Gå til innhold

Barn i begravelse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ser dere på dette? Er det greit å ha med barn i begravelse..

Jeg har nemlig mistet min kjære svigermor, og har fire barn... kan jeg ha med disse i begravelsen da jeg ikke finner barnevakt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh, ja?

Det er jo barnas bestemor, selvfølgelig kan de være med, om de har lyst.

Men, er ikke så veldig fan av folk som tar med seg små barn som ikke forstår at de må være stille, så om noen av barna dine er så små, ville jeg prøvd å få tak i en barne vakt.

Skrevet

Jeg mener at barn skal få være med i begravelser. De skjønner mye...

Dessuten er døden en del av livet og for barn er det ofte en mye mer naturlig ting enn for oss voksne.

Skrevet

Jeg synes det er helt naturlig at barn skal være med i begravelser. Det som imidlertid kan være lurt er at du tar med en veninne eller liknende som kjenner ungene godt men som ikke har noe nært forhold til avdøde. En begravelse kan være veldig følelsesladet og spessielt mannen din, som har mistet moren sin, kan få mer enn nok med seg selv. Da kan det være godt for barna å ha en voksenperson som "er seg selv" og kan konsentrere seg fullt ut om barnas sorg.

Jeg tror barna som oftest har godt av å få være med. De har mistet sin bestemor. Det å gå i begravelsen kan hjelpe dem å forstå og godta det som har hendt. Husk bare at barn ofte ikke "holder på følelsene" så lenge. De tar ofte pauser fra sørgingen innimellom. Noen kan føle at det blir litt rart når det løper leende barn rundt i en begravelse, men det kan være godt også.

Skrevet

Det er jo barnas bestemor, selvfølgeleg skal dei få være med.

Men lurt å ha samteler rundt dette først.

Såg du fekk til svar at dersom ungene ikkje klarte å sitte stille bør du ikkje ha dei med. Dette synst eg er tull. Så lenge du føler det komfortablet å ha dei med, så er det greit. Folk må tåle at barn tilhøyrer samfunnet.

Det er lurt å ha med f.eks tegnesaker, lydbok, rosinesker/dropsesker, drikke og smokk om nokon behøver det.

Skrevet

Jah. Why not?

Datteren min var i begravelse for første gang da hun var 4år, med faren og hans familie.

Hun kom hjem igjen og sa: "Oldefar ble sendt til himmelen i en kjempe fin skattekiste!"

Og syns det var stas at han dro med så fin transport! :-)

Hun har ikke tatt skade av det! De må jo få et forhold til døden en eller annen gang. Og en begravelse er jo som regel nydelig! Rolig, vakkert og de får se med egne øyne hvordan den avdøde "drar".

Skrevet

Ta de med. Jeg fikk ikke være med i min bestefars begravelse. Det er jeg fremdeles lei meg for.

Jeg var 7 år da.

Skrevet

synes det spørs på barna.

Da min stefar døde for 3 år siden var det uaktuelt å ha med 2 åringen som var helt proprell. Kunne ikke sitte rolig mer en 5 min avgangen

Kan ungene sitte rolig under sermonien synes jeg det er en selvfølge at de blir med

Skrevet

Lydbok, som en foreslo, vil jeg ikke anbefale.. Når det sitter mange som har mistet en kone, mor, bestemor, datter(?) osv, så mener jeg at mø-mø og bæ-bæ lyder kan ligge hjemme.

Barn under tre år mener jeg kke har noe i en begravelse å gjøre. De skjønner ikke hva som har skjedd, og når mamma og pappa gråter kan de bli bekymret og redde uten å skjønne hva som er årsaken.

Resten av barna kan du bare ta med deg, mener jeg.

Skrevet

Fetteren min hadde med seg sin 2 år gamle datter i begravelsen til vår bestefar. Hun tok litt plass, og gjorde jo litt ut av seg. Men vi kjenner jo alle til henne, så det var bare sjarmerende. Hun slapp en rose oppå kista får den ble senket. Det var veldig nydelig.

Skrevet

Takk for gode svar.

Jeg kommer til å ha de med meg, og nå ser jeg at jeg kan ha god samvittighet for det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...