nonstop79 Skrevet 18. mars 2010 #1 Skrevet 18. mars 2010 Hva vil det si egentlig? er det skummelt? Bør eg kontakte jordmor eller lege? Er det noe fare for den lille i magen? Er ganske overvektig, og har vert forsiktig med sukker i hele svangerskapet, for å ikke utvikle svangerskapsdiabetes. I det siste har eg tatt en tisseprøve sjøl om morgen, og testa med sånne strimler, for å se om eg har sukker i urinen. er inne i min 31 uke. Glukosen har vært helt fin, men i dag hadde eg litee keton i urinen. Men skjønner ikke helt hva det vil si....
LivK har født Skrevet 18. mars 2010 #2 Skrevet 18. mars 2010 Har du spist lite i det siste, eller kastet opp mye? Mener det kan føre til ketoner i urinen.. Jeg hadde nok tatt kontakt for å få sjekket med fagpersonell, selv om det høyst sannsynlig ikke er noe farlig. Greit å få det på det rene, ikke sant?
Someday Skrevet 18. mars 2010 #3 Skrevet 18. mars 2010 Ketoner blir skilt ut i urinen når man har spist lite karbohydrater. Folk som følger en lavkarbodiett kan få i seg så lite karbohydrater at kroppen går i "ketose",altså kropper begynner å skille ut ketoner gjennom urinen.Dette skjer når kroppen ikke har noen karbohydrater å tære på og man begynner å forbrenne fett. En meget effektiv måte å gå ned i vekt på dersom man har MANGE kg for mye;) Er man i ketose,lukter det gjerne negllakkfjerne fra munnen også! Det er ikke anbefalt å være i ketose når man er gravid,da ketoner er en type avgiftsstoff...Men spor av ketoner kan lett forekomme dersom du i svangerskapet spiser dårlig pga av kvalme og ubehag...det er ikke farlig for fosteret om dette skjer innimellom,men du bør forsøke å få i deg nok mat og drikke til at kroppen ikke skiller ut ketoner over tid!!!!Sliter du med maten,så drikk noe sukkerholdig. (Sukker = karbohydrater...) Lykke til!
Tantrum Skrevet 18. mars 2010 #4 Skrevet 18. mars 2010 Jeg googla litt.... Dette sto på www.diabetesinfo.no "Hvis du finner ketoner i din urin, viser det deg at du ikke har kontroll på din diabetes. Høyt nivå av ketoner, kan føre til en alvorlig tilstand - ketoacidose. Ketoner i urinen er et fare signal, et tegn på at du må foreta deg noe straks for å unngå problemer. Ketoner er organiske syrer som dannes i store mengder hvis du mangler insulin, og blodsukkeret stiger. Når ketoner kommer i nyrene, flyter noe ut i urinen sammen med sukker. Du skal teste urinen for ketoner hvis du er syk og har feber, hvis blodsukkeret er høyre enn 15 mmol/L eller hvis du har mer enn 3% sukker i urinen." Dette sto på www.diabetes.no "Er det ketoner i urinen, er dette et faresignal om at du enten er i ferd med å utvikle eller at du allerede har en syreforgiftning (ketoacidose – se under). Du kan også få små mengder ketoner i urinen ved faste og etter en føling, men da er blodsukkeret ikke høyt. Det finnes nå også stiks som kan måle ketonlegemene i blod. Dette kan være nyttig, spesielt under graviditet og hos insulinpumpebrukere. Syreforgiftning – diabetisk koma Type 1-diabetes Ved type 1-diabetes kan høyt blodsukker utvikle seg videre til syreforgiftning (ketoacidose). I urinen omdannes da ketosyrer til aceton – som også pustes ut, slik at det lukter aceton av pusten. Ikke alle kan kjenne denne lukten selv – spør derfor andre om de synes det lukter aceton hvis du er i tvil. Forverres tilstanden ytterligere, blir bevisstheten nedsatt, og til slutt blir du helt bevisstløs (diabetisk koma). Er denne utviklingen på gang, må du legges inn på sykehus. Type 2-diabetes Det forekommer nesten aldri at personer med type 2-diabetes får syreforgiftning. Dette skyldes at de lager nok insulin til å hindre utviklingen av ketoacidose. Men også de kan få svært høyt blodsukker, for eksempel ved annen sykdom eller i forbindelse med behandling med kortisonlignende medikamenter. Dette kan bli så alvorlig at sykehusbehandling er helt nødvendig. Hvem er særlig utsatt for å få alvorlig syreforgiftning? Gravide med type 1-diabetes har økt risiko fordi syreforgiftningen utvikler seg spesielt raskt under graviditet, og den er dessuten mye farligere for barnet enn for moren. Ellers kan alle med type 1-diabetes få syreforgiftning hvis de ikke passer godt på når de er syke. Uoppdaget type 1-diabetes kan debutere med syreforgiftning hvis den ikke blir oppdaget tidsnok." På www.helsenett.no står det "Ketoner er helt uvanlig i urinen. Man ser det ved forskjellige sykdommer som diabetes når blodsukkeret er høyt. Enkelte andre tilstander kan også gi ketoner, men dette er altså ikke normal. Man skal ikke ha ketoner i urinen når man er gravid. Siden du har hatt ketoner i urinen, så synes jeg absolutt at du skal ta en prøve med til legen for å se hva dette kan være. For ketoner er som sagt ikke normalt" Så du bør kanskje kontakte en lege??
nonstop79 Skrevet 18. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 18. mars 2010 Dreiv å googla litt på det eg også... Og fant det samme som du har skrevet der. Samt enkelte diskusjoner der noen var redd for det samme som meg, og hadde fått svar. Og var en del forskjellige responser. Derfor eg ble så usikker. når noen steder sier man det ikke er farlig, mens andre att sånn skal det ikke være... Har ikke hatt ubehag eller vært kvalm. prøver å spise regelmessig, men er redd eg kanskje drikker alt for lite. la meg tidlig i går, og sov for en gangs skyld veldig lenge i dag. så var lenge mellom hvert måltid. om det har noen betydning. kan jo og være urenheter i urinen siden eg ikke dusja eller noe først. skal til legen i morgen da, så får høre med henne om det betyr noe. Håper ikke det...
jippi82 Skrevet 18. mars 2010 #6 Skrevet 18. mars 2010 Om du hadde keton pga. diabetes ville også urinen slått ut på sukker. Derfor har du nok ikke det Ved diabetes klarer ikke kroppen å forbrenne sukkeret pga. insulinmangel. Den begynner derfor å forbrenne fett og muskler i stedet, og dette danner ketonlegemer. Det blir det samme som ved slanking der kroppen begynner å bryte ned muskler og fett. Så bra at du skal til legen i morgen, så får du sjekket det opp og kan sannsynligvis gi slipp på bekymringen
ano`num *17.03.10* Skrevet 18. mars 2010 #7 Skrevet 18. mars 2010 Hvorfor sjekker du det selv? Nysgjerrig.
Leona77 Skrevet 19. mars 2010 #8 Skrevet 19. mars 2010 Jeg har også hatt ketoner i urinen ved ett par anledninger, den ene gangen var det også utslag på sukker. Jeg lå på grensa til svangerskapsdiabetes, ved glukosebelastningen. Jeg leste også litt om det på nett etter jeg fikk vite det, og ble skremt av det som sto der, men virker som man må ha gått lenge med veldig høyt blodsukker for at det skal være farlig for en diabetiker, og da i tillegg ha sukker i urinen, Skjønner ikke hvorfor jeg har utsalg på det heller, jeg spiser ihvertfall ikke lite karbohydrater. Har vært hos både lege og jordmor på sykehus og fastlege, men ingen som har hengt seg opp i ketonene.
nonstop79 Skrevet 19. mars 2010 Forfatter #9 Skrevet 19. mars 2010 Var til legen på kontroll i dag, og fikk da bare beskjed om att det var noe eg ikke trengte bekymre meg over. Kunne få det bare om eg var sulten og. att det var lenge siden eg hadde spist.. Så er det rart man blir litt usikker og begynner å lure... leser og hører så mye rart.. men eg må jo bare stole på legen da.. att det ikke var noe eg trengte tenke på.. og det var jo godt å høre... da eg sjekka i dag hadde eg ingen keton i urinen heller... Og du som lurte på hvorfor eg sjekker sjøl.. Det er egentlig bare fordi eg da føler meg litt tryggere.. siden eg ligger i faresonen for svangerskapsdiabetes, pga min overvekt og diabetes i familien. blodsukkeret mitt har vert fint hele veien, men nå er eg komt såpass langt på vei, att det er litt mer skummelt og det kan lettere stige. og så hadde eg litt sukker i urinen ved en anledning. Så da har eg litt mer kontroll sjøl også... blodsukkeret kan jo være litt høyt selv om det ikke vises på urin, men eg får nå en indikasjon vertfall..
tingeling81 Skrevet 19. mars 2010 #10 Skrevet 19. mars 2010 vil tru det var fordi det var lenge sidan du hadde ete, at det slo ut på keton. Jobbar på sjukehus, og når vi tar stix av pasientane, slår det ofte ut på keton når dei fastar....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå