Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #1 Skrevet 18. mars 2010 Alle snakker om forskjellen om den store forskjellen mellom øst og vest, men hvor stor er de egentlig? Er det bare økonomiske forskjeller eller er det andre ting også? Bare lurer ettersom vi vurderer å flytte til Oslo snart...
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #2 Skrevet 18. mars 2010 Det er store forskjeller i økonomiske kår, helsetilstand, forventet levealder, rusproblematikk, psykisk helse, kriminalitet, standard på boliger, arbeidsledighet og antall trygdede og sosialklienter.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #3 Skrevet 18. mars 2010 Ops! Regner med at det er i favør Vest. Burde kanskje tenke på å bosett oss på vestkanten da?! Forslag til fine steder? Har såvidt begynt å titte på hus på finn.no
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #4 Skrevet 18. mars 2010 Jeg bor på et veldig dyrt sted på Oslo Vest. Det er store forskjeller ja, det som nevnt over, og selvfølgelig at det er flere innvandrere på Østkanten. Negativt; det er dyrt her og stemningen er faktisk en annen, man møter fler pripne folk med nesa i sky, overhøflige, som heller snakker om deg når du har gått forbi..mange hyggelige folk her også, for all del, men på slike dyre steder må man kanskje forvente det.. jeg merker det nok godt siden jeg ikke er herfra. Jeg drar ofte og handler på Østkanten, pga den løse og gode stemningen
flypapir Skrevet 18. mars 2010 #5 Skrevet 18. mars 2010 Det er f.eks mye mer rus på vestkanten enn på østkanten, så alt er nok ikke i favør til vestkanten...
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #6 Skrevet 18. mars 2010 Det er feil. Det er mer rusmisbruk på østkanten. Derimot er det en helt annen ruskultur på vestkanten, tunge stoffer og mer skjult. Da er alle rusmidler tatt under ett, altså alkohol også.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #7 Skrevet 18. mars 2010 Du kan sjekke det selv i levekårsundersøkelsene.
flypapir Skrevet 18. mars 2010 #8 Skrevet 18. mars 2010 Skal lese. Vi hadde en del på skolen om dette og der ble det hevdet at det var betydelig høyere rusmisbruk på vestkanten. Dog at det var mer skjult, folk i høye stillinger osv. Mye mulig ting har endret seg siden den tid..
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #9 Skrevet 18. mars 2010 Rusproblematikk er vel noe man kommer ut for uansett hvor man bor. Jeg endrer spørsmålet derfor litt. Hvor i Oslo ville du latt dine barn vokse opp og hvorfor? (Vi ønsker å kjøpe en enebolig.)
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #10 Skrevet 18. mars 2010 lambertseter, 20 min fra sentrum med tbanen. ikke så ille pris. rolig område, barnevennlig.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #11 Skrevet 18. mars 2010 Øvre Grefsen, Holmlia, Vålerenga, Kampen, Vinderen, Røa og Holmenkollen.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #12 Skrevet 18. mars 2010 Mulig jeg tar feil, men har ikke Holmlia et veldig dårlig rykte? Mye kriminalitet ol.?
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #13 Skrevet 18. mars 2010 Årvoll/Tonsenhagen, Bøler, Høybråten, Kjelsås, Rødtvet.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #14 Skrevet 18. mars 2010 Ingen grunn til å velge bort verken det ene eller det andre allerede i utgangspunktet. Det finnes mange bra steder på "østkanten", akkurat som det finnes en del mindre bra steder på "vestkanten". Det er altfor grovt å dele byen i to på den måten. Ikke alle bydeler kan engang grupperes på den måten. Nordstrand, for eksempel, ligner sterkt på vestkanten når det gjelder boligtype og befolkning, men ligger altså sørøst for sentrum. De mest belastede områdene mht kriminalitet, rusmisbruk, trafikk o.l finner man i det sentrale østkantområdet, dvs på Tøyen og Grønland. Men også her kan man finne en fin leilighet i en fredelig gate. Eneboliger, derimot, må man lenger ut på "landet" for å få finne.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #15 Skrevet 18. mars 2010 Det kommer jo litt an på deres økonomi også da. Har dere veldig god råd, så ville jeg snust på Oslo vest, Vindern, Ullern, Skøyen osv. Evt Bærum. Skal dere bruke litt mindre på bolig, så ville jeg vurdert Asker eller områdene utenfor Lillestrøm, Fet, Sørum, Gjerdrum, Jessheim osv. Er et stykke fra Oslo, men prisene er mye lavere og du kommer deg til sentrum på en halvtime.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #16 Skrevet 18. mars 2010 Prøv å finn noe midt i mellom. Ikke helt øst men ikke helt vest heller. Kan jo nevne Grefsen, Kjelsås, Ullevål osv. Mange fine steder hvor det er normale mennesker.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #17 Skrevet 18. mars 2010 Ehh Holmlia??? Det er langt i fra det beste stedet å vokse opp..
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 18. mars 2010 #18 Skrevet 18. mars 2010 Homlia er et kjempe fint sted . Vi kjøpte rekkehus her for 2 år siden og trives veldig godt her . Det er: Barnevennlig Mange flotte tur stier 10 min til stranda Nærsenter med bla matbutikk,frisør,apotek,bokhandel/lekebutikk,blomsterbutikk og pol . 12 min med tog til sentrum . Masse hyggelige mennesker . Flere bhg og skoler Lege Tannlege Holmlia har ett ufortjent dårlig rykte og det er ett gammelt rykte som ikke stemmer lenger .
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #20 Skrevet 18. mars 2010 Tror ikke det mamma`n til william. Du har sikker tikke barn i skolealder enda så da får du ikke kjent det på kroppen. Bodde der for 1 og 1/2 år siden. ALDRI IGJEN! Om jeg så fikk slengt en gratis bolig etter meg ville jeg ikke bodd der igjen. Området er fint i seg selv men Ingierstrand osv, men folk og miljø er helt tragisk.. Samme sier samboeren min som er oppvokst der. Han skal aldri la barna vokse opp der..
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #21 Skrevet 18. mars 2010 Signerer på Lambertseter! Der er det kjempefint. Har bodd der selv. Skulle flytte dit når vi solgte leiligheten vår på Grorud i sommer, men arvet ett hus istedet. Har fortsatt veldig lyst til å flytte til Lambertseter da, men har ikke lyst til å selge huset vårt for å kjøpe leilighet der (har ikke råd til hus der desverre.)
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 18. mars 2010 #22 Skrevet 18. mars 2010 Hvor på holmlia bodde du da ? Det er store forskjeller her . Det området vi bor i er veldig fint ,rett bak kirken . Kjenner endel småbarnsfam her og alle er veldig fornøyd .
Himmel og hav Skrevet 18. mars 2010 #23 Skrevet 18. mars 2010 Jeg har bodd på østsida av Oslo i 14 år, hatt barn i både barnehage og skole, og ute på lekeplassene og grassbakkene uten oppsyn. Jeg bodde rett ved Valle Hovin. Et fredelig, pent strøk, men fine, velholdte leiligheter og rekkehus. Kort vei til sentrum og god barneskole. Jeg anbefaler området uten å blunke! Det man kan lese ut av levekårsundersøkelsene om at det er kortere levetid, flere sosialklienter osv, henger selvfølgelig også sammen med det at det er flere små leiligheter på østsiden, og at boligprisene er lavere der. Det er ikke slik at om du bor øst for elva så er det større risk for å bli ufør eller må på sosialen, men mange som har havnet i en vanskeligere livssituasjon velger å flytte østover pga boligpriser. Jeg har også bodd på vest, men trivdes langt bedre på østsida. Så mitt råd er å se dere om. Kjør noen søndagsturer rundt i ulike bydeler. Gå turer i parker her og der, og snakk med folk dere treffer. Da får dere et riktigere bilde av de ulike områdene enn dere får gjennom aviser, levekårsundersøkelser og meglere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå