn 30 min per dupp, så hun må sove omtrent 5-6 dupper i løpet av en dag, for ikke å surne helt.
Krillemamma Skrevet 18. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 18. mars 2010 *fnis*, ikke rart vesla satte i å skikkelig skrike når hun hadde fått nok. Jeg lukta ikke lunta, jeg... De første mnd syns jeg var sinnsykt travle. Gikk bare i pupp og bleier og skriking siden vi ikke kjente hverandre godt enda. Så var helt utslitt til tider. Nå har det stabilisert seg en del, selv om akkurat i det jeg trodde vi hadde en rutine på gang, så endres ting igjen. Føler pappaen har inntrykk av at jeg ikke gjør annet enn å sitte på rumpa hele dagen, selv om jeg bruker mye tid på husarbeid og sånn. Men jeg oppdrar jo faktisk barnet vårt da. Men det er på en måte "usynlig" arbeid. Så er det det da, at jeg føler jeg tar jobben i overkant alvorlig, med at jeg til tider overstimulerer babyen, fordi jeg er redd hun skal føle seg oversett eller understimulert og at andre tror jeg ikke er flink nok mamma og lærer henne om verden. Dette er jo satt på spissen, men jenta mi er jo ikke så stor, og blir nok raskere sliten enn meg - logisk nok. Jeg finner liksom ikke balansen. Tar gjerne i mot flere innspill! Syns det er litt vanskelig, dette her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå